Didesnis nusikaltimas yra ne išsakyti keistas pažiūras, o daryti viešą spaudimą, turintį ir teisinių pasekmių, remiantis kažkieno eiline lygiaverte nuomone (prisiminti ČIA).
Tai yra klasikinis žodžio laisvės ir viešos erdvės siaurinimo pavyzdys. Minios valdžios pavyzdys.
Tai dabar gal Kolegija, o paskui ją ir universitetai, mokyklos, valdžios institucijos turėtų eiti atsiklausti Miliūtės ir delfi.lt, kokios turėtų būti teisingos pažiūros? Ką reikėtų dėstyti studentams?
Visos nuomonės turi teisę būti išsakytos, jeigu nedaro žalos, nesukelia aiškaus ir tikro pavojaus visuomenei. Tai amerikietiškas žodžio laisvės testas. Clear and present danger. Kokia žala ir koks realus pavojus buvo šiuo atveju?
Dar daugiau, eutanazijos taikymas (sąlygos, mastas, valstybinė tvarka/reguliavimas, teisiniai, moraliniai aspektai) yra didelė, debatuojama tema pasaulyje. Egzistuoja ir futuristinis metodas, kuris specialiai leidžia sukurti menamas sąlygas ir modeliuoti scenarijus, svarstyti iškilsiančias moralines dilemas, pasekmes ir pan.
Galiausiai visiškai neaiškus paskaitos, diskusijų, minčių pateikimo kontekstas. Kad ir koks jis būtų, aišku, kad galima kelti ir diskutuoti įvairiausius scenarijus. Žinoma, reikia korektiškai atskirti dėstytojo nuomonę nuo svarstomos medžiagos.
Bet visiškai nepriimtina, kai viešoji nuomonė, mobilizuota minios vedlio, pradeda persekioti neįtinkančias pažiūras. O institucijos pradeda perdėtai reaguoti pagal minios spaudimą. Kolegija jau sudarė komisiją įvykiui tirti. Dabar tai vadinasi „viešąja nuomone“, „socialiniai tinklai ūžia“, „facebooko bendruomene“, „įvykiu“.
Įsiskaitykit – Lietuvos mokyklose priešų (laiku neapleidusių mokyklos) yra daugiau, suprask, juos reikia rasti ir pravalyti.
Iš tiesų, klausimas turėtų būti kitas: kaip atsitinka, kad minią suburianti kažkokia pindosia jaučiasi turinti teisę vertinti kitų žmonių pažiūras su aiškiu tikslu „pravalyti“? Spęsti, kas užsiliko mokyklose, o kas ne? Ir tai ne pirmas kartas. „Influencerio“ veikimas būtent tuo ir paremtas. Facebookinio viešumo banga vis dažniau virsta teisinėmis pasekmėmis. Kur mes einame su tokiu požiūriu?
Studentų elgesys. Užuot tiesiai pasakę dėstytojai, jog nesutinka su jos nuomone, kad prieštarauja dėl to ar ano, paprašytų šaltinių, duomenų, argumentų, pagrindimo, imasi anoniminio metodo – slapta įrašinėja ir siunčia minios valdovams. O tie paskui jau doroja stambesniu mastu. Kolegija turėtų svarstyti studentų elgesį etikos požiūriu.
Praeitais metais švedų profesorius pasiūlė valgyti žmonių mėsą, kad žmonijos rasė išliktų. Žinia sukėlė rezonansą pasaulyje. Bet niekam neatėjo į galvą persekioti keistuolio. Tiesiog korektiškai primintas (žiūrėti ČIA) aborigenų genties kanibalizmo eksperimentas, išlaikytas racionalumas ir pagarbi distancija.
Mūsų posovietiniai veikėjai užsižaidžia minios valdžia, peržengia ribas ir kėsinasi į elementariausias teises. Viešumo tironijai atvertas kelias. Facebookas labiau yra ne viešoji erdvė, o minios siautėjimo arena.