Vytenis Radžiūnas | LRT.lt
Verslininkai ir politikai, baigę mokyklas, gauna milžiniškus atlyginimus, o tie, kurie juos paruošia ir suteikia išsilavinimą, yra vargetos, kurie žeminami ir niekinami, portalui LRT.lt teigia buvęs KTU gimnazijos direktorius Bronislovas Burgis. Savo ruožtu parlamentarė Aušra Maldeikienė sako, kad premjero Sauliaus Skvernelio pasisakymas dėl mokytojų algų yra moralinis užribis.
Vyriausybės vadovas S. Skvernelis, su švietimo profsąjungų atstovais aptaręs, kiek lėšų iš kitų metų biudžeto bus skiriama švietimo darbuotojams, pareiškė, kad mokytojai kitais metais gali tikėtis kiek didesnio užmokesčio pirmiausiai dėl pasikeisiančios mokesčių tvarkos. Vis dėlto premjeras priduria, kad dar didesnius atlyginimus pedagogams ir dėstytojams bus galima mokėti tada, kai bus sutvarkytas jų darbo krūvis ir pagerės mokinių rezultatai.
B. Burgis: mokytojai rezultatus gali pakelti per vienus metus
Buvęs KTU gimnazijos vadovas B. Burgis sako, kad vyriausybė seniai mano, jog mokytojas turi dirbti iš pašaukimo.
„Tačiau viskas nėra taip paprasta. Iš tiesų bėda, kad yra daug mokytojų, kurie neturėtų dirbti mokyklose – jie neturi nei gebėjimų, nei pašaukimo. Kita vertus, tam, kad mokyklose dirbtų labai geri mokytojai iš didžiosios raidės, reikia, kad jie būtų orūs, gerbiami ir gautų solidų atlyginimą. Dar prieš dešimt metų siūliau, kad žmonės, kurie dirba mokyklose ir laiko save mokytojais, galėtų įsivertinti. Siūliau, kad būtų lietuvių ir užsienio kalbų testas, kompiuterinis ir profesinis raštingumas. Kai kurie, ko gero, patys išeitų susipratę, kad jie ten netinkami. O likusiems reikia padidinti atlyginimą dvigubai“, – siūlo B. Burgis.
Pasak eksperto, dabartiniai mokytojų atlyginimai yra patyčios: „Išeina verslininkai, politikai iš mokyklų ir gauna milžiniškus atlyginimus, o tas, kuris juos paruošia, yra vargeta. Kur teisybė? Kaip gali būti, kad tas, kuris paruošia tą, kuris gali daug uždirbti ir turėti prestižą,negali į jį lygiuotis? Mokytojai yra pažeminti ir niekinami.“
Tuo metu mokinių rezultatai, pasak B. Burgio, yra tokie, kokius nori matyti valdžia. „Daugybę metų sakiau, kad tai, kas yra mokyklose, niekaip neatsispindi Nacionalinio egzaminų centro rezultatuose. Todėl vieną kartą reikėtų atsipeikėti ir sąžiningai įvertinti, kas vyksta mokyklose nuo pirmos klasės. Reikia keisti viską – pradedant mokymo planais, programomis, ir baigiant tais, kurie to moko“, – LRT.lt kalbėjo B. Burgis.
Jo žodžiais, rezultatus galima pagerinti „vienu mostu“. „Kas yra tas skaičius, kurį gauna moksleivis? Kas yra 65 iš valstybinio egzamino? Ne, tai ne procentai ir ne balai. Mokytojai, susitarę su Nacionaliniu egzaminų centru, gali per vienus metus dvigubai pakelti rezultatus. Kokios problemos? Supaprastinkim dar egzaminų užduotis, sutarkime dėl naujos vertinimo sistemos, kad už vieną tašką gauni 10 balų – ir viskas bus gerai“, – dėstė B. Burgis.
Dėl to, pasak B. Burgio, mokymosi rezultatai gali „pagerėti“, bet tai esą anaiptol nereikš, kad pagerėjo mokymo kokybė. „Tai – pats baisiausias dalykas. Galima padaryti visišką diversiją švietime, pagerinant rezultatus esant blogesniam mokymuisi“, – pridūrė buvęs KTU gimnazijos direktorius.
Vis dėlto, pasak B. Burgio, švietimui skiriamos milžiniškos lėšos, todėl pirmiausią esą reikia pažiūrėti, kur jos nukeliauja.
„Pradėkim nuo to, kad nereikia mokėti tiems, kurie nėra mokytojai. Reikia leisti turėti normalų ar didesnį krūvį tikriems mokytojams ir jiems iš karto mokėti iš tų pačių lėšų. Faktas, kad reikia mažinti mokytojų skaičių, nes sumažėjo mokinių. Be to, negalima švaistyti švietimui skirtų lėšų visokiems nereikalingiems dalykams – prikurta daugybė prielipų prie Švietimo ir mokslo ministerijos, klaiku žiūrėti, kuo jie užsiima. Švaistomos lėšos ir pratybų sąsiuviniams. Nereikia spausdinti kasmet naujų vadovėlių – koks mokytojas, jei kasmet turi turėti naują vadovėlį?
Taip pat reikia, kad mokytojas, baigęs aukštuosius mokslus, būtų toks, kaip Danijoje. 1990-aisiais buvau ten stažuotėje ir apstulbau, kai pasakė, kad Danijoje, baigęs edukologijos mokslus, gali dėstyti bet ką. Paklausiau, ar galėtų dėstyti ir danų kalbą, ir matematiką, o man atsakė: nori pasakyti, kad žmogus, baigęs mokyklą ir universitetą, tiek nemoka danų kalbos ir matematikos, kiek reikia mokiniams? Ir jie 100 proc. teisūs. Pas mus yra didžiausi apribojimai. Nėra jokios išminties ir politinės valios“, – LRT.lt kalbėjo B. Burgis.
A. Maldeikienė: tai – klasikinis cinizmo pavyzdys
Parlamentarė A. Maldeikienė sako, kad premjeras S. Skvernelis tokiu savo pasisakymu apie mokytojus „aiškiai pademonstravo, kad klaikiai nekenčia vaikų“.
„Mokytojai yra pervargę ir išnervinti, apimti visiškos nežinios. Didele dalimi – vyresnio amžiaus, nes jaunimui tas darbas jei ir patinka, jį palieka, nes negali išgyventi. Premjeras pastaruoju metu labai ciniškai skirsto, kas vertas, kas ne. Jo akimis, vertas kokio nors dėmesio tas, kurio pajamos yra didesnės nei 6 tūkst. eurų per mėnesį. O čia žmogus visą gyvenimą dirbo mokykloje ir dėstė už kapeikas. Vis dėlto norėčiau sužinoti, kodėl, išaugus BVP, pastaruosius 25 metus būtent šitas viešasis sektorius – mokytojai – taip ir lieka už borto? Kada tie visi verslininkai pradės dalintis? Tiksliau, niekada nesidalins“, – LRT.lt kalbėjo politikė.
Straipsnio tęsinį skaitykite portale LRT.lt ČIA.