Sociologė Rūta Žiliukaitė: atrodo, kad šioje valstybėje norima turėti darbo koloniją

Mindaugas Jackevičius | LRT.lt

Sovietmečiu visi žinojo – universiteto profesorius uždirba daug mažiau už fabriko darbininką, sako sociologė Rūta Žiliukaitė, įsitikinusi, kad paniekinamas požiūris į mokslą atėjo iš okupacijos metų.

Pasak Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto Sociologijos ir socialinio darbo instituto direktorės R. Žiliukaitės, niekuo negalima paaiškinti situacijos, kada aukštesnę kvalifikaciją turintys dėstytojai uždirba mažiau už mokytojus. Kartais jai susidaro įspūdis, kad šioje valstybėje norima turėti verslininkams palankią darbo koloniją su daug menkai išsimokslinusios darbo jėgos. Juk, ironizuoja pašnekovė, verslininkai ir valdininkai savo vaikus gali išsiųsti į mokyklas užsienyje.

Mokytojai diskutuoja dėl etatinio darbo apmokėjimo, bando suprasti, išloš iš to ar praloš. O kokiomis mintimis rugsėjį pasitinka dėstytojai?

Mūsų fronte visiškai nieko naujo. Lietuvoje susiklosčiusi situacija, kad viešajame sektoriuje dėstytojai yra vieni mažiausiai uždirbančių, nesikeičia. Visi pakeitimai, atlyginimų padidinimai dėstytojų atlyginimo problemos nesprendžia.

Kadangi atlyginimo problema nesprendžiama, mes suvokiame, kad gana greitai turėtume susidurti su dėstytojų kartos kaita. Nes tam, kad institucija sveikai funkcionuotų, labai svarbu, kad joje dirbtų skirtingų kartų mokslininkai, būtų tam tikras tęstinumas.

Jei faktiškai kartų karta nebevyksta, jei akademijoje pradeda vyrauti tik vyresnė karta, nebesugebame išlaikyti jaunų žmonių, tai dar labiau smukdo mūsų sistemą. Ji ir taip per nepriklausomybės metus, deja, ganėtinai nusmukdyta. Nesakau, kad sovietmečiu mokslui buvo gerai. Nebuvo. Aš galvoju, paniekinamasis požiūris į mokslą labai susijęs su sovietmečiu.

Nes sovietmečiu reikėjo melžėjų ir traktorininkų?

Taip. Nes visi žinojo – universiteto profesorius uždirba daug mažiau negu darbininkas fabrike. Be abejo, melžėja turėdavo daug daugiau pinigų nei koks nors eilinis instituto mokslinis darbuotojas. Ta panieka, kad mokslininkai neturi nei pinigų, nei kažkokios veiklos, manau, iš dalies išlikusi iš sovietmečio. Tą inerciją nuostatų lygmenyje labai sunku įveikti. Mokytojai, žinoma, irgi susiduria su ta pačia problema.

Ne vienas sako, kad dėstytojų atlyginimai jau mažesni už mokytojų. Tiesa?

Tai yra faktas. Mes seniai kalbame apie tai, kad negali būti normalu valstybėje, kada aukštesnius kvalifikacinius reikalavimus atitinkantiems žmonėms mokame mažiau negu žmonėms, turintiems žemesnius kvalifikacinius reikalavimus.

Dauguma dėstytojų yra mokslininkai, kaip mokslininkams jiems keliami aukštesni kvalifikaciniai reikalavimai nei mokytojams. Aišku, mums reikia profesionalių ir labai kvalifikuotų mokytojų, bet kvalifikaciniai reikalavimai dėstytojams daug aukštesni. Susiklosčiusi situacija nenormali, neišlaiko stabilumo sistemoje.

Mes stebimės, kodėl mūsų mokslas nėra toks pažangus. Tam, kad būtų pažanga, į jį reikia investuoti, sukurti sistemą, o kurti tą sistemą nėra nei pastangų, nei noro.

O gal patys mokslininkai kalti – mokytojai streikuoja, jų profsąjungų bijo ir ministerija, ir politikai. Dėstytojai tegali paskambinti varpais, sako esantys per daug intelektualūs, kad eitų į gatves protestuoti. Atrodo, kad su mokytojais šioje valstybėje labiau skaitosi.

Ne tik su mokytojais. Labiau skaitosi ir su kitais viešojo sektoriaus darbuotojais. Galima daryti prielaidą, kad mokslininkai nesugeba už save pastovėti. Bet supraskite ir kitą dalyką – mokslininkų nedaug. Jei mes valstybės politiką formuosime ir spręsime, ko iš tiesų reikėtų šiai valstybei, kur nukreipiame lėšas, kur investuojame pagal tai, kas gali pagrasinti, tai dovanokite – apie kokią politiką kalbame?

Taip, net bendraujant su politikais, ne vienas jų yra pasakęs: supraskite, jūs tylite, nerėkiate, gauna tas, kuris rėkia. Puiku. Vadinasi, politika tokia: kas garsiau parėks, tas gaus.

Man iš tiesų be galo neramu. Man nerimą kelia mūsų politikų gebėjimas visiškai tylėti apie mokslą. Aš vis savęs klausiu, kodėl yra taip. Juk ar reikia įrodinėti, kad savarankiškai nepriklausomai valstybei reikalingas mokslas? Ar mes galime įsivaizduoti tvarią visuomenės raidą visiškai be mokslo? Politikų tyla, man atrodo, reikštų, kad jie įsivaizduoja visiškai tvarią visuomenės raidą be mokslo, be universitetinių studijų. Kad būtų universitetinės studijos, turime turėti gerą mokslą.

Jei kalbame apie socialinius mokslus, mūsų universitetinių studijų privalumas – tai, kad mes iš tiesų ruošiame studentus suprasti Lietuvos visuomenę. Viskas gerai, kai studentai išvažiuoja pastudijuoti į užsienį. Aš ir pati labai džiaugiuosi, kada bakalauro studijas baigę mūsų absolventai tęsia studijas Vakarų universitetuose.

Tu žinai, kad jie parsiveš žinių, kurias galėtum sėkmingai integruoti į akademiją – bet negali. Nes elementariai neturi sąlygų, ką pasiūlyti tiems jauniems žmonėms. Tai trumparegiškumas, sugebėjimas ignoruoti akivaizdžią problemą vien dėl to, kad su problema susijusi grupė – maža. Mes neturime visiškai jokio mąstymo apie ilgalaikę ir tvarią visuomenės raidą, o tvariai visuomenės raidai mums būtinai reikalinga ši grandis.

Ir ne bet kokia grandis – mokytojų kokybė priklausys nuo universitetinių studijų Lietuvoje. Dovanokite, kas, pabaigęs užsienio studijas, atvažiuos pas mus dirbti mokytojais?

Yra pamąstymas, kad jauni žmonės mokytojo profesijos nesirenka dėl prestižo nebuvimo. Netiesa. Iš tiesų atsiranda jaunų, motyvuotų ir gabių žmonių, kurie nori ateiti į mokyklą. Gali būti aibės kliūčių, bet [tarp jų] – toks keistas diletantizmas, profesionalumo stoka, nesupratimas, kokie socialiniai veiksniai gali lemti tas problemas.

Trūksta žmonių, kurie aiškiau suvoktų politiką. Yra problemų ir pačioje švietimo biurokratijoje. Biurokratai atlieka svarbų vaidmenį, bet tie patys biurokratai, kurie prieš 10 metų rėkė, kad reikia dauginti universitetų, juos skaidyti, dabar lygiai taip pat rėkia, kaip nebūtų anksčiau rėkę, kad juos reikia jungti. Vadinasi, kažkas vis dėlto buvo nenumatyta, neįvertinta situacija. Labai dažnai tenka priekaištauti, kad neatliekamos normalios švietimo sistemos analizės.

Pažiūrėkite, kas šiuo metu atlieka švietimo ir mokslo sistemos analizę. Mokslas kaltinamas, kad nieko neduoda valstybei, bet turbūt tikimasi, kad mokslininkai dirbtų dykai. Bet nei politikai, nei valstybės tarnautojai neįsivaizduoja, kad jie galėtų dirbti už dyką. Kas šiuo metu atlieka analizes? Atsidarykite MOSTOS (Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centras) puslapį, pasižiūrėkite, kiek ten mokslo daktarų. O MOSTOS darbuotojų atlyginimas – 1200 eurų. Kone toks pat, kaip profesoriaus.

Mes galime panaudoti esamą potencialą valstybės poreikiams, bet ne – mes kuriame papildomas institucijas, kurios iš dalies dar ir suvartoja tas trūkstamas lėšas.

Kad jus išanalizuotų?

Kad mus išanalizuotų ir dar pasakytų, kad vartojame per daug deguonies ir galėtume vartoti dar mažiau. Yra kažkoks fundamentalus keistas, visiškai su sveiku protu nesuderinamas tikėjimas. Mokslininkų Lietuvoje nėra per daug. Mokslo kokybės problemų yra, pačioje mokslo bendruomenėje yra aiškus supratimas, kaip tas mokslo kokybės problemas spręsti. Tačiau kažkodėl įsivaizduojama, kad mes pirma turėtume išskersti tuos, kurie neduoda tobulos mokslo produkcijos, o tada galbūt pasvarstysime mokėti. Tačiau jūs man paaiškinkite, kur verslo srityje kas nors sukuriama be investicijų.

Tai tėra atsikalbinėjimai: mokslininkų ir dėstytojų grupė – maža. Taip tikrai ignoruojami valstybės poreikiai. Iš tiesų šios valstybės poreikis – turėti pakankamą skaičių labai kvalifikuotų specialistų, kurie dirbtų šiose aukštosiose mokyklose.

Mes galime svarstyti – gal Lietuvai nereikia tiek daug aukštųjų mokyklų. Tačiau aš visą laiką keliu klausimą – kodėl jos atsirado? Kodėl nėra prisiimama politinė atsakomybė, kodėl mes neįvardijame, kodėl jos atsirado. Mes juk žinome, kad iš tiesų kai kurios aukštosios mokyklos tiesiog virsdavo politikų kapinynais.

Straipsnio tęsinį skaitykite LRT.lt portale ČIA.

0 0 balsų
Straipsnio įvertinimas
Prenumeruoti
Pranešti apie
guest
11 Komentarai
Seniausi
Naujausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
11
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x
Scroll to Top