propatria.lt
2017 m. spalio 19 d. Seimas priėmė Šeimos stiprinimo įstatymą, kuriuo siekiama įtvirtinti šeimos stiprinimo įgyvendinimo principus ir kryptis užtikrinant šeimos politikos nuoseklumą, ilgalaikiškumą ir veiksmų tęstinumą kuriant šeimai palankią aplinką.
2017 m. spalio 24 d. LR Prezidentei įteiktas 81-os nevyriausybinės organizacijos ir 27-ių akademinės bendruomenės narių ir visuomenės veikėjų pasirašytas raštas, kuriuo LR Prezidentė prašoma nepasirašyti Šeimos stiprinimo įstatymo. Prašyme teigiama, kad Šeimos stiprinimo įstatyme pabrėžiamas vyro ir moters papildomumo principas „nėra suderinamas su modernios europinės valstybės vystymosi vizija.“ Siūlant atmesti Šeimos stiprinimo įstatymą taip pat pabrėžiama: „Lyčių papildomumo, o ne lyčių lygybės principas yra būdingas valstybėms, kurios patiria ortodoksinių religijų įtaką.“
Kreipimęsi siekiama sudaryti įspūdį, jog įtvirtintas vyro ir moters papildomumo principas prieštarauja vienišų tėvų ar įtėvių interesams. Tokie teiginiai melagingi, neatitinka tikrovės ir yra instrumentiškai pasitelkiami dėl visuomenės viešosios nuomonės tendencijų negalint tiesmukai reikalauti „nediskriminuoti“ vienalyčių porų. Priimtoje galutinėje Šeimos stiprinimo įstatymo redakcijoje tarp galimų šeimos pagrindų minimi ir artimos giminystės ryšiais. Vieniši tėvai ar vienišos mamos su savo vaikais, o taip pat seneliai su vaikaičiais, yra artimi giminaičiai, todėl įstatymas visus šiuos santykius laiko šeima. Įstatymai jau dabar giminystei prilygina įvaikinimo santykius tarp įvaikių ir įtėvių.
Tai nestebina, nes dokumente eksplicitiškai nepaminėtas daugumos dokumentą pasirašusių organizacijų ir asmenų viešai deklaruojamas tikslas – vienalyčių asmenų partnerysčių ir santuokų bei galimybės įsivaikinti įteisinimas. Šis tariamai heteroseksualios orientacijos vienišus tėvus ir įtėvius nuo diskriminacijos ginantis kreipimasis yra ne pirmas bandymas prisidengiant vienišais tėvais ir įtėviais atverti šeimos teisinį statusą ir vienalytėms poroms.
Prezidentei skirtą prašymą nepasirašyti Šeimos stiprinimo įstatymo parėmusi Lietuvos gėjų lyga, tą paliudydama išplatino atskirą situaciją komentuojantį pranešimą, kuriame teigiama: „<...> nors šiuo projektu ir siekiama svarbių bei reikšmingų Lietuvos visuomenei ir valstybei tikslų, įstatyme įtvirtintas šeimos apibrėžimas netiesiogiai diskriminuoja Lietuvoje gyvenančias tos pačios lyties šeimas.“
Kreipimąsi prezidentei pasirašė daugelis seksualinių mažumų politinių reikalavimų gynimu pasižymėjusių organizacijų: Lygių galimybių plėtros centras, Šeimos planavimo ir seksualinės sveikatos asociacija, Lietuvos žmogaus teisių centras, Nacionalinė LGBT* teisių organizacija LGL, Žmogaus teisių organizacijų koalicija, Tolerantiško jaunimo asociacija, NVO koalicija „Moters teisės – visuotinės žmogaus teisės“, Politinė LGBT teisių organizacija Rainbow Rose, VšĮ Įvairovės ir edukacijos namai, Žmogaus teisių stebėjimo institutas, Lietuvos liberalus jaunimas, Viešoji įstaiga „ Europos namai“, VšĮ Europos žmogaus teisių fondas, Šiaulių universiteto Lyčių studijų centras, Lietuvos socialdemokratinio jaunimo sąjunga, Europinių inovacijų centras.
Greta įprastai uz LGBT reikalavimus kovojančių organizacijų, šį kreipimąsi pasirašė ir iki šiol tokių tikslų nedeklaravusios organizacijos ir asmenys – Atviros Lietuvos fondas, Lietuvos žydų (litvakų) bendruomenė, Lietuvos medicinos studentų asociacija, VšĮ „Jaunimo linija“, Nacionalinis socialinės integracijos institutas, NVO koalicija „Už vaiko teises“, Lietuvos politologų asociacijos prezidentas doc. Liutauras Gudžinskas, Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto (VU TSPMI) direktoriaus pavaduotoja studijoms doc. Margarita Šešelgytė ir VU TSPMI Rusijos ir Vidurio Rytų Europos studijų centro vadovė prof. Dovilė Jakniūnaitė.
Su visu kreipimosi tekstu ir pasirašiusiomis organizacijomis bei asmenimis galite susipažinti ČIA.