Lietuvos Konstitucija skelbia:
1 str. Lietuvos valstybė yra nepriklausoma demokratinė respublika.
2 str. Lietuvos valstybę kuria Tauta. Suverenitetas priklauso Tautai.
3 str. Niekas negali varžyti ar riboti Tautos suvereniteto, savintis visai Tautai priklausančių suverenių galių. Tauta ir kiekvienas pilietis turi teisę priešintis bet kam, kas prievarta kėsinasi į Lietuvos valstybės nepriklausomybę, teritorijos vientisumą, konstitucinę santvarką.
4 str. Aukščiausią suverenią galią Tauta vykdo tiesiogiai ar per demokratiškai išrinktus savo atstovus.
Taip skelbia Konstitucija, tačiau nė vienas iš šių pagrindinių demokratinę santvarką laiduojančių straipsnių tikrovėje neveikia. 4 straipsnis neveikia, nes nėra būdo, kaip Tautai tiesiogiai reikšti savo suverenią galią – juk surengtų referendumą – surinkti 300 000 parašų – praktiškai neįmanoma. Antroji 4 straipsnio dalis taip pat neveikia, nes atstovavimas nėra privalomas – rinkėjai iš savo tariamų atstovų negali pareikalauti atstovavimo, negali blogai atstovaujantį atstovą atšaukti, todėl neturi galimybės per juos vykdyti savo Konstitucijoje skelbiamas galias.
Kadangi neveikia 4 straipsnis, neveikia ir trys pirmieji – Tautai priklausantis suverenitetas po rinkimų atitenka rinkimus laimėjusioms partijoms, o Tauta paliekama beteisė, bevalė, nušalinta nuo savo valstybės kūrimo. Tautai skirtos demokratijos, veikiant dabartinei santvarkai, Lietuvoje nėra – ja Seime ir savivaldybėse naudojasi tik išrinktieji priimdami rinkėjų atžvilgiu diktatoriškus sprendimus.
Kol nėra pilietinės demokratijos, išrinktiesiems atsiveria plačios savivaliavimo galimybės. Tai liudija ir karštligiškas veržimasis į valdžią. Matome, kokios grumtynės vyksta tarp partinių grupuočių, kokios pastangos dedamos mandatams laimėti. Dėl jų negailima nei pinigų, nei laiko, nei sveikatos. Naudojamos visos įmanomos ir neįmanomos priemonės iš anksto žinant, kad užėmus valdžią, pastangos ir išlaidos atsipirks – valdžią bus galima naudoti sau, savo draugams, savo ratui, savo valdančiajai klasei.
Ne demokratijai skirta rinkimų ir atstovavimo sistema išrinktiesiems, subūrusiems valdančiąsias daugumas, suteikia neribotas diktatorines galias. Išrinktieji labiausiai stengiasi ir skiria visas jėgas valdžiai savo rankose išlaikyti ar jai užimti. Tiek Seime, tiek savivaldybėse esanti sistema užprogramuoja išrinktųjų žiaurią kovą, žiaurią konkurenciją, žiaurią įtampą, žiaurų susipriešinimą ir žiauriai destruktyvią išrinktųjų veiklą. Apie atstovavimą Tautai ar savivaldybės rinkėjams mažai lieka laiko ir galvoti – reikia žiauriai kautis už išlikimą valdžioje, už postus ir reitingus ateinantiems rinkimams (apibūdinant situaciją žodis „žiauriai“ tikrai ne perteklinis)
Nuolatinį visų su visais susipriešinimą patirianti valdžia negali normaliai veikti, nors ją aptarnaujanti žiniasklaida, piliečiams ir pudrina smegenis – bruka mintį, kad blogą valdymą ir su juo susijusius padarinius lemia menkas piliečių sąmoningumas – jų negebėjimas išsirinkti gerus tarybų ar Seimo narius. Deja, tai melas – dabartiniai rinkimai nieko nekeičia – be rinkėjų teisės daryti įtaką savo išrinktajam, be išrinktojo prievolės atstovauti savo rinkėjams, rinkimai praranda prasmę. Tai suprasdama, didelė dalis piliečių juos tiesiog ignoruoja. Kita dalis piliečių, tarp jų labai daug vienaip ar kitaip priklausomų nuo valdžios, rinkimuose dalyvauja ir rinkimai įvyksta suteikdami išrinktiesiems galimybę kurti sau gerovę visos visuomenės sąskaita. Naudodamiesi „laisvo mandato“ suteikta privilegija valdyti savo rinkėjus, išrinktieji esamos sistemos keisti nenori, nes bet kokie demokratiniai pakeitimai situaciją keistų – reikėtų atstovauti… Kita dalis išrinktųjų sistemos keisti nenori dėl paplitusios nuomonės, kad Tauta nepribrendusi demokratijai – nesugebės ja naudotis, trukdys jų protingiems sprendimams.
Susidaro užburtas ratas – valdančioji klasė, valdžią turėdama savo rankose, sistema yra patenkinta. Pilietinė visuomenė, nors ir nepatenkinta, nusivylusi, jaučiasi ignoruojama ir išnaudojama, bet neturėdama organizacinės sistemos, būdama suskaldyta, supriešinta ir nuolat klaidinama, pasirūpinti savo Konstitucijoje skelbiamomis teisėmis negali. Situacija labai komplikuota – vieni nenori, kiti negali, o Lietuva ritasi išnykimo link.
Vertėtų prisiminti, kad nepriklausomybės pradžioje viskas buvo kitaip – visuomenė buvo vieninga, laiminga, džiaugėsi atgauta nepriklausomybe ir naudojosi vos ne pilnutine demokratija. Pagal 1990 metais galiojusius įstatymus rinkome Respublikos aukščiausiąją ir kitas tarybas (miestų, rajonų ir apylinkių) tikrai laisvuose ir demokratiškuose rinkimuose. Visi rinkimai vyko vienmandatiniu, teritoriniu principu – kvartalo ar kaimo gyventojai rinko savo atstovą į apylinkės tarybą, apylinkės rinkėjai rinko savo atstovą į rajono/miesto Tarybą, miesto/rajono rinkėjai rinko savo atstovą į Seimą. Nebuvo jokių partinių ar kitokių sąrašų. Tarp išrinktų atstovų ir juos rinkusiųjų buvo įmanomas grįžtamasis ryšys, nes kiekvienas atstovas turėjo konkrečius savo rinkėjus, atstovavo konkrečios teritorijos gyventojams.
Atstovaujamoje valdžioje, veikiant seniūnijų (tada vadinosi apylinkėmis) savivaldai, dalyvavo keletą kartų daugiau piliečių su pilnomis atstovavimo teisėmis, turintys įsipareigojimų tik rinkėjams. Seniūnijų (tada apylinkių) savivaldybių Tarybų nariai turėjo interesą rūpintis savo atstovaujamųjų teritorijų gyventojų bendruomeniniais reikalais, taip pat teikti savo siūlymus – savo rinkėjų valią – bendravalstybinių klausimų atžvilgiu. Tuo metu veikusi valstybės valdymo sistema buvo pritaikyta Tautos – visos pilietinės visuomenės – suverenių galių nuolatiniam veikimui. Gaila, ši sistema išsilaikė labai trumpai – vienmandatė rinkimų sistema tik dvejus, o seniūnijų savivalda – tik ketverius metus. Kodėl Tautos išrinktieji, vos gavę Tautos atstovavimo mandatą, suskubo apriboti Tautos suverenias galias, dabar jau ne taip ir svarbu. Dabar svarbu šią Tautai pražūtingą klaidą kuo greičiau ištaisyti.
Ištaisymas būtų labai nesudėtingas, jei tik politikai turėtų politinės, o piliečiai – pilietinės valios sistemą pakeisti taip, kad: 1) Seimo nariai ir savivaldybių Tarybų nariai būtų renkami vienmandatėse rinkimų apygardose; 2) būtų įteisinta rinkėjams galimybė savo rinktus atstovus atšaukti; 3) būtų įteisinta reali seniūnijų savivalda su juose demokratiškai renkamomis seniūnijų ir seniūnaitijų Tarybomis.
Iš pirmo žvilgsnio šie sistemos keitimo punktai gali atrodyti neypatingai svarbūs, bet yra kitaip – jie yra demokratinio valdymo – demokratinės santvarkos niekuo nepakeičiama sąlyga, tuo pačiu užtikrinanti darnų, solidarų ir laimingą visuomenės bendrabūvį. Jie visi yra labai tarpusavyje susiję – tik kartu veikiantys užtikrintų demokratinį šalies valdymą
Vienmandatiniai teritoriniai rinkimai į seniūnaitijų Tarybas, į seniūnijų Tarybas, į rajonų/miestų Tarybas ir į Seimą reikalingi nuosekliam, nuolatos veikiančiam, teritoriniam atstovavimui. Kad kiekvienas atstovas žinotų savo rinkėjus, o rinkėjai – savo atstovą. Kad tarp rinkėjų ir bet kurios pakopos jų rinkto atstovo nuolat veiktų grįžtamasis ryšys.
Rinkėjų teisė savo rinktą atstovą atšaukti yra būtina, kad pasiryžęs atstovauti nesielgtų kaip panorėjęs, bet atstovautų – nuolat palaikytų ryšį su savo rinkėjais, žinotų jų daugumos pilietinę valią ir tik ja vadovaudamasis priimtų sprendimus.
Seniūnijų savivalda reikalinga, nes teisingiausius sprendimus seniūnijų bendruomenių atžvilgiu gali priimti tik pačių bendruomenių narių rinktos ir jiems pavaldžios, jiems atstovaujančios Tarybos.
Seniūnaitijų Tarybos būtinos kaip pirminė, pagrindinė grandis, apjungianti visus Lietuvos piliečius į vieningą visumą, bet kada pasiruošusią per demokratiškai rinktą atstovavimo sistemą reikšti suverenias pilietines galias vietiniu ir bendravalstybiniu lygmeniu.
Čia pateikti valdymo sistemos tobulinimo punktai yra plačiai išdiskutuoti daugelio visuomenininkų, ne kartą teikti Seimams ir prezidentams, taip pat ir dabartiniams, tačiau užuot įteisinę pilnutinę demokratiją valdantieji, eilę metų imituodami valdymo demokratizavimą, numeta Tautai išrinktųjų diktatūros nenaikinančius sprendimus – keistai renkamus, be atstovavimo pareigos ir teisės seniūnaičius, tiesiogiai renkamus merus, kurie nepasidalina valdžia su taip pat visų rinktomis Tarybomis. Šiuo metu veikia įstatymas, seniūnijų bendruomenes paverčiantis savivaldybių biudžetinėmis įstaigomis. Žodžiu, viskas daroma taip, kad išrinktųjų diktatūra nenukentėtų ar nukentėtų kuo mažiau.
Apibendrinant galima pasakyti: valdančioji klasė Tautai priklausančio suvereniteto gera valia niekados neatiduos. Ar Tauta susipras jį atsiimti, parodys laikas, deja, bėgantis ne Lietuvos naudai.