Veidaknygė
Kiaulės ausys ant neveikiančios sinagogos durų – nusikaltimas, o patyčios iš šventinių mišių – legalus reklamos būdas. Lietuvos Baudžiamasis Kodeksas neapykantos nusikaltimams prieš katalikus netaikomas?
Panašu, jog katalikų bendruomenė mūsų šalyje galutinai perėjo į neginamųjų parijų, iš kurių tikėjimo simbolių ir šventinių apeigų bet koks idiotas ar šiaip niekšas gali nebaudžiamai tyčiotis bei niekinti, padėtį. Su visais archihierarchais ir eiliniais parapijonimis.
Vos prieš du mėnesius Šalčininkų r. policijos komisariate buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas pagal požymius nusikalstamos veikos, numatytos Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 171 str. – Trukdymas atlikti religines apeigas ar religines iškilmes. Šiame BK straipsnyje rašoma, kad tas, kas necenzūriniais žodžiais, įžūliais veiksmais, grasinimais, patyčiomis ar kitais nepadoriais veiksmais sutrikdė valstybės pripažintos religinės bendruomenės ar bendrijos pamaldas ar kitas apeigas arba iškilmes, padarė baudžiamąjį nusižengimą ir baudžiamas viešaisiais darbais arba bauda, arba laisvės apribojimu, arba areštu.
Pradėtas dėl to, kad rugpjūčio 15 d., minint Žolinės šventę, į bažnyčią Šalčininkų rajone, Turgelių miestelyje, užėjo trys katalikų dvasininkais persirengę vyrai, kurie lenkų kalba pasakojo apie netrukus įvyksiantį renginį „Siemens“ arenoje, į šventines mišias susirinkusiems tikintiesiems siūlė ir dalijo suktines, taip sutrikdydami religinės bendruomenės pamaldas.
Tie persirengėliai, savo veiksmais tiesiogiai išsityčioję iš susirinkusių savo šventovėje katalikų jausmų, buvo skandalingojo režisieriaus Emilio Vėlyvio projekto „Zero Live Show“ nusamdyta artistų komanda.
Du mėnesius Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kriminalinės policijos pareigūnai sunkiai triūsė rinkdami įrodymus, kad įžūlūs niekintojai gaut7 teisme, ko nusipelnę.
Ir še tau! Naujiena – teismo….nebus!
Mat geraširdiški ir itin tolerantiški (sic!) Vilniaus apylinkės prokuratūros prokurorai priėmė sprendimą tiesiog ….nutraukti ikiteisminį tyrimą!
Anot jų, nenustatyta, kad buvo padaryta nusikalstama veika, numatyta Baudžiamojo kodekso 171 str. (Trukdymas atlikti religines apeigas ar religines iškilmes), o tiems reklaminės akcijos organizatoriams ir atlikėjams turi būti taikoma administracinė atsakomybė. Kaip už gatvės perėjimą degant raudonam šviesoforo signalui. Ar už girto asmens šūkaliojimą viešoje vietoje. Maždaug taip.
Kokia gi prokurorų argumentacija tokiam, švelniai tariant, keistam sprendimui?
Ogi konstatuota, kad aktorių veiksmai nebuvo nukreipti prieš religinės bendruomenės narių teisę dalyvauti religinėse apeigose, jų tikslas buvo ne sutrikdyti šv. Mišias, o suplanuota komercinio renginio reklama.
Taigi, nors, anot prokurorų, aktorių veiksmai, padaryti bažnyčioje, nebuvo korektiški ir atitinkantys moralės normas, tačiau šiais veiksmais „nebuvo rodoma didelė nepagarba aplinkiniams, nebuvo akivaizdžiai pažeisti visuomenės interesai“, o pasibaigus suplanuotoms patyčioms, Šv. Mišios prasidėjo laiku, kaip ir buvo numatyta.
Vienžo, joks neapykantos nusikaltimas nenutiko. O jeigu tie bažnyčioje buvę lenkakalbiai katalikai, kurie tyrimo apklausos metu teigė, jog pasijuto pažeminti ir šokiruoti tokio idiotiško ir piktybiškai nepagarbaus jų atžvilgiu reklamos būdo, liko nepatenkinti, tai tegul kreipiasi į policiją dar kartą.
Galbūt tos E.Vėlyvio artistų įvykdytos patyčios ir niekinimas bus vertinami kaip Administracinių nusižengimų kodekso 481 staipsnyje „Nedidelis viešosios tvarkos pažeidimas“ numatytas nusižengimas?
O gal ir nebus? Negalime nuspėti būsimos Teisinių Dvasių nuomonės. Juk tai tik suplanuota renginio reklama!
————-
Ką gi, prokurorai savo sprendimu aiškiai parodė, kieno jausmai Lietuvoje yra saugomi ir ginami nuo neapykantos nusikaltimų, o kieno šventines apeigas bei tikėjimo simbolius galima niekinti ir trukdyti tiesioginių patyčių formatu. Tskant, sudėliojo mūsų žmogelius į kastas ir luomus.
Už prikaltas prie senų seniausiai neveikiančios, apgriuvusios sinagogos durų kiaulės ausis – BK straipsnis pritaikomas, o už patyčias iš šventinėms mišioms susirinkusių katalikų minios – ne!
Galvą ant pečių turinčiam žmogui viskas aišku. Ir jokie mandrūs išvedžiojimai apie Teisinių Dvasių signalus bei alogiški blėnys „to negalima lyginti“ tos liūdnos mūsų teisiėsaugai išvados nepakeis.
Nors pala – gal atsiras mėgėjai pigiai pasireklamuoti, kurie surengs filmuojamą smagų persirengėlių rabinų šou – su plėšytos kiaulienos burgerių ar sviestainių su bekonu dalinimu susirinkusiems Vilniaus choralinėje sinagogoje kokių šventinių apeigų metu?
Štai tada ir pamatytume – įžeidžia tokie cirkai tikinčiųjų jausmus bei trukdo apeigas iki BK nubrėžtos ribos, ar vis dėlto ne. Tačiau spėju, kad tokių drąsuolių-eksperimentatorių tarp biznio atstovų ar šiaip marketingistų neatsiras.
Nes tie vėlyviai ir kiti dvasios ubagai savo jautriais pasturgaliais puikiai jaučia, iš ko mūsų šalyje galima nebaudžiamai tyčiotis ir niekinti per „juodajį humorą“, o kur link geriau be pabrėžtinos pagarbos nežiūrėti ir kokia tema net balso nekelti.
Čia ir eina esminė takoskyra tarp tikrų „juodojo humoro“ meistrų, kuriems NĖRA ir negali būti tabu ir šventų dalykų – jie tyčiosis ir šaipysis iš bet ko, ir pirmiausia iš galingų, įtakingų ir pavojingų, nepaisydami pasekmių -–ir bailių prisitaikėlių, kurie tyčiojasi ir šaiposi tik iš tų, kurie nekelia jokio, nė menkiausio pavojaus.
Niekšeliai, ir tiek.
Nuorodos ir šaltiniai:
Nutrauktas tyrimas dėl akibrokšto Turgelių bažnyčioje: „Tai – suplanuota renginio reklama“ (ČIA).