Dienraščio „Lietuvos rytas“ užsakymu vasario 10–15 dienomis atlikta apklausa patvirtino tai, ką kiekvienas gali paliudyti ir pats: pastaruoju metu Lietuvoje sparčiai daugėja nepasitikinčiųjų žiniasklaida.
Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centro „Vilmorus“ duomenimis, gruodį nusivylusiųjų žiniasklaida buvo 19 proc., sausį – 23 proc., o vasarį – 27 proc., taigi vos per porą mėnesių žiniasklaida nustojo pasitikėti net 8 proc. Lietuvos gyventojų. Pasikeitė ir palankiai vertinančiųjų skaičius – per tą patį laikotarpį gyventojų, pasitikinčių žiniasklaida, sumažėjo 3 procentais: vasarį tokių buvo 38 proc., sausį – 39,5 proc., o gruodį – 41 proc.
Tokie ryškūs pasitikėjimo žiniasklaidos institutu pokyčiai, žinoma, nėra atsitiktiniai. Ir nors žiniasklaidos vartotojas nėra tik pirkėjas, – šiai Romo Sakadolskio minčiai pritartų, ko gero, net ir žiniasklaidos priemonių savininkai, tačiau toks nusivylimas kenkia ir žiniasklaidai kaip verslui, nes būtent skaitytojo, klausytojo ar žiūrovo pasitikėjimas ir yra tai, kas šiame versle generuoja pelną. Tad kodėl žiniasklaida – ir ne tik Lietuvoje – daro viską, kad nepasitikėjimas ja tik augtų?
Jūsų dėmesiui siūlome keletą komentarų.
Ką apie tokį ryškų visuomenės nusivylimą žiniasklaida BNS pakalbinti pasakė Vilniaus universiteto Žurnalistikos instituto vadovas doc. Deimantas Jastramskis ir Žinių radijo laidų vedėjas žurnalistas Aurimas Perednis, kviečiame skaityti ČIA.
DELFI.lt vyr. redaktorė Monika Garbačiauskaitė-Budrienė dar vasario 9-ąją savo Veidaknygėje suskubo atsiriboti nuo „negerai pakvipusio“, jos žodžiais sakant, „kai kurios žiniasklaidos“ eskaluoto vadinamojo R. Karbauskio skandalo. Tokią pat nuomonę ji pakartojo ir paskelbus „Vilmorus“ apklausos rezultatus: „Nepritariu skandalo eskalavimui bet kokiomis priemonėmis – tai kenkia visai žiniasklaidai ir muša reitingus“.
Kad žiniasklaida išgyvena pasitikėjimo krizę, savo Veidaknygės paskyroje rašo ir buvęs Seimo narys dr. Povilas Gylys:
Popiežius Pranciškus skandalingąją žiniasklaidą palygino su ekskrementų mėgėjais. Prezidentas D.Trampas nuolat kalba apie medijas kaip fake news (suklastotų naujienų) skleidėjus ir liaudies priešus.
Daug metų stebiu viešąją erdvę, tačiau niekada anksčiau iš tokio rango žmonių nesu girdėjęs tokių žiniasklaidos vertinimų. Klausimas: kodėl tokie vertinimai darosi vis dažnesni ir aštresni? Gal žiniasklaida paskutiniais dešimtmečiais iš tiesų smarkiai papuvo, korumpavosi ir dabar vis dažniau mus maitina ne tikromis naujienomis, o fake news?
Manau, kad taip. Tuomet ji nėra informacijos skleidėjas, informacinis sanitaras, bet atlieka viešosios erdvės teršėjos darbą, dezorganizuoja visuomenės gyvenimą ir taip blogina mūsų gyvenimo kokybę.