Ukrainos valstybinė geležinkelio kompanija nusiuntė į techninę apžiūrą Pietų Korėjoje pagamintus geležinkelio vagonus. Tai išgirtieji „Hyunday“ vagonai, kuriais prieš kurį laiką garsiai didžiavosi valstybė. Dar yra nedidelė galimybė, kad šiuos vagonus keleiviai dar išvys kur nors Ukrainos gūdumoje, tačiau netikėtos techninės apžiūros istorija labai primena anekdotą apie Afrikos ir Azijos politikų susitikimą. Jis prasideda nuo to, jog afrikietis ministras važiuoja pas kolegą į kažkurią Azijos šalį.
Šeimininkas svečią sutinka prabangioje viloje. Kai svečias klausia, kaip šeimininkui pavyko sukurti tokią prabangą, šis nusiveža jį prie lango ir rodo: „Matai – greitkelis, prekybos centrai, benzino kolonėlės. Nuo viso to man priklauso 30 procentų.“
Po kurio laiko vyksta atsakomasis vizitas. Afrikietis ministras svečią pasitinka kur kas ištaigingesniuose rūmuose. Patenkintas, jog pavyko nustebinti, šeimininkas nuvedė svečią prie lango ir klausia: „Ar matai greitkelį, prekybos centrus, benzino kolonėles?“ Svečias neigiamai purto galvą. Afrikietis ministras šypsosi: „Todėl, kad aš pasiėmiau 100 procentų“.
Šis anekdotas puikiai atskleidžia skirtumą tarp oligarchinės valstybės ir kriminalinės respublikos. Oligarchinėje valstybėje valdžia gali išleisti milžiniškus pinigus ambicingiems projektams, tačiau iš Maskvos į Peterburgą traukinys vis vien važiuos, ir dar pakankamai greitai. Kriminalinėje respublikoje traukiniai atiduodami techninei apžiūrai. Niekas per daug neliūdi, nes jau seniai baiminamasi, kad tuose vasariniuose vagonuose įstrigus Ukrainos žiemą keleiviams gali baigtis itin liūdnai. Dabar gi „stebuklingus“ ir už didžiulius pinigus nupirktus vagonus pakeis senieji ukrainietiški, kurie nei greičiu, nei eksploatavimo kaina nenusileidžia „Hyunday“ gaminiams.
Prisipažįstu, buvau entuziastingas greitųjų traukinių Ukrainoje šalininkas, nes pripratau prie tokių traukinių Europoje. Buvau išbandęs ir Rusijoje paleistus panašius traukinius, kurie leido be nervų priepuolio pasiekti Maskvos aerouostus. Galvojau – noriu to paties ir Ukrainoje. Tuo labiau, kad ir proga buvo puiki – artėjo Europos futbolo čempionatas. Deja, viskas pasirodė didžiulė apgavystė. Už mokesčių mokėtojų pinigus nupirkti „Hyunday“ vagonai tik kėlė juoką pro ašaras. Kaip ir tai, kad iki šiol greitųjų traukinių naudojimas Ukrainoje išlieka.. . planavimo stadijoje. Kaip čia neprisiminsi tų 100 procentų.
Šia istorija norėjau dar kartą paaiškinti, kodėl daugelis žmonių, išėję į Maidaną protestuoti, sake: „Nusibodo“. Ukrainoje buvo įprasta, jog apsivogę valdininkai ir oligarchai buvo raginami dalintis trupiniais su visuomene. Jie nelabai noriai tai darė, o po Viktoro Janukovyčiaus pergalės ir visai nustojo.
Ukrainos valdžios traukinys jau seniai nuvažiavo nuo bėgių ir beviltiškai įstrigo. Negi keleiviai tą supras tik tada, kai liks be šilumos, šviesos ir vilties?
Autorius yra Ukrainos žurnalistas, Svobodos radijo apžvalgininkas.
Pagal Grani.ru parengė A.N.
Bernardinai.lt