Linas Balsys. Seime įregistruotos pataisos, atimančios iš savivaldybių tarybų ir bendruomenių sprendimo teisę poveikio aplinkai vertinimo procedūrose

Siūlome Seimo nario Lino Balsio pasisakymą „Žinių radijo“ laidoje „Politiko komentaras“, paskelbtą politiko veidaknygėje.

„Sveiki, čia Linas Balsys. Esu Seimo narys, Lietuvos Žaliųjų partijos pirmininkas.

Sveikinu visus su šią savaitę minima pasauline Aplinkos apsaugos diena! Šiemet minime lygiai keturiasdešimt metų, kai pasaulis sistemingai pradėjo rūpintis oro, vandens ir žemės tarša. Lietuva – jau daugiau nei dvidešimt metų yra laisvojo pasaulio dalis ir taip pat rūpinasi aplinkos išsaugojimu.

Tik… kažkaip savotiškai. Ypač – pastaraisiais metais ir mėnesiais. Ypač – politikai ir kiti aukšti viršininkai.

Štai Aplinkos apsaugos ministras Aplinkos dienos proga kalbėdamas per radiją reiklaus žurnalisto buvo užklaustas, kodėl taip vėluoja sutarties su „Chevron“ dėl skalūninių dujų pasirašymas, kada prasidės žvalgyba? Ministras (būtina pabrėžti, Aplinkos apsaugos ministras) pavargusiu nuo gerų darbų balsu paaiškino, jog taip nevykusiai atsitikę, nes Seimas ir visuomenė buvę nepakankamai informuoti apie skalūnines technologijas (suprask, nebuvo įtikinti, kad hidraulinis plėšymas, naudojant didelius kiekius nuodingais chemikalais užmaišyto vandens, yra visai nekenksmingas aplinkai ir žmonėms). Bet dabar, esą, jau viskas gerai, Seimas reikiamus įstatymus priėmė, ministras (kuris, kaip žinia, yra vienas didžiausių „Chevron“ proteguotojų Lietuvoje) juos vertinąs gerai, o „Chevron“ kompanija juos dabar svarstys ir greitai duos atsakymą. O diena anksčiau viešai kalbėjęs šalies Ministras Pirmininkas buvo dar optimistiškesnis – sakė, „Chevron“ priimtini pataisyti įstatymai ir kad šis neketinąs trauktis iš Lietuvos.

Įdomu, kad visi šie aukštų politikų pamąstymai nuskambėjo viešai, minėtų įstatymų – nei Žemės gelmių, nei Poveikio aplinkai vertinimo – dar nepasirašius prezidentei. Gal ir nėra kuo stebėtis. Juk prezidentė neslepia savo simpatijų hidraulinio plėšymo technologijoms, kaip neslėpė prieraišumo atominei elektrinei. Todėl vargu ar galima tikėtis, jog atsižvelgs į sunerimusios visuomenės reikalavimus (kaip visiškai ignoravo ir ignoruoja referendumą dėl atominės) ir atitaisys tai, ką sugebėjo neblogame įstatyme sugadinti darbiečių-leiboristų ir konservatorių sandėris per įstatymų priėmimą. Nelabai supratote, kaip tai praėjusią savaitę vyko? Paprastai. Po svarstymo stadijos Seimas labai aiškiai pritarė Aplinkos apsaugos komiteto variantui, pagal kurį būtų uždrausta suleisti į žemės gelmes ir ten palikti toksiškas bei radioaktyvias medžiagas, taip pat buvo apribotas bendras kalnakasybos atliekų kiekis, kuris gali likti po žeme. Tai būtų reiškę, jog „Chevron“, naudojantis agresyvias technologijas, tiesiog būtų negalėjęs net pradėti nepataisomai žaloti mūsų žemės gelmių, kelti grėsmę didžiausiam mūsų turtui – požeminiams geriamo vandens telkiniams. „Chevron“ būtų turėjęs ĮRODYTI, jog vandenyje naudojamos priemaišos yra NEtoksiškos (visi žino, ir pats „Chevron“ taip pat, kad tai neįmanoma). Ką darytumėte „Chevron“ vietoje, pakliuvę į tokią nemalonią situaciją?

Teisingai, stengtumėtės sutrukdyti jums nepalankaus įstatymo priėmimą! Tai paprasta – tereikia susitarti, kad kas nors iš Seimo narių įregistruotų jums naudingas pataisas. Taip ir įvyko. Du Darbo frakcijos nariai, vienas iš kurių net Aplinkos apsaugos komiteto narys, įregistravo pataisas, kurios tiesiog atšaukia visus draudimus kišti į žemės gelmes toksines ir radioaktyvias medžiagas, naudojamas ar atsirandančias hidraulinio plėšymo metu, taip pat pasiūloma neriboti jų kiekio. Viskas, visa kita – balsavimo technikos, ir galimų užkulisinių susitarimų reikalas.

Seimo kuluaruose spėliojama, kaip galėjo atsitikti, kad Seimas priėmė akivaizdžiai žalingą ir nusikalstamą Lietuvai įstatymą? Ar kas nors kam nors sumokėjo, ar gali tokie sprendimai būti susiję su Darbo partijos byla, ar darė individualų spaudimą atskirų frakcijų politikams Daukanto aikštės rūmai? Gal kuri koalicijos partija susijusi finansiniais interesais su „Chevron“ įtakoje esančiomis lietuviškomis kompanijomis? Kai kam šie klausimai, ko gero, skamba retoriškai, tai yra, nereikalauja atsakymų. O jų labai reikėtų. Būtų milžiniškas žingsnis į demokratijos stiprinimą Lietuvoje, jei atsirastų koks drąsus ir pilietiškas prokuroras ir pradėtų tyrimą gindamas viešąjį interesą. Jau matau, kaip atlaidžiai šypsotės iš tokio mano, nepatyrusio politiko, naivumo.

Jau bebaigiant šį komentarą, paskambino bendruomenių atstovai iš Žemaitijos. Klausė, ar tikrai Seimo priimtas kitas – Poveikio aplinkai vertinimo – įstatymas suteiktų bent šiokią tokią galimybę savivaldybių tarybų ir vietos bendruomenių lygmeniu stabdyti Žemaitijos žemių niokojimą. Taip, atsakiau, suteiktų, nes be poveikio aplinkai vertinimo programos patvirtinimo negali prasidėti jokie darbai, o tą programą turi patvirtinti savivaldybės taryba. Ir pajuokavau – jei tik „Chevron“ toliau nekiš pagalių į ratus.

Padėjęs ragelį sužinojau, jog Seime KĄ TIK ĮREGISTRUOTOS PATAISOS, ATIMANČIOS iš savivaldybių tarybų ir bendruomenių SPRENDIMO TEISĘ POVEIKIO APLINKAI VERTINIMO PROCEDŪROSE.

Pataisas įregistravo įtakingas socialdemokratų politikas.

Vis dar atlaidžiai šypsotės?

Iki kito karto.“

0 0 balsų
Straipsnio įvertinimas
Prenumeruoti
Pranešti apie
guest
0 Komentarai
Seniausi
Naujausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x
Scroll to Top