Pranešimas spaudai
Visuomeninis rinkimų komitetas „Vytautas Radžvilas: Susigrąžinkime valstybę!“ Vyriausiajai rinkimų komisijai (VRK) įteikė skundą, kuriame reikalauja pašalinti iš kandidatų sąrašo į Europos Parlamentą Antano Guogos kandidatūrą.
Komiteto atstovų teigimu, A. Guogos kandidatūra galimai neatitinka Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo reikalavimų dėl prieštaravimų Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostatoms. Remiantis viešai pasirodžiusia informacija apie galimą partijos dokumentų klastojimą, taip pat skundžiamas Lietuvos centro partijos sąrašo dalyvavimas rinkimuose į Europos Parlamentą.
Kreipimąsi į VRK visuomeninio rinkimų komiteto „Vytautas Radžvilas: Susigrąžinkime valstybę!“ atstovai inicijavo po š. m. balandžio 23 d. paviešintos informacijos apie A. Guogos galimai vis dar turimą Australijos pilietybę bei viešų ir privačių interesų supainiojimą vykdant komercinę veiklą ir iš jos gaunant pajamas, kuomet A. Guoga ėjo Europos Parlamento nario pereigas. Taip pat dėl A. Guogos pateiktos galimai klaidinančios informacijos apie savo išsilavinimą.
„Įvertinant viešumoje pasirodžiusią informaciją, A. Guogos dalyvavimas Europos Parlamento rinkimuose pažeidžia ne tik Lietuvos Respublikos rinkėjų, bet ir kitų rinkimų dalyvių teises – juose jie nebegali dalyvauti lygiomis galimybėmis. Nepašalindama A. Guogos iš kandidatų sąrašo, VRK sukurtų precedentą, kuris ir ateityje skatintų nesąžiningus rinkimus. O tai prieštarauja VRK misijai, nes pagal Konstituciją rinkimus prižiūri ir jų teisėtumu rūpinasi būtent rinkimų komisija. Užtikrindama rinkimų demokratiškumą VRK turi garantuoti vienodą rinkimų įstatymų taikymą visiems kandidatams“, – teigia prof. Vytautas Radžvilas.
Visuomeninio rinkimų komiteto „Vytautas Radžvilas: Susigrąžinkime valstybę!“ VRK pateiktame skunde taip pat atkreipiamas dėmesys į viešai pasirodžiusią informaciją, jog galimai buvo klastojami Lietuvos centro partijos suvažiavimo dokumentai. Tokia informacija, anot komiteto atstovų, turi būti nedelsiant ištirta, kadangi ji kelia pagrįstų abejonių Lietuvos centro partijos sąrašo rinkimuose į Europos Parlamentą teisėtumu.
A. Guogos kandidatūrą prašoma šalinti dėl kelių paviešintų priežasčių.
Pirmoji – A. Guoga galimai nėra atsisakęs Australijos pilietybės, nes nėra duomenų, kad jis būtų pateikęs dokumentus dėl pilietybės atsisakymo Lietuvos Respublikos Migracijos Departamentui. Todėl A. Guoga, kaip Australijos pilietis, yra susijęs su pasižadėjimu ne Europos Sąjungos valstybei ir negali būti laikomas visiškai politiškai lojaliu Lietuvos Respublikai ir Europos Sąjungai. Neatsisakęs Australijos pilietybės A. Guoga neturėtų kandidatuoti į Europos Parlamento narius.
Antroji – galimas A. Guogos viešųjų ir privačių interesų nesuderinamumas. Vadovaujantis Lietuvos Respublikoje išrinktų Europos Parlamento narių statuso ir darbo sąlygų įstatymu, Europos Parlamento nario pareigos yra nesuderinamos su jokia veikla pagal darbo sutartį. Pagal analogiją, Lietuvos Respublikoje išrinktų Europos Parlamento narių pareigos taip pat nėra suderinamos su darbu verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse. Tačiau eidamas Europos Parlamento nario pareigas A. Guoga 2018 m. rugsėjo 19 d. Parlamento narių finansinių interesų deklaracijoje yra pateikęs duomenis, bylojančius apie gautas pajamas, susietas su kita nei Europos Parlamento nario veikla.
Minėtoje deklaracijoje nurodoma, kad A. Guoga gavo 30 tūkst. eurų pajamų už žaidimą pokeriu, dalyvaujant profesionaliuose turnyruose. Tai, kad A. Guoga aktyviai dalyvauja azartiniuose lošimuose ir yra žinomas kaip pokerio žaidėjas, pasivadinęs Tony G. vardu, ne kartą žiniasklaidos šaltiniuose buvo pareiškęs ir pats A. Guoga. Taip pat A. Guogos pateiktoje Europos Parlamento narių finansinių interesų deklaracijoje nurodoma, kad už pradinį virtualiojo turto žetonų platinimą (ICO) A. Guoga gavo 200 tūkst. eurų pajamų.
Be to, eidamas Europos Parlamento nario pareigas A. Guoga dalyvavo ir verslo susitikimuose bei pasirašinėdavo komercines sutartis. Taip pat, kaip Europos Parlamento narys organizuodavo konferencijas, kuriose dalyvaudavo ir pranešėjai būdavo jo verslo partneriai.
Pažymima, kad A. Guoga ne tik užsiėmė darbine veikla, nesuderinama su Europos Parlamento nario statusu, bet ir galimai naudojosi savo pareigomis (t. y. jo, kaip viešojo asmens žinomumu, Europos Parlamento nario statusu) asmeninei naudai gauti (t. y. siekiant pritraukti virtualiojo turto žetonų pirkėjų), taip pažeisdamas Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą.
Trečioji – galima A. Guogos kandidatūros neatitiktis bendriems sąžiningumo, skaidrumo ir moralės principams. Remiantis viešai prieinama informacija ir Studijų kokybės vertinimo centro duomenimis, A. Guoga galimai pateikė klaidinančią informaciją apie savo išsilavinimą. Nors viešai buvo išplatintas pranešimas, kad A. Guoga pradeda magistro studijas Lietuvos sporto universitete, nėra žinių, kad jis būtų įgijęs bakalauro diplomą Lietuvoje ar kad būtų kreipęsis į Studijų kokybės vertinimo centrą dėl ne Lietuvoje įgyto bakalauro diplomo pripažinimo tam, kad galėtų pradėti magistro studijas Lietuvos sporto universitete.
Dėl šios priežasties manytina, kad A. Guoga galimai magistro studijų nepradėjo arba nesilaikė Lietuvoje galiojančios akademinio užsienio kvalifikacijos pripažinimo tvarkos.
EP rinkimai rengiami gegužės 26 dieną.