Praėjo keturios dienos nuo to kraupaus momento, kuomet Baltarusijos opozicionierius R.Protasievičius su drauge S.Sapiega buvo išlaipintas iš „Ryanair“ reiso, dėl lukašenkinės KGB specoperacijos netikėtai nusileidusio Minske vietoje Vilniaus.
Daug kas nutiko per šias dienas. Sankcijos, demaskavimai, visuotinis pasipiktinimas.
Batka, ko gero, jau graužiasi nagus, kad prasuko tokį cirką su ES vidiniu reisu skridusiu lėktuvu. Vienžo, kas minimaliai seka spaudą – apie įvykį žino jau nemažai.
Tačiau yra viena svarbi – jei ne pagrindinė – aplinkybė, sudariusi lukašenkinės KGB specoperacijos sėkmės prielaidą, kurios aiškaus nušvietimo mūsų spaudoje kažkodėl nematau.
Dėl kokios priežasties ir kieno lieptas/įgaliotas „RyanAir“ lėktuvo vadas, kuris, kaip paaiškėjo, vienintelis turi teisę priimti sprendimą, likus dviems minutėms skrydžio iki Lietuvos sienos staiga puolė vadovautis Minsko skrydžių valdymo centro dispečerių rekomendacijomis (NE komandomis!) nusukti toli į šoną ir skristi į Baltarusijos sostinę, nors Vilniaus mūrai jau bolavo horizonte?
Kaip suprantu, pirmos dienos spėlionės apie galimai kelią jam pastojusį ir grasinimais panaudoti ginklą privertusį pakeisti skrydžio kryptį kovinį naikintuvą MIG 29 patvirtinimo nerado?
Baltarusijos oro pajėgų vadai oficialiai pareiškė, kad komanda pakilti naikintuvui buvo duota tik Ryanair lėktuvo vadui įjungus signalą Mayday ir pranešus apie pakeistą skrydžio kryptį ir ketinimą tūpti Minske.
Gal jie meluoja, bet tuomet kur oficialūs Vakarų žvalgybų ar Lietuvos tyrėjų pranešimai, kad naikintuvas užfiksuotas prie lėktuvo gerokai anksčiau, nei teigia Lukašenkos generolai ir tam yra objektyvių įrodymų? Jei kas matė tokius paneigimus dėl naikintuvo – duokite nuorodą.
Juk ten, kur lukašenkiniai įžūliai melavo, sučiupti juos už liežuvio nebuvo sudėtinga. Tai liečiai tiek tą tariamą Hamas’o laišką iš Šveicarijos, kažkodėl išsiųstą vėliau, nei apie jį pilotams papasakojo dispečeriai, tiek pasaką apie neva atsisakiusius priimti bortą Lvovą, Varšuvą, Vilnių, etc.
Tačiau dėl naikintuvo atakos prieš keleivinį lėktuvą kol kas visiška tyla. Panašu, kad bent jau dėl to lukašenkiniai nemelavo. Kaip ir dėl to, kad Minsko dispečeriai nei atvirai grasino „Ryanair“ pilotams, nei primygtinai vertė juos keisti kryptį į Minską.
Sprendžiant iš publikuotos pokalbių stenogramos, lakūnus tiesiog buvo bandoma po pigiaiskai išdurti pasakomis apie gautą laišką su grasinimais susprogdinti lėktuve neva esančią bombą būtent virš Vilniaus.
Lėktuvo vadas tų pasakų klausėsi, bet skrido toliau. O skrisdamas, kaip teigia tiek pats Lukašenka, tiek Lietuvos tyrėjai, susiekė su savo kompanijos vadovybe bei jos atstovais Lietuvoje „Litcargus“.
Ir būtent po tų pokalbių orlaivio vadas netikėtai priėmė sprendimą paklausyti Baltarusijos dispečerių rekomendacijų, nors tam nebuvo jokių objektyvių priežasčių. Tada ir nutiko R.Protasievičiaus bei S.Sapiegos tragedija.
Tiems, kas turi supratimą apie aviakompanijos „Ryanair“ valdymo bei taupymo tradicijas, net mintis nekyla pamanyti, kad pats orlaivio vadas galėjo nei iš šio, nei iš to nuspręsti sudeginti kelias tonas degalų ir sugaišti apmokėtą laiką skrydžiui į šone esantį Minską be tikrai neišvengiamo būtinumo.
Kurio, kaip visi dabar suprantame, o pilotas suprato ir tuomet – nebuvo. Nes Vilnius buvo tiesiog arčiau ir saugumo prasme mažiau rizikingas variantas.
Tai gerbiamieji – baigiantis ketvirtai dienai po tragiško įvykio norisi paklausti: kas tai buvo?
Į kažkokią bulbašenkos KGB superorganizuotą specoperaciją nelabai panašu – net iš to pavėluoto Proton laiško išsiuntimo kažkokia chaltūra atsiduoda.
Labiau užneša į elementarų kagėbistų bandymą pabandyti laimę pagauti sekamą R.Protasievičių tiesiog užmetant tuščią meškerę – informuojant praskrendantį lėktuvą apie bombą ir rekomenduojant jam nutūpti Minske.
Kuri šiaip jau neturėjo suveikti normaliomis sąlygomis. Bet …suveikė. Lėktuvas nutūpė. Kodėl?
Nes jį privertė ginkluota jėga? Nepanašu, įrodymų nesimato.
Nes lėktuvo vadą apgavo dispečerių pasakos? Nepanašu, kitaip būtų pasukęs į Minską anksčiau.
O gal, dovanokite, čia buvo kažkoks korupcijos elementas?
Jei pasitvirtins įgarsinta versija, jog „Ryanair“ lėktuvo vadui paskutinę minutę apsisukti ir skristi į Minską (brangesnis sprendimas) , o ne tūpti Vilniuje (ekonomiškesnis ir saugesnis sprendimas) liepė kompanijos vadovai – minčių apie tai kils įvairių! Tame tarpe ir nelabai gražių.
Vienžo, truputį smalsu – per keturias dienas mūsų žurnalistai kažkodėl pasidrovėjo pakapstyti ir šia kryptimi.
O juk tam tikrų požymių, kad hipotetinė versija jog R.Protasievičius galėjo būti tiesiog parduotas paskutiniam Europos diktatoriui, neatmestina, esama.
Juolab, kad tos kompanijos lėktuvai, berods ir toliau skraido virš Baltarusijos, nepaisydami Vakarų boikoto?
Gal net kokią nuolaidėlę gavo?