„Šiaulių autobusų stoties išvykimo tvarkaraščiai“, – ieškodama draugei tinkamos transporto priemonės sostinėn nuvažiuoti, perskaičiau Saulės miesto municipalinio vežėjo – UAB „Busturas“ – internetiniame puslapyje. Susimąstėme abi, ar spės ji iki stoties nulėkti, šiai dar neišvykus pagal vieną iš tvarkaraščių?
Rašau laiškelį vienam protingam galvočiui, ilgus metus žurnalisto duoną krimtusiam, ir klausiu, kuo ydinga ši reklama. Labai solidus žmogus man labai rimtai atsako, kad Šiaulių senoji autobusų stotis „išvyko“ dar prie mero Vytauto Juškaus, kai buvo nugriauta, o virš Lietuvos pakibus pilnačiai, gali ir nuomojamoji „išskristi“… Tik pilnatis, anot vienos rimtos moters, čia „nė prie ko“: savivaldybės UAB „Busturas“ tiek į skolas įklimpusi, kad nė „Bobutės paskola“ nebeišgelbės. Šiaulių savivaldybė irgi prasiskolinusi, todėl ėmė savo vežėjo skolas nuosavam bankeliui perdavinėti. Palūkanas, žinoma, besikapanojantis „Busturas“ privalo mokėti, todėl reikia miestą valdantiems socdemams, darbistams ir tvarkistams naują gelbėjimosi ratą municipalinei įmonei pripūsti. Manau, valdžios vyrai ir moterys Šiauliuose „nuaudė viziją, kaip privatizuoti „Busturą“, – sukurpė maršrutinių mikroautobusų išgujimo iš miesto tvarkaraštį. Kaip tarė, taip padarė. Pasamdė Kauno technologijos universiteto Transporto inžinerijos katedros mokslininkus, o šie parengė Šiaulių viešojo transporto sistemos geresnio organizavimo studiją, kurią visiems „suinteresuotiems“ pristatė docentas daktaras Martynas Starevičius.
Taigi pradiniame „Busturo“ prichvatizavimo etape jį būtina „gelbėti“ vadovaujantis ES reglamentu, pagal kurį neva privatūs keleivių vežėjai negali konkuruoti su municipaliniu, t.y. daugiau kaip 20 proc. autobusų ir „mikriukų“ maršrutų sutapti negali. Studijos pristatinėtojo žodžiais tariant, ES valstybėse tik Lietuvoje, Lenkijoje ir Bulgarijoje maršrutiniai taksi konkuruoja su miestų autobusais. Apie kitose ES šalyje esančius alternatyvius vežėjus – troleibusus, tramvajus, metro, elektrinius traukinius – transporto asas iš Kauno neužsiminė. M.Starevičius nepriminė ir to, kad ES direktyvos šalims narėms nėra privalomojo pobūdžio. Kitas argumentas – konkuruodami su autobusais „mikriukai“ sukuria avarines situacijas mieste, tačiau statistika, kiek avarijų sukėlė privatūs vežėjai Šiauliuose, pateikta nebuvo.
Beje, pristatant studiją, lemsiančią transporto sistemos chaosą mieste, uoliai dalyvavo jos užsakovai – miesto administracijos darbuotojai, trys Tarybos nariai su meru Justinu Sartausku priešakyje, UAB „Busturas“ viršūnėlės, pirmą kartą apie tokio dokumento buvimą išgirdę penkių maršrutinių mikroautobusų firmų savininkai, du miesto Garbės piliečiai ir net KETURI keleiviai. Dar prieš studijos aptarimą Šiaulių savivaldybė privatiems vežėjams pranešė, kad keleivių vežimo sutartys su jais nebebus pratęstos, o keleiviai tik iš žiniasklaidos pranešimų ima suprasti, kas jų laukia. Naujai iškeptas administracijos direktorius Gedeminas Vyšniauskas tik dairosi naujame, jam neįprastame darbe, tačiau jau išleido gana rizikingą įsakymą, kuriuo nuo 2014 vasario 1 dienos naikina „mikriukų“ maršrutus. Taigi, viduržiemį, per pačius speigus keleiviai stotelėse veltui dairysis atvažiuojančio šilto ir jaukaus autobusiuko?
Šiaulių meras Justinas Sartauskas. Vadimo Bubko nuotr.
O ką geresnio keleiviams žada garsioji Kauno mokslininkų studija? – tokį klausimą uždaviau docentui daktarui M.Starevičiui. Stojo nejauki tyla. Studijoje nėra nė eilutės apie žmogų, jo įpročius turėti patogų atvykimą iš taško A į tašką B. Ir svarbiausia – stabilią kelionės kainą. Dar gražiau, į kitą klausimą, kas atsakys, jei studija Šiauliams netiks, o mokslininkų skaičiavimai nepasitvirtins, garbusis svečias atsakė keistu pasivaipymu. Žinoma, kas galvos apie paprastą žmogų ir klaus, kaip, beje, įprasta ES valstybėse, bendruomenės nuomonės, jei socialdemokratas meras Justinas Sartauskas vieną maldelę moka: „Yra 31 Tarybos narys. Jūs juos išrinkote ir jiems patikėjote miesto valdymą“. Žodžiu, išvertus į bendrinę politikų kalbą, tai reikštų – dar ne rinkiminė kampanija, tad nei jūsų, nei jūsų nuomonės mums nereikia. Apie paramą privačiam verslui, darbo vietų kūrimą irgi tik partijų programose rašoma.
Politikų teorija dažnai vaikšto skyrium nuo praktikos – išgujus iš miesto maršrutinius mikroautobusus, Darbo biržos gretas papildys apie 200 vargo klientų… O kas padengs privačių vežėjų firmų investicijas, tai „pačių skęstančiųjų reikalas“. Atsiprašau, skandinamųjų, nes, anot bendrovės „Jūsų taksi“ vadovės Jolitos Dūdienės, „savivaldybė yra parengusi privatiems vežėjams „subankrotinimo“ scenarijų“.
O koks „Busturo“ likimas? Dar vienas naujas kadras Šiaulių savivaldybėje – municipalinio vežėjo vadovas Tomas Bielinskas – užsakomajame straipsnyje „Nauja miesto viešojo transporto tvarka bus patenkinti visi“ trykšta optimizmu. Gera pirkti studijas, pritaikytas Lietuvos didiesiems miestams, ar reklamą bankrutuojančiai įmonei už mokesčių mokėtojų pinigus, nes ATSAKYTI už nesėkmes teks… patiems mokesčių mokėtojams. Ponas T.Bielinskas, kuris anot konservatorių vadovo, savivaldybės infrastruktūros vyriausiojo specialisto irgi Tomo, tik Petreiko, bei „Busturas“ (ne savivaldybė) skelbs konkursą kauniečių studijoje įvardytiems privežamiesiems maršrutams.
Su kuo tai valgoma užsakomajame straipsnyje paaiškina municipalinio vežėjo Galva: „Šiauliai per pastaruosius 10 metų labai plėtėsi į priemiesčius, nemaža miesto dalis dabar gyvena nuosavuose namuose netoli miesto. Deja, ten jokio viešojo susisiekimo nėra.[…] Tokiems maršrutams labai tinka mikroautobusai, nes didieji siaurose gatvelėse tiesiog netilptų, be to, ir ekonomiškai neapsimokėtų. […] „Mikriukai“, pagal naują planą, galėtų atvežti iki tos vietos, kur jau kursuoja didieji Busturo“ autobusai. Tokia mieto viešojo transporto vizija keleiviams nebūtų brangesnė. Už tą pačią kainą persėsdamas keleivis galėtų iš priemiesčio pasiekti savo tikslą mieste.“
Supratote? Miestas su priemiestinių ar tarpmiestinių vežėjų savininkais dar nesusitarė, o jau veža, ir dar dykai. Minimos studijos aptarime buvo diskutuota, kad reformavus keleivių vežimo sistemą, „Busturas“ bilietų kainos nedidins. Bet kas tuomet už nuvažiuotus kilometrus mokės mažųjų autobusėlių savininkams? UAB „Busturas“ ir jo savininkė Šiaulių savivaldybė prasiskolinusios, o lyg niekur nieko kliedima apie „privežiotojus“ iki didžiųjų autobusų trasų. Komunizmas Šiauliuose – ne kitaip, ne veltui socdemai su Seimo nariu Edvardu Žakariu priešaky tokių reformų griebėsi.
Veidaknygės nuotr.
Bet gal jie tik nebylūs statistai? Saulės miesto valdančiojoje koalicijoje daug verslo atstovų iš Darbo ar TT partijų. Vien Vidmanto Japerto verslus žavesys KĄ REIŠKIA! Pasvarstykim. Kitąmet, vasario pirmąją, nebelieka „mikriukų“. Keleiviai šąla stotelėse, duoda užsidirbti taksistams (šie turi būti atsargūs…Ką gali žinot, gal ir jie ant „Busturo“ biznio aukuro bus paaukoti), rašo skundus, protestuoja, piketuoja ir t.t., ir pan. Gražuolis municipalinio vežėjo Tomas „išmeta į rinką“ daugiau didelių autobusų, jei ras vairuotojų bei lėšų kurui. Padidėja veiklos sąnaudos, auga skolos ir … „Busturas“ privatizuojamas. Šiaulių savivaldybės istorijoje tokių svarstymų būta.
Naujasis UAB „Busturas“ vadovas Tomas Bielinskas. Šiaulių savivaldybės nuotr.
METAS pasukti smegenis: užduotis KELEIVIAMS – kiek kainuos bilietas privačiame autobuse po priverstinio persėdimo iš privežamojo „mikriuko“? KETURI ar PENKI litai? Mokėsite tiek, kiek prašys monopolininkas. Spėliokit, nes valdžia skelbia reformas, bet ekonominių paskaičiavimų neturi arba juos nuo rinkėjų slepia. Keleiviai guodžiami užpirktiniu melu. „Svarbu pabrėžti, kad Šiaulių miesto transporto optimizavimo planas nėra kopija, jis atliktas išanalizavus mūsų miesto keleivių lūkesčius“, – praneša Tomas Bielinskas.
Savo tikrąsias godas, supratę, kad griaunami jų per dešimtmečius susiformavę važiavimo įpročiai, pakilo ginti Šiaulių miesto žmonės. Keleiviai renka parašus gatvėse, kiemuose, gyvenamuosiuose namuose ir kitur. Jie reikalauja nenaikinti mikroautobusų maršrutų, nes suvokia: kol „Busturo“ autobusai turi mažuosius konkurentus, visagalė rinka reguliuoja kainas ir sulaiko važiavimo viešuoju transportu bilietų branginimą.
P.S. Akcijos, reikalaujančios išsaugoti esamus mikroautobusų maršrutus, koordinavimo būstinės kontaktiniai telefonai – 8-640-22452, 8-624-31674.