tv3.lt
Penktadienio nakties tragiškas įvykis, per kurį, kaip įtariama, neblaivus vilkiko vairuotojas mirtinai sužalojo tarnybą neseniai pradėjusią 20-metę policijos pareigūnę, verčia dar kartą kelti klausimą, kokiomis bausmėmis turėtų būti baudžiami pražūtingas avarijas sukėlę vairuotojai.
Šiaulių apskrities policija informavo, kad pareigūnė su kolega stabdė ir tikrino nuo Panevėžio pusės į Radviliškio miestą įvažiuojančias transporto priemones. Ties V. Lansbergio-Žemkalnio ir Žalgirio g. sankryža, tikrinant sustabdytų „Ford Focus“ ir „Audi“ automobilių vairuotojų dokumentus, pro šalį važiavęs vilkikas „Daf“ kliudė pareigūnę ir nesustojęs nuvažiavo. Vilkiką, Radviliškio mieste, Šiaulių gatvėje, apie 900 metrų nuo įvykio vietos, sustabdė kitas patrulių ekipažas. Atvykę medikai, konstatavo pareigūnės mirtį.
Vilkiko vairuotojui, 39-ių metų Pakruojo rajono gyventojui, alkoholio matuokliu buvo nustatytas 2,01 prom. girtumas. Radviliškio ligoninėje išsamesnei ekspertizei atlikti iš vairuotojo paimtas kraujas. Vilkiko vairuotojas sulaikytas ir uždarytas į areštinę.
Įžvelgia tyčinio nusikaltimo elementų
Portalo tv3.lt kalbinti Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto (TTK) vadovai aiškino, kad preliminariai vertinant paskelbtas tragiško įvykio aplinkybes, panašu, jog pareigūnę pražudęs vilkiko vairuotojas galėjo padaryti netyčinį nusikaltimą, už kurį Baudžiamajame kodekse (BK) numatyta bausmė – laisvės atėmimas iki 10 m. Vis dėlto, pasak Seimo narių, išgėrusio transporto priemonę vairavusio asmens veiksmuose galima įžvelgti ir tyčinio nusikaltimo elementų.
„Tai yra netyčinis nusikaltimas su tam tikrai tyčiniais elementais. […] Ar iš tikrųjų tai yra netyčinis? Ar jis iš tikrųjų nepastebėjo tos pareigūnės? Nežinau, kaip galima nepastebėti policijos pareigūno, kuris dieną naktį vilki liemenę, kuri atspindi šviesą, ryškiai atspindi šviesą ir matosi iš toli.
Tyčinis elementas yra girtumas. Asmuo, sėsdamas už vairo, išgėręs, jis bent jau prieš gerdamas blaiviu protu puikiai suvokia ir supranta, kad įstatymai ir kelių eismo taisyklės draudžia vairuoti išgėrus. Jis vairavo išgėręs, apgirtęs. Jo kraujyje alkoholio rasta 2,01 promilės. Tai yra tikrai nemažai ir tu nepasiteisinsi vienu alaus bokalu ar buteliu. Čia gali būti degtinė, ko gero“, – kalbėjo TTK pirmininkas Julius Sabataukas.
Jis priminė, kad šiemet teismas kriminalizavo vairavimą išgėrus, tai yra BK numatė normą, kad asmuo už vairavimą išgėrus, kai alkoholio koncentracija viršija 1,5 promilės, baudžiamas laisvės atėmimu iki 1 m.
„Vairavimas neblaiviame stovyje yra jau ne neatsargus, o tyčinis. Čia dar yra pasipriešinimas pareigūnui, nepaklusimas pareigūno teisėtiems nurodymams, nes pareigūnė stabdė jį, o jis nesustojo ir dar partrenkė ją. […] 10 metų nelaisvės yra daug, jeigu jam nebus pareikšti įtarimai dėl tyčinio nužudymo, o tada jau grėstų laisvės atėmimas iki 15 metų“, – komentavo J. Sabatauskas.
Dėl to, kad policijos pareigūnę, kaip įtariama, pražudžiusiam vilkiko vairuotojui gali būti pareikšti įtarimai dėl tyčinio nužudymo, pritarė ir TTK pirmininko pavaduotojas, buvęs Konstitucinio Teismo pirmininkas Stasys Šedbaras.
„Aš manau, kad negalėjo nematyti vairuotojas pareigūnės, nes nakties metu yra patrulinėje instrukcijoje aiškiai nurodyta, kad turi būti automobilis su skiriamaisiais ženklais, švyturėliu, pareigūnas dėvi atitinkamą, šviesą atspindintį kostiumą, tai tikrai negalėjo nematyti. Net ir nestabdant, turi reaguoti, pristabdyti, kad saugiai apvažiuotų bet kokią kliūtį. Tai šiuo atveju, matydamas, kad stabdo ir nestojo, aš net iš tiesų galvočiau, kad reikėtų svarstyti (įtarimų pareiškimą dėl tyčinio nužudymo – tv3.lt), […] nes sąmoningai leido taip sau vairuoti, tai žinoma yra svarstytina“, – aiškino S. Šedbaras. BK numatyta, kad tas, kas nužudė kitą žmogų, baudžiamas laisvės atėmimu nuo 7 iki 15 metų.
Ragina atimti teisę vairuoti visam laikui
TTK pirmininko pavaduotojas S. Šedbaras pažymėjo, jog tragiškas eismo įvykis Radviliškyje turėtų grąžinti diskusiją apie tai, kad avarijose žmones pražudę vairuotojai teisės vairuoti turėtų netekti visam gyvenimui.
„Aš net galvoju, kad, jeigu tikrai tie kelių gaideliai nekeis savo įpročių, gali tokios diskusijos būti.
Aš, pavyzdžiui, žinau, kad dėl savo sveikatos, dėl savo akių aš niekada nevairuosiu lėktuvo, tai kodėl dabar psichologiškai nestabilus žmogus, pažeidėjas, nesusitvarkantis su savo blogomis ydomis, turi vairuoti automobilį? Jeigu tu negali, tai, vadinasi, tu nevairuoji nei laivo, nei automobilio, nei lėktuvo, nei kosmonautu nebūsi. Kažkaip mes įpratome, kad automobilį gali vairuoti bet kas. […] Nes yra žmonių iš prigimties agresyvių ir jie prie vairo elgiasi agresyviai. Ir aš manyčiau, kad vieną, kitą, trečią kartą žmogus taip parodo agresiją, tai galbūt jis iš viso negali būti prileistas prie vairavimo visam gyvenimui net“, – aiškino S. Šedbaras, patikslindamas, kad teisės vairuoti visam gyvenimui turėtų netekti ne tik tie, kurie avarijose pražudė kitą žmogų, bet ir tie, kurie turi daug nuobaudų už kelių eismo taisykles.
Apie galimybę atimti teisę vairuoti visam laikui iš tų, kurie eismo įvykio metu pražudo kitą asmenį, žiniasklaidai užsiminė ir vidaus reikalų ministras Saulius Skvernelis. Kaip prevencinę priemonę ministras įvardijo ir svarstymą automobiliuose įdiegti alkolokų sistemas kartą neblaiviems prie vairo pagautiems asmenims, kurie neleistų užvesti automobilio.
S. Šedbaras neslėpė, jog diskutuoti dėl pastarosios prevencinės priemonės tikrai reikia.
„Būna kartais, kad žmogus iš kokio priėmimo, iš kažkur vyksta ir neapskaičiavo, tai įsirengia savo sąskaita tą „Alcostop“ sistemą. Jam tokiu atveju tas teisės vairuoti atėmimas sutrumpinamas arba kitaip baudžiamas. Su sąlyga, jeigu jis pažeis tos „Alcostop“ sistemos taisykles, vėl bus grįžtama prie tos nuobaudos. Bet jau ta sistema garantuotų, kad tol, kol žmogus ją naudoja, o ten apgauti ją […] sudėtinga, būtų kontroliuojamas“, – aiškino Seimo narys.