Mūsų finansinis (ne)raštingumas

Dr. Norbertas Penkaitis

Mūsų finansinis (ne)raštingumas

Pasikeitus šalies vyriausybėms aktualia tematika tapo valstybės finansai: 2013 m. biudžetas, atlyginimai, mokesčiai, valstybės skola. Daugeliui vos galą su galu galintiems sudurti Lietuvos gyventojams svarbiau už valdžios finansines peripetijas tapo jų materialinė padėtis, t. y. ką jie gali sau leisti šiandien ir ko gali tikėtis rytoj. Nuo to priklausys jų apsisprendimas, ar verta vegetuoti iš pašalpos ar iš mažo uždarbio, ar emigruoti, o gal palaukti naujos vyriausybės duotų pažadų įgyvendinimo.

Lietuvos finansinio scenarijaus raida

Nepriklausomybę atgavusios valstybės pradinė valdžia užsitarnavo nuopelnų įvedusi litą kaip nacionalinę valiutą, transformavusi socialistinį ūkį į rinkos ekonomikos sistemą ir įgyvendinusi sovietinių įmonių privatizavimą (iš dalies ir „prichvatizavimą“). Tačiau rinkos ekonomikos embrioniniame periode klaidos buvo sunkiai išvengiamos.

Nesigilinant į pernykštį sniegą, tenka prisiminti kai kurias esmines klaidas finansinėje srityje, kad jų daugiau nebekartotume. Prie jų tenka priskirti G. Vagnoriaus vyriausybės nepateisinamą išlaidumą, strimgalviais vedusį į finansinį bankrotą ir nuo jo išgelbėjusio premjero A. Kubiliaus (perlenktos lazdos) taupymo politiką, pažėrusią masinę bedarbystę ir didelį skurdą.

Tuo metu kai šalies ūkiui verkiant reikėjo investicijų, Lietuvos bankas (LB) joms nesuteikė būtinų sąlygų. LB veiklos lygis, įskaitant ir komercinių bankų kontrolę, buvo žemiau nulio. To rezultatas – neišvengta Lietuvos investicinio banko, Litimpex banko ir Banko „Snoras“ bankrotų. Iracionalumu pasižymėjo ir 2002 m. LB nustatytas 3,4528 Lt (vietoj 3,50 Lt) santykis su vienu euru. Už „nuopelnus“ LB vadovo R. Šarkino mėnesio alga siekė 27 tūkst. Lt, banko valdybos narių – per 19 tūkst. Lt.

Po Lietuvos įstojimo į ES 2004 m. įvyko lūžis: spartus ūkio augimas, didžia dalimi pagrįstas rizikingais kreditais (jiems palankias sąlygas teikė LB ir kiti bankai), nevaldomas ekonomikos „perkaitimas“, didelė infliacija ir nekilnojamo turto kainų burbulas. Spėlioti galima, ar 2007 m „ant padėklo“ pateikto euro (tuo būtume net estus aplenkę) neįsivedimas buvo A. Brazausko vyriausybės nesugebėjimas, ar nenoras (bet ne Briuselio kaltė).

Finansiniam nusikaltimui prilygo G. Kirkilo vyriausybės pateiktas ir visos valdžios palaimintas 2008 m. biudžeto projektas, numatęs rekordinį 25 proc. biudžeto pajamų kilimą ir neatsakingai suplanavęs dar vieno mlrd. Lt biudžeto deficitą (!) vietoj būtino finansinio rezervo sudarymo. 2009 m. pradžioj grėsė valstybės nemokumas. Antrą kartą šalies finansus išgelbėjo A. Kubiliaus vyriausybė, tačiau gelbėjimo kaina buvo pernelyg didelė: radikalus diržų veržimas, diletantiška „naktinė mokesčių reforma“, Europos rekordą sumušęs ekonomikos kritimas 15 proc., 13 proc. bedarbystė (tame tarpe 29,3 proc. jaunimo), rekordinė emigracija (2009–2011 m. emigravo 160,6 tūkst. Lietuvos gyventojų), 10 proc. biudžeto deficitas ir valstybės skolos šuoliavimas. Viešojo sektoriaus skola 2008 m. siekė 17 mlrd. Lt, o 2012 m. perkopė 40 mlrd. Lt ir 40 proc. BVP ribas.

Už absoliučią valstybės skolą ne mažiau reikšminga yra skolinimosi kaina. 2009 m. skolintasi tarptautinėje finansų rinkoje už 7–9 proc. metinių palūkanų, kai Latvija skolinosi iš Tarptautinio valiutos fondo (TVF) už 2,23 proc. metinių palūkanų. Valstybės skolos palūkanos dar ir šiandien smaugia šalies biudžetą ir kasmet kainuoja 2,1 mlrd. Lt, arba po 700 Lt kiekvienam Lietuvos gyventojui.

Galima manyti, kad vien „plikbajoriškas unoras“ neleido mums 2009 m. ir dar vis neleidžia pigiai skolintis iš TVF. Tačiau esminė, tik ekspertams suvokiama priežastis, yra ta, kad TVF ekonominės krizės metu jokiu būdu nebūtų sutikęs su gyventojų pajamų mokesčio (GPM) tarifo mažinimu nuo 24 proc. iki 21 proc. Ši skubiai prastumta mokesčių reformos afera ne tik milijardais Lt pagilino finansinę duobę, bet ir pagrindinę mokestinę naštą užkrovė ant mažas pajamas gaunančių gyventojų pečių, kuriems skaudžiausiai atsiliepė pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifo didinimas iki 21 proc. Kai išsivysčiusiose ES šalyse didžiausios biudžeto pajamos suplaukia iš GPM, Lietuvoje 44 proc. biudžeto pajamų sudaro PVM, 17 proc. – akcizai ir tik 19 proc. – GPM.
Mūsų Prezidentės, patyrusios finansininkės-buhalterės, argumentas, kad paskola iš TVF galėtų būti interpretuojama, jog „nesugebame patys susitvarkyti“, demonstruoja politinę ir loginę nekompetenciją, nes yra priešingai: nepateisinamai aukštų paskolų palūkanų mokėjimas kaip tik ir reiškia nesugebėjimą tvarkytis. Tą įrodo ir tai, jog ne tik Latvija, bet ir Lenkija pasinaudojo kelis kartus pigesne TVF paskola.

Juokingai skamba kai kurių Vakarų „ekspertų“ liaupsės mūsų valdžiai, kadangi neprašome finansinės pagalbos iš Briuselio kaip Graikija. Minėtiems politikams nė motais, kad užtikrintai pirmaujame ES pagal emigraciją ir valstybės skolos augimo tempus, pagal mažiausius atlyginimus ir didžiausią socialinę atskirtį (neskaitant Rumunijos ir Bulgarijos).

Kadangi mūsų aukščiausios valdžios pareigūnai dėl savo finansinio neraštingumo (ar kitų priežasčių) nesugeba (ar nėra suinteresuoti) racionaliai valdyti valstybės finansus, tai nestebina ir tai, kad daugelis eilinių piliečių laiko savo santaupas kojinėse (džiaugiasi vagys). Gyventojų finansiniu švietimu ir raštingumu nėra suinteresuoti gerai uždirbantieji politikai, nes mažas pajamas gaunantys, bet finansus išmanantys rinkėjai balsuotų už politines partijas, propaguojančias progresinį GPM. Žemas finansinio raštingumo lygis labiausiai tarnauja politinėms partijoms, žadančioms rinkėjams aukso kalnus, t. y. nerealiai didelius atlyginimus.

MMA absurdiškumas

Apie minimalios mėnesio algos didinimą buvo tuščiažodžiaujama jau eilę metų. 2008 m. nustatyta 800 Lt MMA (ant popieriaus) neužtikrino minimalaus pragyvenimo lygio, nes pastoviai augo kainos, ypač energetikos ir maisto produktų. 2011 m. Bendrasis vidaus produktas (BVP) augo 5,9 proc., vidutiniai atlyginimai – 2,5 proc. (valstybiniame sektoriuje – 3,3 proc.), o MMA nesikeitė.

Vyriausybė pradėjo trimituoti apie krizės pabaigą. Patyliukais buvo duotas startas „savų“ aukštų pareigūnų algų kėlimui: Lietuvos Banko valdybos narių algos ūgtelėjo 1370 litais iki 19268 Lt, valstybinės įstaigos „Oro navigacija“ direktoriaus alga šoktelėjo 1511 litais iki 12447 Lt, Aplinkos ministerijos kanclerio alga paaugo 939 litais iki 7793 Lt (gal už „nuopelnus“ būstų renovacijai?), o kitų pamalonintų „valstybininkų“ sąrašą dar būtų galima ilgokai tęsti.

Vien per pirmąjį 2011 m. pusmetį kai kurių centrinės valdžios pareigūnams buvo išmokėta apie 300 000 Lt priemokų prie algų, tarp jų – ir 37-iems Prezidentūros darbuotojams 185 700 Lt premijų. Dažniausiai minimas pateisinimas – viršvalandžiai. Mūsų valdžiai nė motais, kad viršvalandžiai reiškia blogą darbo organizaciją ir turėtų būti kompensuojami išeiginėmis dienomis.

Kita valdžios socialinio jautrumo medalio pusė pasireiškė tuo, kad nepaisant Trišalės tarybos (valstybės, verslo ir profsąjungų atstovų) pritarimo padidinti MMA iki 900 Lt, A. Kubiliaus vyriausybei ilgesnį laiką sekėsi torpeduoti net MMA kėlimą iki 850 Lt. Mat Finansų ministerijos buhalteriai įtikino premjerą, jog 50 Lt MMA didinimas valstybės iždui taptų sunkiai pakeliama našta, nors ir būtų naudingas, bet tik… „Sodrai“.

Kyla klausimas, kas turėjo didesnės įtakos premjerui: ar ekonominis analfabetizmas, ar oligarchinis spaudimas, ar išvada, kad „Sodra“ – tai „kita respublika“? Žinant, kad Lietuvoje yra apie 50 tūkst. biudžetinių įstaigų darbuotojų ir apie 150 tūkst. darbuotojų privačiame sektoriuje, gaunančių MMA, kad visiems šiems darbuotojams MMA padidės 150 Lt, o atskaičius mokesčius – 110 Lt, kad darbdaviams atlyginimų didinimas kartu su įmokoms „Sodrai“ padidės 197 Lt ir kad pridėtinės vertės bei akcizų mokesčiai sudaro apie 29 proc. visos legalios vartojimo apyvartos, tai pasitelkus ekonominę logiką ir paprasčiausią aritmetiką, galima tikėtis tokių pasekmių šalies ekonomikai:

a) valstybės biudžeto uždarbio fondo metinės išlaidos išaugs 118,2 mln. Lt (50 000x197x12), kurie bus iš dalies kompensuojami visų 200 tūkst. darbuotojų mokamu GPM, sudarančiu 54 mln. Lt (200 000x150x0,15×12);

b) darant prielaidą, kad iš 110 Lt papildomų pajamų (jų neturės tik „vokelių“ gavėjai) tik apie 80 Lt bus išleidžiami vartojimui, tai vien per PVM ir akcizus į valstybės biudžetą įplauks 55,7mln. Lt pajamų (200 000x80x0,29×12);

c) „Sodros“ biudžeto pajamos išaugs 122,4 mln. Lt (200 000x150x0,34×12);

d) tuo būdu valstybinio ir „Sodros“ biudžetų pajamos padidės 232,1 mln. Lt ir 113,9 mln. Lt bus didesnės nei valstybės biudžeto išlaidos;

e) „Sodros“ biudžeto išlaidos ženkliai sumažės, nes kai kurie MMA gavėjai praras teisę į socialines išmokas, o kai kuriems bedarbiams gali apsimokėti įsidarbinti;

f) privataus sektoriaus darbdaviams išlaidos atlyginimams ir soc. draudimui teoriškai išaugtų 354,6 mln. Lt (150 000x197x12), tačiau faktiškai jos bus mažesnės, nes kai kurie darbdaviai (mokesčių sukčiai) padidinto MMA gavėjams suplonins „vokelius“ po 110 Lt;

g) MMA gavėjai įgis teisę į didesnę senatvės pensiją;

h) išaugęs vartojimas teigiamai atsilieps šalies ekonomikai;

i) sumažės socialinė atskirtis;

j) didesnės MMA gali turėti įtakos ir kitoms algoms.

Nepaisant akivaizdaus MMA didinimo iki 1000 Lt teigiamo efekto, pasigirdo iš kai kurių kapitalo atstovų gąsdinimų, kad vyks daugelio įmonių bankrotai, išaugs bedarbystė ir emigracija. Išskirtiniais atvejais finansinių sunkumų gali atsirasti kai kurioms smulkioms įmonėms, ypač paslaugų srityje. Tokiais atvejais vyriausybė turi galimybę suteikti mokestines lengvatas.

MMA įšaldymo arba radikalaus didinimo (iki 1800 Lt) absurdiškumas pasireiškia tuo, kad pirmuoju atveju išlieka aukšto lygio skurdas ir masinė emigracija, o antruoju – „darbiečių“ ir „tvarkiečių“ partijoms dėl nerealių MMA kėlimo pažadų pavyko sumedžioti nemažai naivių rinkėjų balsų. Ūkiui suvirškinus 1000 Lt MMA, tolesnis atlyginimų kėlimas turėtų priklausyti nuo ekonominių parametrų. Darant prielaidą, kad darbo našumas ir infliacija artimiausiais metais augs maždaug 3 proc. tempu, tai nominalus metinis MMA didinimas, pagrįstas išaugusiu darbo našumu, galėtų būti 30 Lt plius 30 Lt infliacijos kompensavimui. Tokiu atveju ekonominiu ir socialiniu atžvilgiu pateisinamas būtų metinis MMA kėlimas 60 Lt. Spartesnis MMA ir kitų algų kėlimas kenktų šalies konkurencingumui. Pažadukų žarstoma nereali MMA reikštų ekonominį kataklizmą – to negali sau leisti jokia vyriausybė.

Finansinės politikos vizija

Vyriausybinių partijų finansinės srities programose vyrauja frazeologija, o konkretūs finansiniai projektai yra retenybė. Socialdemokratų partijos programa, išskyrus konkretų MMA didinimą, apsiriboja tokiomis frazėmis: „sieksime įgyvendinti pajamų apmokestinimą progresiniu tarifu, išlyginti socialinę diferenciaciją, sumažinti mokestinę naštą mažai uždirbantiems“ ir t. t.

Unikalumu ir utopijomis išsiskiria Darbo partija, kuri, jau nekalbant apie 1509 Lt MMA, žada iš daugiau uždirbančiųjų išpešti daugiau mokesčių ir tuos pinigus nukreipti ne į biudžetą, bet tiesiai į mažiau uždirbančiųjų rankas – pagal Tado Blindos metodiką. Be to, „darbiečiai“ sieks sumažinti PVM kai kurioms įmonėms, „priklausomai nuo dirbančiųjų skaičiaus, nuo ploto, naudojamo versle, ir nuo apyvartos.“ Nuo komentarų norisi susilaikyti.

Už didesnį konkretumą pagyrų nusipelnė partija „Tvarka ir teisingumas“: MMA pašoks iki 1800 Lt, metinės pajamos iki 15 tūkst. Lt bus apmokestinamos 5 proc. GPM tarifu, siekiančios 96 tūkst. Lt – 20 proc. tarifu ir didesnės nei 96 tūkst. Lt – 35 proc. tarifu. Be to, „tvarkiečiai“ numato PVM lengvatas spaudai, knygoms, kultūriniams renginiams, būtiniems maisto produktams, viešajam transportui, vaikų maistui, drabužiams ir apavui. R. Pakso partijos programos modelis ženkliai niveliuotų socialinę atskirtį, o Lietuvos uždarbiai galėtų privilioti kai kurių kitų šalių darbo jėgą. Tačiau… neaišku, iš kur turėtų atsirasti tokie darbdaviai, kurie įstengtų mokėti pasakiškus atlyginimus.

Lenkų rinkimų akcijos programos (LLRA) vienas esminių prioritetų yra pasiekti didesnio teisingumo skirstant valstybės lėšas regionams. Kitas prioritetas yra taisyti situaciją, kai daugelio Lietuvos gyventojų pajamos yra žemiau skurdo ribos, tad daugumos gyventojų materialinės padėties gerinimui numatoma įvesti progresinius mokesčius.

Partijų programų įgyvendinimą bent 2013 m. labiausiai įtakos Nacionalinis biudžetas, susidedantis iš valstybinio, t. y. centrinės valdžios, ir savivaldybių biudžetų. Nors išsivysčiusiose šalyse biudžeto projekto svarstymo, korektūrų ir patvirtinimo procedūroms skiriami keli mėnesiai, A. Kubiliaus vyriausybės 2013 m. Nacionalinio biudžeto projekto rengimas ir naujojo Seimo biudžeto priėmimas vyko pagal seną tradiciją – paviršutiniškai ir skubotai. A. Butkevičiaus vyriausybė esminių korektūrų neįvedė, tad vyriausybinių partijų programų vykdymas ir finansinė politika bus žymia dalimi įsprausta į biudžeto rėmus.

Nacionalinio biudžeto pajamos sudarys 28,9 mlrd. Lt, tarp jų – 7,5 mlrd. Lt ES ir kita finansinė parama. Biudžeto išlaidos sieks 29,6 mlrd. Lt. Tuo būdu biudžeto deficitas išliks 2,5 proc. ribose ir išpildys vieną esminių kriterijų euro įvedimui.

Pagrindinė visų partijų finansinių programų mintis – mažinti socialinę nelygybę per MMA ir progresinį GPM. Pastarąjį įgyvendinti gali pristigti politinės valios, nes sunku įsivaizduoti, kad palyginti dideles pajamas turintieji Seimo nariai galėtų pritarti savo pačių didesniam apmokestinimui. Didesnė tikimybė, kad bus įvestos PVM lengvatos. Dažnai skelbiamos būsimos mokestinės lengvatos gali sukelti nemažų problemų dėl jų finansavimo.

Lietuva turi didelį potencialą pagerinti savo finansinę situaciją per finansinio raštingumo kėlimą ir šešėlinės ekonomikos mažinimą. Nors Vilniaus vertybinių popierių birža galėtų tapti reikšmingu ekonomikos varikliu, tačiau ji merdi, todėl gyventojai ir įmonės praranda nemenką galimybę pagerinti savo finansinę padėtį. Pirmiesiems nelemta gauti dividendų (Švedijoje 83 proc. gyventojų turi įmonių akcijų), o antriesiems – pigiau nei per bankus finansuotis platinant akcijų emisijas. Nors dideli finansiniai rezervai slypi šešėlinėje ekonomikoje, bet jų mobilizavimui reikėtų pertvarkyti ir „apvalyti“ iš dalies korumpuotą teisėtvarkos sistemą. Didžiausia problema – iš kur paimti nemažą būrį sąžiningų ir kvalifikuotų teisininkų?

Lietuvai tenka kasmet skolintis apie 10 mlrd. Lt viešojo sektoriaus skoloms grąžinti, paskolų palūkanoms mokėti ir biudžeto deficitui padengti. Finansų ministerija rengia ilgalaikės trukmės valstybinių obligacijų aukcionus ir pradėjo platinti (pagaliau) vienerių, dvejų ir trejų metų trukmės taupymo lakštus. Sveikintina iniciatyva, tačiau 2012 m. už valstybinių obligacijų ir taupymo lakštų platinimą gautos pajamos nesiekia net vieno mlrd. Lt, tad iki reikšmingo efekto dar reikia atlikti daug namų darbų.

Tikslinga būtų įgyvendinti valstybinių obligacijų platinimą ne vien per aukcionus, bet obligacijas platinti pastoviai, be jokių apribojimų laiko ir pirkėjų atžvilgiu. Tereikėtų Finansų ministerijai parengti obligacijų emisijas, trumpalaikėms užtikrinant 2–3 proc., ilgalaikėms – 4–6 proc. dydžio dividendus. Ne mažiau svarbu būtų gyventojus finansiškai apšviesti ir informuoti, kad valstybė užtikrina obligacijų saugumą ir dividendų išmokėjimą, palankias sąlygas bankuose įsigyti ir galimybę bet kada parduoti obligacijas pagal tos dienos kainą. Gyventojai galėtų gauti didesnes pajamas nei už indėlius banke, valstybės iždas galėtų pigiau finansuotis nei tarptautinėje finansinėje rinkoje, mažiau lietuviško kapitalo išplauktų į užsienį.

Norisi tikėti, kad A. Butkevičiaus vyriausybės finansinei politikai pavyks padaryti tinkamas išvadas iš pirmtakų klaidų ir finansinio neraštingumo, ji bus efektyvesnė, nebus tokia švaistūniška kaip G. Kirkilo vyriausybės ir labiau socialiai orientuota nei A. Kubiliaus vyriausybės.

0 0 balsų
Straipsnio įvertinimas
Prenumeruoti
Pranešti apie
guest
0 Komentarai
Seniausi
Naujausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x
Scroll to Top