Bernardinai.lt
2014 m. spalio mėnesį paskelbta ataskaita, kurią Europos Komisijos užsakymu parengė tinklas „Eurydice“, teikiantis informaciją apie Europos švietimo sistemas ir politiką. Ataskaita parodė, kad mokytojų atlyginimai Europoje pradėjo kilti.
16 Europos šalių mokytojų ir mokyklų vadovų atlyginimai 2013–2014 mokslo metais augo, palyginti su ankstesniais mokslo metais. Deja, Lietuvos mokytojai, anot „Eurydice“, negali pasidžiaugti augančiais atlyginimais. Lietuva patenka tarp tų šalių, kuriose mokytojų perkamoji galia 2014 metais dar mažesnė (nei buvo 2009 m. krizės pradžioje).
Lietuva pagal mokytojų gaunamą atlyginimą lieka viena skurdžiausių šalių. Nagrinėjant 36 Erasmus+ programoje dalyvaujančių Europos Sąjungos ir kitų šalių (Bosnijos ir Hercegovinos, Islandijos, Lichtenšteino, Juodkalnijos, Makedonijos, Norvegijos, Serbijos ir Turkijos) duomenis, pateiktus ataskaitoje „Europos mokytojų ir mokyklų vadovų algos ir priedai 2013–2014 m.“, Lietuvos mokytojų atlyginimai yra priešpaskutiniai.
Lietuvos edukologijos universiteto Plėtros ir ryšių direkcijos direktoriaus Kęstučio Šalavėjaus teigimu, didžiulį nerimą kelia Lietuvos jaunuolių, tik pradedančių mokytojo karjerą, gaunami menki atlyginimai. Tai neskatina rinktis mokytojo profesijos ir atjauninti Lietuvos mokyklų. Remiantis minėtu tyrimu, Lietuvos mokytojų, pradedančių karjerą, atlyginimai (3774 eurų per metus iki mokesčių) dydžiu lenkia tik rumunus. Lietuvos mokytojų atlyginimai beveik ketvirtadaliu mažesni nei kaimynų latvių, apie pusantro karto mažesni nei Balkanų šalių mokytojų, daugiau nei du kartus mažesni nei estų ir daugiau nei 3 kartus mažesni nei turkų. Yra šalių (pavyzdžiui, Skandinavijos šalys ar Liuksemburgas), kur pradedančių mokytojų atlyginimai net 10–20 kartų didesni nei mūsų mokytojų.
Toks didelis atlyginimų atotrūkis nuo kitų šalių rodo, kad Lietuvoje jaunieji pedagogai yra menkai motyvuojami finansiškai. Į tai dėmesį savo kadencijos pabaigoje atkreipė buvusi Europos Komisijos narė Androulla Vassiliou, atsakinga už švietimą, kultūrą, daugiakalbystę ir jaunimą. „Mokytojų profesijos patrauklumo didinimas yra ypatingai svarbus stengiantis paruošti mokytojus, kurie turėtų XXI a. reikalingų įgūdžių bagažą. Švietimo kokybė ir įgūdžiai, kuriuos jie perduos mūsų jaunajai kartai, turės ilgalaikį poveikį ateities darbams ir augimui. Europos Sąjungai atsigaunant po ekonominės krizės, Europos Sąjungos šalys narės turėtų ypač atsakingai apmąstyti, kokį poveikį, siekiant pritraukti ir išsaugoti geriausius kandidatus, norinčius tapti mokytojais, turi atlyginimai ir darbo sąlygos“, – teigia A. Vassiliou.
Tačiau ir karjerą baigiančių Lietuvos mokytojų atlyginimai, palyginti su kitų tirtų Europos šalių mokytojų atlyginimais, yra menki. Nors, palyginti su pradedančiais mokytojais, jų alga beveik dvigubai didesnė, tačiau ir su vidutine alga, siekiančia beveik 7 tūkstančius eurų per metus, lenkiame tik kaimynus latvius.
Ataskaitoje pateikti duomenys paneigia viešoje erdvėje pasigirdusius pasisakymus, kad mokytojai uždirba pakankamai, ypač lyginant su kitų viešojo sektoriaus darbuotojų vidutinėmis algomis. Mokytojų ir bendrai švietimo srities darbuotojų algos, palyginti su kitais Europos kraštais, yra labai mažos. Reikėtų atkreipti dėmesį į jaunų pedagogų finansinį skatinimą, kad jaunimas, norintis tapti mokytojais, užtikrintai rinktųsi pedagogines studijas ir sėkmingiau pradėtų mokytojo karjerą.