ES daro pastangas sutrypti Lenkijos konstituciją ir užtikrinti ES teismų viršenybę prieš Lenkijos įstatymus

Europos Komisija padavė Lenkiją į Europos Teisingumo Teismą (ETT) dėl to, kad Lenkijos Konstitucinio teismo sprendimo, kuriuo patvirtinama Lenkijos įstatymų viršenybė prieš ES įstatymus.

Lenkijos pareigūnai su dideliu susierzinimu reagavo į Europos Komisijos sprendimą paduoti Lenkiją į Europos Teisingumo Teismą (ETT) dėl Lenkijos Konstitucinio Teismo sprendimo, kad Europos teisė negali būti viršesnė už Lenkijos konstituciją. Prezidento Andžejaus Dudos (Andrzej Duda) vyriausiasis patarėjas užsienio politikos klausimais Marcinas Pžydačas (Marcin Przydacz) sakė, kad Lenkijos teisės šaltinis yra Lenkijos konstitucija, o ne tarptautinės sutartys.

Trečiadienį ES Komisija nusprendė paduoti Lenkiją į ETT dėl Konstitucinio Teismo sprendimo, kad ES sutartys negali būti viršesnės už Lenkijos konstituciją. Tačiau šis sprendimas buvo tik ankstesnių Konstitucinio Teismo sprendimų pakartojimas, o Lenkijos Konstitucijos 87 straipsnyje aiškiai nurodyta Lenkijos teisės viršenybė. Tai ta pati konstitucija, kuria remiantis Lenkija buvo priimta į Europos Sąjungą.

Lenkijos Konstitucinio Teismo sprendimas, kurį ginčija Europos Komisija, buvo susijęs su ginču dėl teisėjų drausminimo. Lenkijos teismas nusprendė, kad ES teisė negali įgalioti Lenkijos teismų peržengti Lenkijos konstitucines normas. Konstitucinis Teismas taip pat nusprendė, kad Europos institucijos negali veikti viršydamos įgaliojimus, kuriuos Lenkija patvirtino kaip deleguotus šioms institucijoms stojimo sutartyje. Be to, Konstitucinis Teismas nusprendė, kad jokia Europos teisinė intervencija negali panaikinti Lenkijos prezidento įgaliojimų skirti teisėjus.

Pasak Europos Komisijos, Lenkijos Konstitucinio Teismo sprendimai pažeidžia Europos teisės viršenybės principą ir ETT sprendimus. Lenkijos nutarimas taip pat pažeidė ES sutartis, nes apribojo piliečių teises į teisinę gynybą Europos teismuose. Komisija teigia, kad visiems lenkams turėtų būti taikoma tokia pati teisinė apsauga, kokią turi kitų ES valstybių narių piliečiai.

Galiausiai komisija pareiškė mananti, kad Lenkijos Konstitucinis Teismas nebėra nei nepriklausomas, nei neutralus. Šią nuomonę komisija grindžia tvirtinimais, kad trys teismo teisėjai buvo išrinkti nederamai ir kad teismo pirmininko rinkimai taip pat buvo netinkami.

2015 m. Lenkijos Seimas nusprendė panaikinti ankstesnės parlamentinės daugumos atliktus Konstitucinio Tribunolo teisėjų rinkimus, motyvuodamas procedūrinėmis ir teisinėmis klaidomis. Dėl to kilo karšti ginčai Lenkijos teismų sistemoje ir tarp konservatyvios vyriausybės bei liberalios opozicijos. Tačiau nekyla abejonių dėl kitų 12 Konstitucinio Teismo teisėjų išrinkimo teisėtumo.

Komisijos sprendimas kreiptis į ETT šiuo klausimu dar labiau paaštrino ginčą dėl teisinės valstybės principo užtikrinimo Lenkijoje. Lenkijos vyriausybė tvirtina, kad jos teismų reformos nėra ES Komisijos kompetencijos klausimas, nes teismų sistemos organizavimas yra valstybių narių kompetencija. Komisija ir ETT įrodinėja, kad teisinės valstybės principas Lisabonos sutartyje yra įtvirtintas kaip pagrindinė ES vertybė, kurios negali pažeisti nė viena valstybė narė.

Šaltinis: Remix News

5 7 balsų
Straipsnio įvertinimas
Prenumeruoti
Pranešti apie
guest
18 Komentarai
Seniausi
Naujausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
18
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x
Scroll to Top