Veidaknygė
Pavartau naujausią VU mokslo populiarinimo žurnalą („Spectrum“). Daug temų, daug ekspertų, daug gražių kostiumų, suknelių, minimalistinių interjerų ir fotošopinių šypsenų nuotraukose – ir slogutis nuo to lyg pasivaikščiojus po sodą, kuriame gėlės, krūmai ir medžiai – iš plastiko. Arba lyg ultramoderniu pristatyto kompiuterio viduriuose vietoje kietojo disko aptiktumei pluoštą šieno.
Kodėl? Net nežinia, nuo ko pradėti…
Mokslingai įrėminta trivia (e.g. „Pagal abstraktų R.Axelrodo modelį, mes esame labiau linkę sąveikauti su žmonėmis, su kuriais turime daugiau kultūrinių panašumų“ arba „Tam, kad galėtų gerai veikti, smegenims nuolat reikia naujų iššūkių“ – nežinojome, ačiū Mokslui, kad pasakė).
Su moksline neproblemiškai susilieja miglota PR retorika: neatskirsi, kur baigiasi viena, o kur prasideda kita (šitai, matyt, rengėjams ir yra „populiarinimas“). E.g. „Socialinis kapitalas […] užtikrina konkrečios visuomenės gyvybingumą“, „Bene kievienam darbuotojui svarbu personalizuoti savo darbo vietą per fizinius ir socialinius simbolius, kartu iškomunikuojant ir savo identitetą […]“.
Dar miglotesnėmis prielaidomis grįstos išvados (e.g. „Nedalyvavimas kultūroje skaldo visuomenę“ – koks nedalyvavimas, kokioje kultūroje? Pasirodo, nevaikščiojimas į renginius. Kaip skaldo? O kada nors buvo pradinė visuomenės vienybė, kai visi – nepriklausomai nuo išsilavinimo, interesų, pajamų ir dar daug ko – kartu vaikščiojo ten pat ir domėjosi tuo pačiu? Tai gal ne nedalyvavimas skaldo, o nedalyvauja, nes „skilusi“?).
Naivaus progreso orumas (e.g. „Sokrato laikais visos žinios dar galėjo tilpti vieno žmogaus galvoje, bet dabar tai jau neįmanoma“ – taip, taip, tikrai netelpa, tikrai knygų ir bibliotekų nelygstamai prigaminta daugiau, tačiau iš kur tokie tikri, kad „Sokrato laikais“ tilpo? Patys „Sokrato laikai“ čia veikiausiai kalbėtojui niekuo dėti – pavyzdys toks, matyt, „akmens amžiaus“ arba „žinijos priešaušrio“ 🙂 ).
Viskas dosniai nubarstyta politiškai madinga bei naudinga laikysena, žiniasklaidos buzzwordais bei dirbtiniu autopiloto entuziazmu… Ir logo: „VU mąstome savo galva“. Nu gerai 🙂