Pirmųjų tėvų sutvėrimas ir nupuolimas
Viešpats Dievas iš dirvos žemių nulipdė žmogų ir įkvėpė jam į šnerves gyvybės kvapą. Taip žmogus tapo gyva būtybe. Paskui Viešpats Dievas Edene, rytuose, įveisė sodą ir jame apgyvendino žmogų, kurį buvo sutvėręs. Viešpats Dievas augino dirvoje visokių medžių, patraukliai atrodančių, su valgomais vaisiais, o sodo viduryje – gyvybės medį bei gero ir pikto pažinimo medį.
Angis buvo suktesnė už visus lauko žvėris, kuriuos Viešpats Dievas buvo sutvėręs. Ji užkalbino moterį: „Ar Dievas iš tikro pasakė: ‘Jums nevalia valgyti nė nuo vieno sodo medžio’?“ Moteriškė angiai atkirto: „Mes galime valgyti sodo medžių vaisius. Tik apie vaisius medžio, kuris stovi sodo viduryje, Dievas pasakė: ‘Jų nevalia jums valgyti, nei liesti, kitaip jūs numirsite’“. Į tai angis atsiliepė moteriai: „O, ne! Jūs nenumirsite. Dievas mat žino, kad, jų užvalgius, atsivers jums akys; jūs tapsite kaip Dievas: pažinsite gera ir pikta!“ Ir moteris matė, kad būtų puiku paragauti nuo medžio, kad medis gražus pažiūrėti ir viliojo tapti gudriai. Ji ėmė ir nuskynė jo vaisių, ir valgė; davė ir vyrui, kuris buvo prie jos; tas irgi valgė. Tuomet atsivėrė jiems akys, ir jie pamatė esą nuogi. Todėl iš figos lapų jie nusipynė prijuoste (Pr 2, 7–9; 3, 1–7a).
Pasigailėk mūsų, Viešpatie: mes esame tau nusidėję
Pasigailėk manęs, Dieve: tu didžiai gailestingas.
Gerumas tavo beribis, – naikinki mano kaltybę.
Grynai nuplauk mano dėmę,
numazgok mano kaltę! –
Aš savo kaltybę pažįstu,
man vis akyse mana nedorybė.
Aš tau, tiktai tau esu nusidėjęs:
dariau, ką laikai tu piktybe. –
Sutverk širdį man tyrą, o Dieve,
many nepalaužiamą dvasią atnaujink.
Vai, neatstumki manęs nuo savojo veido,
prarast tavo šventąją dvasią neleiski! –
Išgelbėk mane, ir būsiu laimingas.
Padaryk mane didžiadvasį!
Tu mano lūpose, Viešpatie, būsi,
manoji burna tave šlovins. (Ps 50, 3–6a. 12–14. 17)
Kur buvo pilna nuodėmės, ten dar apstesnė tapo malonė
Broliai! Kaip per vieną žmogų nuodėmė įėjo į pasaulį, o per nuodėmę mirtis, ir taip mirtis prasiskverbė į visus žmones, nes visi nusidėjo.
Nuodėmė buvo pasaulyje ir iki įstatymo, bet, nesant įstatymo, nuodėmė negalėjo būti įskaitoma. Vis dėlto nuo Adomo iki Mozės viešpatavo mirtis, netgi tiems, kurie nebuvo padarę nuodėmių, panašių į nusikaltimą Adomo, kuris buvo Būsimojo pirmavaizdis. – Bet ne taip yra su dovana, kaip su kalte. Jei dėl vieno žmogaus nusidėjimo turėjo mirti daugelis, tai dar labiau Dievo malonė ir vieno žmogaus, Jėzaus Kristaus, malonės dovana su kaupu atiteko daugybei. Ir ne taip yra su dovana, kaip su vieno žmogaus nusikaltimu. Juk teismas iš vieno nusikaltimo priėjo iki pasmerkimo, o malonė, iš daugybės nusikaltimų atvedė iki nuteisinimo.
Jei dėl vieno žmogaus nusikaltimo mirtis įsiviešpatavo per tą vieną, tai nepalyginti labiau tie, kurie su perteklium gauna malonės bei teisumo dovaną, viešpataus gyvenime per vieną Jėzų Kristų. Taigi, kaip vieno žmogaus nusikaltimas visiems žmonėms užtraukė pasmerkimą, taip vieno teisus darbas visiems laimėjo nuteisinimą, kad gyventų. Kaip vieno žmogaus neklusnumu daugelis tapo nusidėjėliai, taip ir vieno klusnumu daugelis taps teisūs (Rom 5, 12–19).
Jėzaus gundymas
Jėzus buvo Dvasios nuvestas į dykumą, kad ten būtų velnio gundomas. Išpasninkavęs keturiasdešimt dienų ir keturiasdešimt naktų, jis buvo labai alkanas. Prie jo prisiartino gundytojas ir tarė: „Jei tu Dievo Sūnus, liepk, kad šie akmenys pavirstų duona“. Bet Jėzus atsakė: „Parašyta: ‘Žmogus gyvas ne vien duona, bet ir kiekvienu žodžiu, kuris išeina iš Dievo lūpų’“.
Tada velnias jį paima į šventąjį miestą, pastato ant šventyklos šelmens ir sako: „Jei tu Dievo Sūnus, pulk žemyn, nes parašyta: ‘Jis lieps savo angelams globoti tave, ir jie nešios tave ant rankų, kad neužsigautum kojos į akmenis’“. Jėzus jam atsako: „Taipogi parašyta: ‘Negundyk Viešpaties, savo Dievo’“.
Velnias vėl paima jį į labai aukštą kalną ir, rodydamas viso pasaulio karalystes bei jų didingumą, taria: „Visa tai aš tau atiduosiu, jei, parpuolęs ant žemės, pagarbinsi mane“. Tada Jėzus atsako: „Eik šalin, šėtone! Juk parašyta: ‘Viešpatį, savo Dievą, tegarbink ir jam vienam tetarnauk!’“ Tuomet velnias nuo jo atsitraukė; štai angelai prisiartino ir jam tarnavo (Mt 4, 1–11).
Su pasitikėjimu gręžiamės į Tave, mūsų Viešpatie ir Kūrėjau, ir prašome išminties malonės atmesti bet kokį gundymą patiems tapti dievais. Meldžiamės ir už kiekvieną piktojo gundomą žmogų, už visus Tau nusidedančius Adomo ir Ievos vaikus: Tavo Sūnaus klusnumas tesuteikia jėgų siekti vien Tavo malonių. Šiandien, maldos už lietuvius pasaulyje sekmadienį, kiekvienas asmeniškai ar bendruomenėje melskimės ir už Lietuvą Tiesoje: teišgirsta ir mūsų tauta, kur ji begyventų, kvietimą atgailauti, pasninku ir malda tesutramdo savo puikybę ir stabams nebvergauja, tesugrįžta į savo tėvų žemę ir čia, Tavo žodžiu atgaivinti ir Dangaus duona sustiprinti, pelno Tavo malonę – amžinąsias Velykas. Prašome per Jėzų Kristų, mūsų Viešpatį. Amen.
Arnoldas Valkauskas. Mintys pamąstymui: manipuliacijos, gundymai, abejonės
Kardinolas Sigitas Tamkevičius. Gundytojo klasta
Gavėnios 1 sekmadienio homilija
Gavėnios metas yra skirtas pasirengti Jėzaus Kristaus Prisikėlimo šventei, taip pat apmąstyti, kas mus veda į prisikėlimą ir kokias kliūtis šiame kelyje turime nugalėti. Pagrindinė kliūtis yra nuodėmė, todėl pirmąjį Gavėnios sekmadienį apmąstome, kokiu keliu ji ateina į mūsų gyvenimą.
Evangelijoje pagal Matą (Mt 4, 1–11) yra pasakojimas apie Jėzaus gundymą, įvykusį po jo krikšto ir keturiasdešimties dienų pasninko. Gundytojui rūpėjo sužinoti, kas yra Jėzus – Dievo Sūnus ar tik žmogus, Dievo pašauktas griauti jo darbus. Velnias norėjo susiorientuoti, ar šis vyras, kurį Jonas Krikštytojas pavadino „Dievo Avinėliu, naikinančiu pasaulio nuodėmę“, nepridarys jam didelių bėdų.
Nutaikęs progą, kai Jėzus buvo labai alkanas, velnias kalbėjo: „Jei tu Dievo Sūnus, sakyk, kad šie akmenys pavirstų duona.“ Negavęs aiškaus atsakymo, velnias paliepė Jėzui pulti nuo šventyklos šelmens žemyn – jei jis Dievo Sūnus, tuomet angelai nuneš jį ant savo rankų, o žemai prie šventyklos susirinkę žmonės pagerbs jį kaip Dievo Sūnų. Kai ir antras Jėzaus atsakymas nesuteikė velniui aiškumo, tuomet jis, melagingai teigdamas, kad pasaulio karalystės priklauso jam, pažadėjo jas atiduoti Jėzui, jei šis parpuolęs ant kelių nusilenks jam, gundytojui. Velnias dar viliasi, kad Jėzus susižavės valdžia ir nesirūpins, kokiam tikslui yra Dievo pašauktas.
Šis Šventojo Rašto pasakojimas yra aktualus visiems žmonėms, ypač pažymėtiems Krikšto ženklu. Velniui labiausiai rūpi tie, kurie per Krikštą yra tapę Jėzaus broliais ir seserimis.
Gundytojas žino, kad žmogus gali alkti ne tik maisto, bet ir turto, malonumų, garbės, ir gundo tą alkį malšinti nesiskaitant su priemonėmis. Apgailėtina, bet žmonės dažnai gundytojo paklauso. Norėdami sutaupyti pinigų, nuotekomis nuodija upes ir ežerus, vaikydamiesi geresnio gyvenimo emigruoja iš Lietuvos, alkdami malonumų griauna savo šeimas etc. Būtų galima daug vardinti, kokių nusikaltimų padaro žmonės, kai, paklausę gundytojo, bet kokia kaina siekia malšinti savo alkį. Daug kas atsiduria alkoholizmo, narkomanijos ir kitokių priklausomybių duobėse. Dievo žodis primena, kad paklausyti velnio visuomet yra pražūtinga.
Kartais žmonės mąsto: jei Dievas egzistuoja, tai jis privalo tikintį žmogų saugoti nuo bet kokios kančios. Jie norėtų, kad angelai neštų juos ant savo rankų, o jeigu taip nenutinka, tuomet Dievu nusivilia, o kartais net pasako, gal ir Dievo nebėra, jei leidžia tiek daug kentėti.
Iš tikrųjų Dievas nuo kryžiaus neapsaugojo net savo Sūnaus, nes be jo kryžiaus nebūtų sunaikinta nuodėmė. Tačiau po kruvinojo Penktadienio išaušo Velykų rytas, kai Jėzus kėlėsi iš kapo. Jėzus skaudžiai subarė Petrą, kai šis įkalbinėjo jį atsisakyti kančios kelio: „Eik šalin, šėtone, nes mąstai ne Dievo, o žmonių mintimis!“ (Mk 8, 33). Šventasis Raštas moko, kad Dievas lydi mus kančioje ir veda į prisikėlimo garbę, bet tikrai neapsaugoja mūsų nuo bet kokio kryžiaus, nes kur yra nuodėmė, ten tik per kryžių einama į prisikėlimą.
Labai stiprus yra gundymas valdžia. Turėdamas valdžią, žmogus gali padaryti daug gero, tačiau gundytojas gali įkalbėti ja naudoti savanaudiškai. Pasiduodantieji šiam gundymui dažniausiai kalba, jog, siekdami valdžios, nori pasitarnauti Lietuvai bei jos žmonėms, tačiau įgiję valdžią pradeda rūpintis ne tiek kitais, kiek savimi. Šiam gundymui nepasiduoda tik morališkai labai tvirti žmonės.
Valdžios turėjimas ne kartą būna net nusikalstamas. Tai liudija ir skaudi mūsų praeitis, kai valdžią turintieji nežmoniškai engė mylinčius Lietuvą ir į Dievą tikinčius žmones. Engėjai siekė, kad visi besąlygiškai laikytųsi ne Dekalogo, bet komunizmo statytojo kodekso.
Dabartinė kultūra, garbinanti tik tai, kas apčiuopiama, neša medžiaginę gerovę ar teikia malonumų, antgamtinę sritį tiesiog ignoruoja. Taip gundytojui sudaromos palankiausios sąlygos veikti. Velnias triumfuoja, kai juo netikima, nes jam veikliai pasipriešinti galima tik tuomet, kai pripažįstama jo egzistencija.
Maldos tyloje pasvarstykime, kaip mes elgiamės gundomi: deramės su gundytoju, pasiduodame jam ar tvirtai pasakome: „Eik šalin, šėtone! Juk parašyta: Viešpatį, savo Dievą, tegarbink ir jam vienam tetarnauk!“ (Mt 4,10).
Kardinolas Sigitas Tamkevičius
Šv. Leonas Didysis († 461). Tikras žmogus ir tikras Dievas
Tikrai, kurio gundyti nedrįso, tas, kuris nesusilaikė mėgindamas apgauti patį Viešpatį Jėzų Kristų? Nes iš evangelijos pasakojimo (Mt 4, 1–11) žinome, kad mūsų Gelbėtojas, kuris buvo tikras Dievas, jog pasirodytų taip pat esąs ir tikras žmogus, ir visas bedieviškas klaidingas pažiūras pašalintų, po keturiasdešimties dienų ir naktų pasninko, kai pats patyrė mūsų silpnumui būdingą alkį, džiaugėsi velnias, aptikęs šį jo trapios ir mirtingos prigimties ženklą; ir kad ištirtų galią, kurios bijojo, jis tarė: „Jei tu Dievo Sūnus, liepk, kad šie akmenys pavirstų duona“.
Galėjo tai padaryti Visagalis, ir lengva buvo, kad Kūrėjo įsakymu, bet koks kūrinys pavirstų liepiama rūšimi. Kaip, pavyzdžiui, kai panorėjo, vestuvių pokylyje vandenį pavertė vynu (plg. Jn 2, 1–10). Tačiau tai labiau derėjo su išganinga nuostata, kad visų labiausiai pasipūtusio priešo klastą, Viešpats būtų nugalėjęs ne Dievybės galia, bet nusižeminimo slėpiniu. Galop, kai nuvijo velnią ir pavertė niekais visas gundytojo suktybes, prie Viešpaties prisiartino angelai ir jam tarnavo; tada atsiskleidė tikro žmogaus ir tikro Dievo klastingu klausinėjimu nepaveiktas žmogiškumas ir per angelų paslaugumą – akivaizdus dieviškumas. Taigi tebūna sugėdinti velnio sūnūs ir mokiniai, esantys pilni nuodingo įkvėpimo, kurie kiekvieną naivųjį apgauna, neigdami, kad Kristus tikrai turi abi prigimtis, kai jie arba nuo žmogaus nuvelka dieviškumą, arba nuo dieviškumo atskiria žmogų. Nes vienu užmoju dvejopu įrodymu sugriaunamas dvejopas melas ir per kūno alkį įrodomas tobulas žmogiškumas, o per tarnaujančius angelus – tobulas dieviškumas.