Irena Vasinauskaitė. Nieko asmeniško… Tik vykdau pažadą [1]

Prieš du mėnesius straipsnyje „Ar „Gerumo Angelai“ palieka Šiaulius“ rašiau, kad padėsiu nevyriausybininkams atlikti „vyriausybininkų“ [valstybės ir savivaldybės tarnautojų] veiklos auditą. Tokį viešą pažadą vykdyti lengva nebuvo – mat gauti informaciją iš mokesčių mokėtojų išlaikytinių vis dar sunku, ją reikia „išpešti“. Juolab, kad užsipuolę nevyriausybinių organizacijų struktūras Šiaulių savivaldybės administracijos darbuotojai, galimai aklai paklusdami savo tiesioginio vadovo Antano Bartulio komandoms, pažeidė mažne visus norminius aktus, reglamentuojančius NVO ir „vyriausybininkų“ sugyvenimą. Ir visai tai ne atsitiktinumas.

2014 metais įsigaliojo LR Prezidentės Dalios Grybauskaitės ir Nevyriausybinių organizacijų inicijuotas įstatymas, reglamentuojantis nevyriausybininkų [pilietiškų žmonių, savanoriškai dirbančių visuomeninį darbą – aut. past.] ir „vyriausybininkų“ galias bei sugyvenimo būdus.

Paskaitykite (ČIA) – esu tikra: daugelį sužavės, mes kone kiekviename straipsnyje kalbama apie savanorių ir valdžios struktūrų atstovų… BENDRADARBIAVIMĄ, NVO plėtrą bei tvirtėjimą. Yra ir daugiau gerų minčių ir perspektyvų. Poįstatyminiai aktai sukonkretina, kaip pilietinių organizacijų bei jų renkamų valdžios atstovų ir pastarųjų samdomų darbuotojų „sugyvenimas“ turi vykti. Minėtasis įstatymas turėjo būti ta pirmoji kregždė, kuri padėtų NVO atstovams iš oficialiosios valdžios perimti kai kurias viešojo administravimo funkcijas…

O dabar visi pasvarstykime, ko, jūsų manymu, tokiose situacijoje turėtų griebtis ir griebiasi „vyriausybininkai“, kaip niekas kitas mokantys skaityti įstatymus ir suvokę, kokia grėsmė jiems kilo… Ir dar kylant naujajai rinkimų agitacijos bangai?.. Manote, bendradarbiavimo? Dalijimosi gerąja patirtimi? Geranoriško požiūrio į „nevyriausybininkų“ riktus ar klaidas, net jei jos neesminės ar tiesiog formalios?

Atspėjote. Pagunda vieną kartą ar bent kuriam laikui baigti su „nevyriausybininkų“ savivalda“, matyt, išties pernelyg didelė. Ir saldi. Tik kažin ar vienintelė.

Jei taip, tuomet Šiauliai ir vėl atsidūrė avangarde, o įsiplieskęs „vyriausybininkų“ ir „nevyriausybininkų“ konfliktas – tai jau kur kas daugiau nei valdinininkų pastangos pasirūpinti pirmiausia savimi ar noras sutramdyti maištinguosius. Man asmeniškai tai kur kas panašiau į priešrinkimines batalijas, prasidėjusias, jei gerai pagalvoji, netgi labai dėsningai… ex-visuomeninko mero Artūro Visocko komandos konfliktu su stipriausiu visuomenininkų dariniu ir jai itin sėkmingai atstovaujančiu asmeniu.

Administracinėmis priemonėmis prieš… konkurentus?

Kad tai net labai tikėtina, pirmiausia patvirtina, visų pirma, … pats meras Artūras Visockas, kai pernai, jau prasidėjus Nevyriausybinių organizacijų konfederacijos diskreditavimui, nė nepamėginęs pasiaiškinti konflikto esmės, valdiškai atsiribojo nuo… savo gynėjų, lyg tarp kitko pareiškęs, jog šie jo visai nepalaikę, jis pats jokios paramos ir neprašęs… Tarsi būtų visai pamiršęs, kaip pačioje savo kadencijos pradžioje konfederacijos visuomenininkai su pirmininke Vida Pociuviene priešaky jau kovėsi už pirmąjį tiesiogiai piliečių rinktą merą ir jį išsaugojo poste (žr. ČIA ir ČIA).

Jei ir Artūras Visockas, ir jo komanda sumąstė, jog stiprūs ir solidarūs visuomenininkai ketina dalyvauti artėjančiuose savivaldos rinkimuose, gundymas pasinaudoti susiklosčiusia situacija ir diskredituoti konkurentus turėjo būti pernelyg didelis.

Pradėta nuo pačių primityviausių insinuacijų, pasitarnaujančių viešosios nuomonės formavimui. Ir nors iki šiol nesutariama, kas buvo pirma – višta ar kiaušinis, t.y. ar Šiaulių savivaldybės Centralizuoto audito skyrius nevyriausybininkų vykdytą projektą audituoti jau buvo įtraukęs į savo darbų planą, ar to ėmėsi tik administracijos direktoriui A.Bartuliui … gavus skundą. Dar blogiau – Šiaulių savivaldybės administracijos galva „nesusikalba“ pats su savimi: tai sako, kad tikrinta „pagal planinę reviziją“, tai – pagal gautą skundą. Tad skaitytojai gali manyti, ką tik nori. Aš teigiu: rinkimų išvakarėse būta ir „planinių skundų“ arba asmenybės tiek susidvejina, kad pamiršta ką kam sakė… Tačiau apie „planinių skundų“ rašytojus – jau kituose rašiniuose. Kaip ir apie tai, kas tokiais rašytojais manipuliuoja.

Kai skundai „aukščiau“ už patvirtintus norminius aktus?

Neskubėkite atsakyti. Jei vadovautumės šiaulietiškomis iniciatyvomis, tai gal ir turėtumėte pagrindo tarti TAIP.

Siūlau drauge paanalizuoti įvykių seką ir patiems tuo įsitikinti.

2016 metais Šiaulių nevyriausybinių organizacijų konfederacija [ŠNVOK – aut. past.], vienijanti 65 NVO, laimėjo projekto „NVO forumas – 2016, mokymai, seminarai“ konkursą ir gavo 2400 eurų metinei veiklai. Projektas susidėjo iš kelių dalių: ekologinės, mokymų bei baigiamosios – gruodžio pabaigoje organizuojamos padėkos šventės savanoriams gražiu „Gerumo Angelai 2016“ pavadinimu.

Projektą įvykdžiusi ŠNVOK suskubo atsiskaityti ir pateikė savivaldybės specialistei, atsakingai už „nevyriausybininkų“ veiklą, įstatymų ir kt. norminių aktų privaloma tvarka nustatytas išsamias ataskaitas bei kitus jos veiklą iliustruojančius dokumentus.

Tuo metu šias pareigas ėjusi specialistė D.Vietienė, kaip ir privalu, iki einamųjų metų sausio 5 dienos [šiuo konkrečiu atveju – 2017 m. sausio 5 d. – aut.past.] įvertino ataskaitų kokybę. Klaidų nerado, antraip ji būtų turėjusi paprašyti jas ištaisyti, paaiškinti ar pateikti papildomus dokumentus. Baigusi patikrą ji dar turėjo užpildyti atitinkamą dokumentą, skirtą savivaldybės administracijos vadovui, kuriame atsispindi bendra, objektyvi mieste projektinius pinigus leidžiančių NVO veikla. Jei D. Vietienės pateikiamoje informacijoje nėra nurodoma, kad kuri nors NVO pažeidė su savivaldybe pasirašytą projektinę sutartį, nevyriausybininkai rašo naujus ar tęstinius projektus, šie vertinami bei laimėjusiems skiriamas finansavimas.

Taigi 2016-uosius ŠNVOK konfederacija baigė sėkmingai ir „be sutarties pažeidimų“, nes pagal pačios savivaldybės patvirtintą aprašą, ataskaitose pažeidimų nerasta. 65 organizacijas vienijanti ŠNVOK dar kartą laimėjo 2017 metams pateiktą tęstinį projektą. Pagal jį Šiaulių savivaldybės administracijos sprendimu sudaryta komisija skyrė jai 2000 eurų metinei veiklai iš miesto biudžete numatytų lėšų. Verta paminėti, kad į projektinį finansavimą neįskaičiuojami už visuomenininkų patalpas mokami komunaliniai mokesčiai – kad juos susimokėtų [2016 metais susidarė beveik 600 eurų] nario mokesčių neužtenka. ŠNVOK ieško rėmėjų [kol galiausiai sulaukia… prezidentės Vidos Pociuvienės minimalaus atlyginimo dydžio aukos – aut.past.].

Ir dar viena svarbi pastaba: projektams parašyti ir jų sąmatoms suskaičiuoti paprastai pasitelkiami tą padaryti gebantys asmenys [forumų prižiūrėtojai arba moderatoriai – aut.past.], nieko keista, kad skundus kurpti temokantys „talentai“ savo išmanymu jiems neprilygsta.

Kai demokratijos viršūnė – SKUNDAS?

Skųsti ir dergti gali kiekvienas kriminalinis elementas. Tą puikiausiai demonstruoja valstybę Europos Žmogaus Teisių Teismui koneveikiantis vienas Kauno „daktaras“. Gal ir Šiauliuose tokių „geradarių“ rastume?

Jei prieš reaguodamas į skundus savivaldybės administracijos direktorius A. Bartulis būtų susipažinęs su teisėsaugos ir teismų ar kt. tinklapiuose skelbiama informacija apie jų autorius, būtų mažiau išleista lėšų patikroms. O ir keistokos įstatymų interpretacijos akių nebadytų.

Manau, jau metas Lietuvos Seimui priimti Skundų įstatymą, pagal kurį, kliauzei nepasitvirtinus arba pasirodžius, kad klaida neverta analizės sąnaudų, skundikas pats susimoka už tyrimams išleistas lėšas.

Bus daugiau.

0 0 balsų
Straipsnio įvertinimas
Prenumeruoti
Pranešti apie
guest
7 Komentarai
Seniausi
Naujausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
7
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x
Scroll to Top