Prieš pradėdami skaityti perskaitykite Kęstučio Girniaus straipsnį „Baikščioji „Drąsos kelio“ vadovė“.
Gaila, bet mano itin gerbiamas viešojo Lietuvos gyvenimo komentatorius suklupo. Laikėsi bene ilgiausiai, bet vis tiek atėjo laikas…
Įdomu tai, kad gerb. Kęstutis atkartoja visas pagrindines lietuviškojo politinio elito ir jų atstovų žiniasklaidoje diegtas klišes, naudotas vertinant pedofilijos istoriją.
Įvardysiu jas.
Pirma. Lietuvos teismai yra nešališki ir iš esmės nepolitiški, tai kodėl N.Vencieknė taip slapstosi? Lietuva – teisinė valstybė, N.Venckienei kaltinimai palyginti nerimti, kodėl jai pritrūksta drąsos ir ji šitaip vedžioja visus už nosies? Jeigu ji jaučiasi teisi, tai turi drąsiai stoti prieš teismą ir įrodinėti savo teisumą.
Įdomi citata: „NATO partneriai, tarp jų ir JAV, Lietuvą laiko teisine valstybe. Lietuvos teismai, nors jie nėra nei veiksmingiausi, nei sąžiningiausi, paprastai neužsiiminėja politiniu persekiojimu“.
Turbūt būtų sunku surasti labiau autoriaus vertinimo naivumą (?) demaskuojantį argumentą nei šie sakiniai. Su dviem sakiniais nubraukiami keturi šališkos teisėsaugos veikimo metai. Keturis metus visuomenė pirštu rodo į nesuvokiamą teisėsaugos elgesį pedofilijos istorijoje, o gerb. K.Girnius mums rodo NATO partnerių nuomonę. Šimtus kartų buvo išdėstyti argumentai, kas negerai su teisėsaugos veiksmais, o štai dabar vėl išlenda teisinės valstybės mitas – tarsi nieko nebūtų prieš tai įvykę.
Deja, bet mums nepalengvėja, kad mūsų partneriai NATO mūsų valstybę vertina kaip teisinę. Nei formalūs demokratijos indeksai, nei net universaliosios žmogaus teisės nepadeda tam Lietuvos trispalve prisidengusiam senukui, kuriam policininkas su automato buože kryptingai tranko į tarpkojį. (O gal tai tiesiog smulkmena? Nelemtas atsitiktinumas? Nuo V.Pociūno iki gegužės 17d. – vieni atsitiktinumai?)
Priešingai, kuo daugiau tokių su lietuviška realybe nieko bendra neturinčių vertinimų – tuo labiau pateisinami ir dangstomi nuskalstami teisėsaugos veiksmai, tuo gilyn grūdamos realios problemos. Arba, kaip jau rašiau kadaise, kuo daugiau teisinio abstraktumo (savaime teisingo), tuo labiau klimpstame į korumpuotą realybę. Kuo smarkiau formaliai į Vakarus, tuo toliau nuo realios Lietuvos.
Antras argumentas tęsia pirmojo naivumą. Tiesa, vaizdinys, kad politinė valdžia pateisina savo egzistavimą tik tuomet, kai remiasi į piliečių valią, nėra būdingas lietuviškajai viešajai erdvei ir gali gimti tik amerikietiškoje (vakarietiškoje) vertybinėje sistemoje. Kitaip tariant, šis argumentas būdingas beveik išimtinai tik gerb. K.Girniui. Tačiau šio visiškai teisingo imperatyvo stiprybė pedofilijos istorijoje tampa silpnybe.
Cituoju: „Ji, įkūrusi partiją, prašiusi žmonių palaikymo ir žadėjusi kovoti su visokiomis negerovėmis, slapta pabėgo iš Lietuvos, net neparašydama atsistatydinimo pareiškimo, kuris būtų leidęs kitam partijos nariui perimti jos vietą Seime ir vykdyti pažadus rinkėjams. Nežinau, ką galvoja jos rėmėjai ir pagal sąrašą išrinkti Seimo nariai. Bet jie turėtų jaustis nuvilti ir apgauti. Ką reiškė visi tie gražūs žodžiai ir pažadai, kylant įtarimui, kad svarbiausias vadovės siekis buvo užtikrinti teisinį neliečiamumą? Šio tikslo nepasiekusi N. Venckienė pasislėpė ir pabėgo. „Drąsos kelio“ vadovė nerodo jokios drąsos.“
Kaip sakoma tokiais atvejais, jeigu nebūtų graudu, tai keltų tiesiog šypseną. Tik darkart gauname pamoką, kaip toli su vakarietiškais konstituciniais vaizdiniais galima nutolti nuo lietuviškos realybės!… Mano vertinimu, N.Venckienės ėjimas į politiką buvo desperacinis žingsnis, o ne normali politinio proceso išdava. Šitoje istorijoje nėra jokių rinkėjų, katutėmis plojančių „Yes, we can“ savo kandidatui. Nėra jokių rinkimų, nėra jokių vilčių, jokių rinkiminių programų. Taip, N.Venckienė darė visišką klaidą, sutikusi žaisti pagal įprastus rinkimų standartus; jos partija atrodė komiškai, vaidinusi įprastą partiją ir bandžiusi rasti minčių apie užsienio politiką ir mokesčius.
Ne tai esmė. Esmė yra ta, kad šioje istorijoje yra visuomenės desperacinis judesys – taip, jeigu norite, protestas prieš akivaizdžią neteisybę ir masinį žmonių mulkinimą. Ir ne apie išganymą eina kalba, bet apie tai trečiasis mitas. K.Girniaus minimi rinkėjai gavo per galvą ar su N.Venckiene, ar be jos. N.Venckienė tapo tik nelaimės vėliava, be kurios ar su kuria tos nelaimės vis vien išlieka. Rinkėjui nereikia N.Venckienės, rinkėjui reikia spręsti realias teisėsaugos problemas. Jam reikia matyti teisybę viešajame gyvenime. Kodėl atpirkimo ožiu daromas kažkoks vienas asmuo, o ne kalbama apie realias problemas?
Taigi, trečia. Pedofilijos istorija yra redukuojama (neleistinai susiaurinama) iki politinės galios siekimo – ėjimo į Seimą. Šito vaizdinio pasekmė ir logika – dar didesnis tolimas nuo realybės: N.Venckienę imamasi lyginti su R.Paksu, A.Valinsku, V.Uspaskichu ir kitais populistiniais veikėjais. Viskas suveriama ant „mesijo“ klišės, kurio Lietuvos elektoratas laukia jau kelinti Seimo rinkimai.
Cituoju: „Anksčiau „išganytojo“ vaidmenį prisiėmė Arūnas Valinskas ir jo vadovaujama Tautos prisikėlimo partija, 2004 m. – Viktoras Uspaskichas ir Darbo partija. Nė vienas išganytojų nepatenkino net minimalių rinkėjų lūkesčių, nes tie lūkesčiai jiems ir nerūpėjo.“
Galiu pasakyti tik štai ką: kol toks nusikalstamas elitistinis požiūris į Lietuvos rinkėjus dominuos, tol mes tik ir matysime „kvailus runkelius“ ir „teisingą elitą“. Tol, kol nematysime realių Lietuvos bėdų, tol disponuosime absoliučiai mitine „populizmo-rimtų (tradicinių) politinių partijų“ dichotomija. Tiek „rimtosios“ partijos, tiek populistinės partijos (su savo „charizmomis“) yra suinteresuotos ir savaip išnaudoja šitą vieną didžiausių Lietuvos politinių mitų. Tik šiame žaidime trečias veikėjas – Lietuvos pilietis – stovi ir laukia, kad kas nors įsiklausys į jo bėdas. Deja, bet jis su savo ligomis nepatenka į politinį lauką. Tiksliau tariant, jis sėkmingai yra tąsomas į abi puses. Apmaudu, kad net rimti politologai ne tik, kad nemato šios pokomunistinės Lietuvos tendencijos, bet netgi į ją įsijungia ir eksploatuoja…
Ketvirta. Nesuvokiamas disidentų elgesys pedofilijos istorijoje. Jie stojo minios pusėje. Jie tapo patvoriniais. Kaip vertinti tai, kad nepaperkamieji šį kartą atsidūrė „neteisingoje pusėje“? Yra tik du keliai. Jeigu jie teisūs, tai tuomet tenka perrašyti visą istoriją ir Lietuvos kaip teisinės valstybės vaizdinį; reikia kitaip perskaityti, vertinti ir atskleisti visą jau nusikalstama tapusią politinę-teisėsaugos-žiniasklaidos konjunktūrą. Kadangi tai ne itin priimtina, tai lieka antrasis kelias – senatvės marazmatikai. Jie nesusivokia realybėje.
Cituoju: „N.Venckienė turi savo gerbėjų, kurie jai liks ištikimi. Pernai rugpjūčio mėnesį kunigai Alfonsas Svarinskas, Robertas Grigas, Algimantas Keina, Vytautas Vaičiūnas, vienuolė Nijolė Sadūnaitė, signatarai Algirdas Patackas ir Algirdas Endriukaitis, Laisvės lygos vadovas Algirdas Terleckas pasirašė atvirą kreipimąsi į JAV ir Europos Sąjungos valstybių vyriausybes, teigdami, kad N.Venckienė persekiojama. Vargu ar jie keis savo nuomonę. Gaila, kad šitokie garbingi žmonės, gindami ne itin garbingą moterį, iš dalies diskredituoja save pačius ir Lietuvos disidentinį judėjimą, kuris suvaidino tokį reikšmingą vaidmenį okupacijos metais.“
Bijau, kad labiau pritinka gailėtis lietuviškosios konjunktūros nematančių ekspertų… Ką jau ką, bet represines priemones savo kūnais ir sielomis patyrę disidentai nepraras savo egzistencinio jautrumo šitam gaivalui, kaip ne keista pasireiškusiam jau nepriklausomoje Lietuvoje.
Žinoma, argumentų kalboje vienokia ar kitokia disidentų pozicija negali būti paskutiniu argumentu – visi gali klysti. Bet įdomu, kad šitas nemalonumas matyti disidentus „ne toje pusėje“ buvo pastebimas tarp eilės viešųjų komentatorių. Vadinasi, kažkas ne taip suprasta disidentiniame judėjime ir šiuolaikinės Lietuvos realijose. Kažkoks neatitikimas fiksuotas, bet nesuprastas…
Gerai, kad K.Girnius išvengia pirmtakų mėgavimosi klijuoti žmonėms etiketes vadinant juos violetinę minia, kedofilais, patvoriniais, psichiškai nesveikais ir pan. Taip pat gerai, kad straipsnyje autoriui pavyksta išvengti dar vienos klišės atkartojimo: „aklųjų minia seka savo deive“, t.y. neva žmonių banda seka ją apnuodijusia ragana. R.Valatka ir jo buvęs bei esamas laikraštis sistemingai piršo „Venckų genialiai sukurpto pedofilijos mito“ mitą.
Vis dėlto gaila, kad bene vienintelis tikrai vakarietiškas Lietuvos politikos apžvalgininkas atkartoja tas vertinimo klišes, kuriomis sąmoningai manipuliavo ir taip tebedaro geriausi Lietuvos propagandistai. Tikėsimės, kad tai tik vienkartinis suklupimas ir mes galėsime mėgautis vakarietiška ir analitiška jo pozicija kitose istorijose. Bet kol kas tikrai ne pedofilijos…
Post Scriptum
Tokie vertinimai kaip gerbiamo K.Girniaus man asmeniškai dar kartą įrodo kokioje siurrealistinėje realybėje mes gyvename. Pedofilijos istorija parodė mūsų pasaulio suvokimo absoliutų reliatyvumą. Ir čia kalbu ne apie sąmoningus viešosios nuomonės manipuliatorius, bet iš esmės garbingus, padorius žmones. Mūsų įsivaizduojama bendra Lietuva yra kortų namelis. Jis stovi ir atrodo kaip didelis jaukus namas tol, ko mes pakankamai ramiai gyvename savo susikurtose vertybinėse erdvėse arba tiesiog tikime saldžia nacionalinės valstybės iliuzija. Bet pakanka tektoninio lūžio ir mes atsiduriame Alisos padėtyje arba, kaip pasakytų Jean Baudrillard’as, visiškame simuliakre. Lietuvos bendrumas ir vientisumas aiškiai turi ribas ir stovi ant molinių kojų. Ir bijau, kad niekas, visiškai niekas nėra pajėgus jas išlaikyti ar apginti.