Vygantas Malinauskas. Apie embrionų naikinimo „logiką“ ir tariamą „gailestingumą“

Bernardinai.lt

Vienas iš konservatorių lyderių Andrius Kubilius socialiniame tinkle Facebook paskelbė savo pamąstymus pastaruoju metu visuomenėje aktyviai diskutuojama pagalbinio apvaisinimo tema. A. Kubilius siūlo nekeisti priimto Pagalbinio apvaisinimo įstatymo remdamasis, jo žodžiais, ne tik vertybėmis, bet taip pat logika ir gamtos dėsniais. Savo argumentus Kubilius susikirsto į tris temas – apie mokslą, apie embrioną ir apie gailestingumą moteriai.

Prieš atsiliepiant į šias temas, verta pasakyti keletą sakinių apie tai, kad Vakarų civilizacijos moralė ir teisė yra grindžiama viena iš pamatinių prielaidų, jog gėrio ir vertybių negali būti siekiama bet kokiu būdu, kad ir kaip žmogus jų trokštų. Tai mums pažįstama, kaip principas „tikslas nepateisina priemonių“. Tiek sąžiningai dirbantis žmogus, tiek besigviešiantis svetimo turto nusikaltėlis vienodai nori įsigyti tai, kas jiems atrodo gėris bei vertybė. Skirtumas tarp jų yra tik tai, kokias jie priemones naudoja. Yra ir kitas svarbus mūsų civilizaciją grindžiantis principas, kurį kategorinio imperatyvo pavidalu suformulavo Kantas, – nesielk su žmogumi tik kaip su priemone.

Man regis, būtent šių dviejų svarbių komponentų kaip tik ir trūksta A. Kubiliaus logikai. Turėti vaikų yra didžiai gerbtinas kiekvienos šeimos tikslas. Tačiau joks žmogus, šeima ar visuomenė nėra atleidžiami nuo minėtų dviejų svarbių žmoniškumo bei teisingumo reikalavimų. Kad ir kokioje ankstyvoje stadijoje būtų žmogaus vystymasis, jis negali būti paverčiamas tik daiktu, sunaudojamu kitų visuomenės narių interesų bei troškimų patenkinimui. Visuomenė, kuri tai ignoruoja, praranda didelę dali savo žmoniškumo bei civilizuotumo. Panašiai kaip svarbią dalį žmoniškumo buvo praradusios visuomenės, toleravusios dalies žmonių pavertimą priemonėmis, tai yra vergais.

Lietuva yra teisinė valstybė. Ir ji yra tokia ne tik todėl, kad Seimas joje leidžia įstatymus, kurių dauguma visuomenės vėliau laikosi. Lietuva yra teisinė valstybė pirmiausia todėl, kad įstatymai leidžiami paisant fundamentalių konstitucinių bei teisinių principų. Tokie principai, be kita ko, yra pagarbos žmogaus gyvybei ir pagarbos vaiko interesams principai. Joks įstatymas, kuris nepaiso šių principų, negali būti laikomas pilnaverte teisinės valstybės dalimi. Tuo Vakarų civilizacijos demokratija ir skiriasi nuo totalitarinių režimų. Tiek Europos žmogaus teisų teismų praktikoje, tiek išsivysčiusių pasaulio šalių Konstitucinių teismų praktikoje įsitvirtino vadinamas proporcingumo principas.

O dabar keletas pastabų apie mokslą, embrionus ir gailestingumą.

I. Apie mokslą (ir jo etines ribas)

Pastaruoju metu mokslas iš tiesų sparčiai vystosi ir vis daugiau dalykų mokslo dėka tampa įmanomi. Bet, spėju, ir pats A. Kubilius sutiktų, kad ne viskas, kas moksliškai įmanoma, yra pateisinama tiek moraliniu, tiek teisiniu požiūriu. Pavyzdžiui, šiandien moksliškai būtų įmanoma klonuoti žmogų, sukurti genetinį žmogaus ir gyvūno hibridą ar sukurti embrionų „fermas“, kuriose būtų kultivuojamos daug žadančios kamieninės ląstelės. Kodėl tai nedaroma? Arba kodėl daugelio valstybių įstatymai tai draudžia? Atsakymas tik vienas – embrionas nėra ir negali būti laikomas tik daiktu ar priemone, nepaisant to, kokią iš to naudą gali gauti mokslas ar medicina. Pagal A. Kubiliaus logiką, įstatymus, susijusius su pagalbiniu apvaisinimu, turi rašyti „tos srities medikai profesionalai“. Tačiau logika tik tuomet yra logiška, jei ja įmanoma nuosekliai vadovautis. Kodėl tuomet vadovaujantis ta pačia logika policininkų veiklą reglamentuojančius įstatymus nepatikėti rengti patiems policininkams, alkoholio gamybą ir prekybą patiems gamintojams bei prekiautojams, statybų verslą reglamentuojančius įstatymus – statybų verslo magnatams?

Ne paslaptis, kad pagalbinio apvaisinimo industrija yra susijusi su dideliais pinigais ir joje dirbantys medikai profesionalai yra suinteresuoti taikyti tuos pagalbinio apvaisinimo metodus, kurie jiems teikia didžiausią pelną. Šiuo metu tai yra embrionų šaldymo technologijos. A. Kubilius teigia tikįs apvaisinimo srities profesionalais, kurie jam sako, kad „užsienyje atliekami bandymai su kiaušialąsčių užšaldymu ar kitokiais pagalbinio apvaisinimo būdais dar netapo plačiai taikoma praktika“. Tačiau jei A. Kubilius iš tiesų neketina savo kritinio mąstymo pakeisti vien tik tikėjimu, jis, klausydamas finansinius interesus turinčios grupės argumentus, turėtų, kaip mėgdavo sakyti Ronaldas Reaganas, vadovautis principu „tikėk, bet patikrink“. Informaciją apie tai, ar alternatyvūs embrionų šaldymui metodai yra pakankamai veiksmingi, yra lengvai patikrinama.

Pavyzdžiui, CNN jau prie kelerius metus paskelbė straipsnį apie tai, kad, pasak Amerikos reprodukcinės medicinos asociacijos, kiaušialąsčių šaldymas nebėra laikomas eksperimentiniu. Yra daugybė patikimų duomenų, kurie leidžia įsitikinti kiaušialąsčių šaldymo metodo efektyvumu ir kurių patikimumu nesunku įsitikinti (jei tik tai iš tiesų rūpi). O kalbant apie logiką (kuri neignoruoja pagarbos žmogaus gyvybei), tai ji iš tiesų yra paprasta – jei yra pagalbinio apvaisinimo alternatyvos, tai reikia rinktis tą, kuri geriau užtikrina pagarbą žmogaus gyvybei bei vaiko interesams, tokiu būdu, kuris neatima galimybės tuo pasinaudoti ir daugeliui vaikų negalinčių susilaukti šeimų. Efektyvumas yra svarbu, tačiau jis negali būti svarbesnis nei pagarba žmogaus gyvybei. Šiuo atveju kalbama apie efektyvumu mažai besiskiriančius metodus. Tad nėra jokio tariamo prieštaravimo tarp loginių ir vertybinių argumentų.

II. Apie embrioną (ir jo gyvybės paisymą)

Tiesa yra, kad embrionai žūva dėl natūralių priežasčių. Kaip ir yra tiesa, kad kai kurie kūdikiai miršta jau gimę. Taip pat dėl natūralių priežasčių miršta ir suaugę žmonės. Ir to vargu ar įmanoma išvengti. Ir čia Kubilius siūlo „geležinę logiką“ – jei dalis embrionų žūva natūraliai, kodėl netaikyti technologijų, kurios jų nužudys dar daugiau dėl gero tikslo? Bet jei ši logika tokia „akivaizdi“, tuomet kodėl jos nepritaikius pateisinti abortui ir eutanazijai? Gal ir kelių taisyklių apribojimus padaryti mažiau griežtus, nes keliuose žmonės irgi žūva? Iš tiesų logika bauginamai paprasta – jei Dievas leidžia žmonėms žūti, kodėl prie to negalime prisidėti ir mes? Skamba panašiai, kaip – „būsime, kaip dievai“, kurie sprendžia kam gyventi, o kam mirti. Žmonijos istorijos liūdnoji dalis rodo, kad patys baisiausi totalitariniai režimai kaip tik ir vadovavosi tokia „geležine logika“.

Kai kas teigia, kad embrionas yra viso labo ląstelių gumulėlis, kurio gyvybės paisyti neturime nei moralinės, nei teisinės pareigos. Tačiau Konstitucijos 18 straipsnis sako, kad „Žmogaus teisės ir laisvės yra prigimtinės“. „Prigimtinės“ reiškia, ne (kaip pas mus kai kas aiškina) susijusios su gimimu, bet su žmogaus prigimties turėjimu. Šiaip jau vienintelis įmanomas nearbitralus atsakymas į klausimą, kas yra žmogus – žmogus yra tas, kas turi žmogaus prigimtį. Žmogaus embrionas nuo pat pradžių turi žmogaus prigimtį (iš principo negali egzistuoti žmogaus embrionas, neturintis žmogaus prigimties).

III. Apie (tikrą ir tariamą) gaileistingumą moteriai (šeimai)

Iš tiesų įdomi A. Kubiliaus pasvarstymų apie krikščioniškąjį gailestingumą pagalbinio apvaisinimo kontekste dalis. Visas šis svarstymas remiasi jau anksčiau aptarta logika, kad pagarbos žmogaus gyvybei ankstyvoje stadijoje bei būsimo vaiko interesų galima nepaisyti, jei tai padeda patenkinti kitų žmonių poreikius ir troškimus. Tačiau tai nieko bendro neturi su krikščioniškuoju gailestingumu, kuris yra ne kas kita, kaip meilė, susidūrusi su blogiu. Jei A. Kubilius atsiverstų Katalikų Bažnyčios Katekizme nurodytą gailestingumo darbų sąrašą, tai jis jame nerastų gailestingumo darbo – padėk žmogui patenkinti troškimus, net jei tam reikia paaukoti žmogaus gyvybę pačioje jos pradžioje. Tačiau jis ten rastų gailestingumo darbus – klystantį sudrausti ir abejojančiam patarti.

Tikrasis gailestingumas yra ne padėti žmogui tenkinti jo troškimus kito žmogaus (net jei jis būtų pačioje ankstyviausioje vystymosi stadijoje) sąskaita, bet padėti žmogui išvengti blogio. O jei blogis vis dėlto buvo padarytas – padėti jam išgyti. Jei kam nors rimtai Lietuvoje rūpi tikras krikščioniškas gailestingumas, tai jis turėtų daryti viską, kad būtų priimtas Pagalbinio apvaisinimo įstatymo pataisos, leidžiančios išvengti nereikalingo žmogaus gyvybės naikinimo, kai tai iš tiesų įmanoma. Pasak Popiežiaus Benedikto XVI, „visuomenė pasukusi gyvybės atmetimo ar engimo keliu, galiausiai nebesuras būtinų motyvų ir jėgų tikrajai žmogaus gerovei siekti. Praradus asmeninį ir visuomeninį jautrumą naujai gyvybei, nuvysta ir kitos visuomeniniam gyvenimui naudingos priėmimo formos“ (Caritas in Veritate). Tikiuosi, kad tai nėra tai, ko konservatoriai šiandien norėtų Lietuvai.

Bernardinai.lt

0 0 balsų
Straipsnio įvertinimas
Prenumeruoti
Pranešti apie
guest
23 Komentarai
Seniausi
Naujausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
Girdėjom,kad

jau priimtas kompromisinis variantas.Svarbiausia duotas tonas gyvybės apsaugai.O mamos nusivylusios tuo,kad jų vaikai bus saugomi.

Nuo tokių sprendimų,kai

saugoma gyvybė,gerbiami savo šalies gimę ir net negimę žmonės,nuo čia ir prasideda tikrasis valstybės saugumas.Į tokią šalį priešas nekels kojos.Ir ne tankai ar raketos mus galiausiai gina,o simboliniai dalykai visų pirma.

Julius Puras

” kokioje ankstyvoje stadijoje būtų žmogaus vystymasis, jis negali būti paverčiamas tik daiktu” tokia logika vadovaujantis sperma irgi ankstyva žmogaus stadija. Kas mane dar stebina kodėl tas visas vajus nėra nukreipemas prieš abortų uždraudima? Juk embrionas kaip ir sperma tai dar nėra pirminė žmogaus stadija. Pirminė žmogaus stadija tai kada embrionas pradeda vystytis moters iščiuose. Tai dar kartą klausimas kodėl neagituojate uždrausti abortus? Bet kas mane labiausiai neramina kad juodosios informacinės technologijos su tomis embrionų psiaudo bėdomis bando nukreipti visuomenės dėmesį. O tuo tarpu Karbauskis seime galės prastumti bendruomenių teisės vežančius įstatymus. O tada dujomis bus paleisti taip vadinami skalunai jau nekalbant apie tai kad smarve nevaržomai galės skleisti kiaulių ir paukščių fermos. Bandoma nukreipti visuomenės dėmesį nuo „profesonalo” Karbauskio… Skaityti daugiau »

Ringys

Pastaruoju metu išryškėjo kai kurių konservatorių suartėjimas su antikrikščioniška liberalų ideologija. Ar ne laikas šiai partijai atsisakyti veidmainiškai vartojamo „krikščionių-demokratų” pavadinimo?
Juk tokia veidmainystė ne tik mulkina patriotiškai nusiteikusius Lietuvos piliečius-rinkėjus, bet morališkai žlugdo ir pačius konservatorius.

Aiškiai

matosi, kad Kubiliaus stumiama demagogija, manyčiau, yra atidirbinėjimas kažkam. Tai konservatorių viršūnėlės daro nuolatos, nors vaizduoja saugantys krikščioniškas vertybes. Tipiški fariziejai.

Albas

Purai tu toks puras, kad …

Svarbiausia

yra išsaugotą kiekvieną spermatozoidą, nes jie yra gyvi ir turi potencialą išsivystyti į pilną žmogišką būtybę.

Baisu

Visiškų bepročių diskusijos. Dar reikalaukit išsaugoti kiekvieną spermatozoidą, nes jie irgi gyvos žmogiškos būtybės.

Jonas

Ties patys atiminėjo iš motinos Garliavos mergaitę, tie patys varė iš Lietuvos Chevron ir Hitachi, tie patys balsavo už Lietuvos Liaudies Partiją, dar žinomą kaip Lietuvos Vatnikų Partija arba už Lietuvos Sąrašą, dar žinomą kaip Naudingų Kvailių Partija. Tie patys gelbėja bambrionus ir spermatozoidus….ir t.t..

foreverspin

Jaroslavo Melniko romane „Maša, arba Postfašizmas“ puikiai pavaizduota prie ko gali privesti moralinis reliatyvizmas.

Julius Puras i Jona

Ne. Čia tik tiesos.lt darbininkai juodųjų informacinių technologijų darbininkai kuria vajų. Juk Karbauskis tai ne tas pats. Apie Karbauskio bendražygius tokius kaip Skvernelis arba Gylio taip vadinamo juodojo Lietuvos sąrašo 80-ko dalyvį Urbši net nekalbu. Jie ne tie patys. O jūs Jonai norite užtvirtinti juodųjų informacinių technologijų darbininku idirbi.

Purai, neieškok kvailesnių už save

– čia tu toks vienintelis

didžiuokimės

kad yra pas mus tokio mąstymo jaunų žmonių.

Citizen Go

On Wednesday, 7 December (TOMORROW!) the French Senate will vote on a hugely significant piece of legislation for France, and possibly, for the rest of Europe. If passed, the legislation would negatively affect freedom of speech in France, and could influence other European legislatures, if similiar initiatives were to be proposed in other countries. For this reason, our friends at the French organisation, Ensemble pour le Bien Commun (or, Together for the Common Good), launched this petition to the Minister responsible, seeking for the withdrawl of this Bill from the legislative process, and are now calling on the French Senate to reject this totalitarian piece of legislation. And, because we view the wider implications with alarm, CitizenGO are happy to… Skaityti daugiau »

” Laiškas krikščionių tautai ”

“Trijų dienų žmogaus embrionas – tai 150 ląstelių junginys, vadinamas blastocista. palyginkime: musės smegenyse yra 100 000 ląstelių. Embrionai kurie sunaikinami dėl tyrimų, neturi ne tik smegenų, bet net ir neuronų.Todėl nėra jokio pagrindo manyti, kad jie kokiu nors būdu galėtų kentėti dėl sunaikinimo” pusl. 39,Sam Harris knyga ”Laiškas krikščionių tautai”, kitos knygos,2014

 Purui

Ačiū kad esate

ruta

.. gerbiamieji , uzsimojate ant pelningo biznio , o kur pinigai , ten morale ir etika neturi prioritetu .Kai visuomene pratinama prie Rinkos desniu – viskas perkama ir parduodama , kas jai koks tai embrionas , kaip pedofilams – vaiku pornografija , vaiku prievartavimas ..nieko tokio , tik ivairove .. Morale negali buti selektyvine , ji arba yra , arba -nera .
Kodel niekas nekalba apie nevaisingumo gydima , o tik apie ta bizneli – implantuoti embriona , jau net ne i biologines motinos gimda .., stai jau iki ko dasirista .Kuo labiau zmogus lenda i gamta su savo Rinka tuo labiau nyksta gamta ,vandenynai ,seimos , zmogus menksta , kaip asmenybe ..

nuva

šiandien tik ką per LNK 19:30 sakė kad Biudžete skirta apie 3 miljonai. Tai ne verslas kai paslaugos kompensuojamos iš biudžeto, iš mokesčio mokėtojų pinigų?

Vile

Kam Lietuvai reikia tų vaikų? Kuo anksčiau išnyksim, tuo mažiau galvos skausmo?

nuostabiai taiklus straipsnis

noriu padėkoti gerb. Autoriui.

blatocistai

” Laiškas krikščionių tautai ” 2016-12-7 12:09
Žmogau, jau dvejose lytinėse ląstelėse, susiliejusiose į vieną ląstelę- (ji jau nebe lytinė ląstelė tampa- konkrečiu atveju -ji būsimo Žmogaus pradmuo) ir joje nubunda gyvybės kibirkštis- ji kaip domino kauliukai, kaip vandens ratilai vandenyje sklysdami pradeda savo gyvenimą vykdyti pagal joje esančią informaciją užkoduotą genuose stato materialią išraišką įgysiantį naują Žmogų.Ir taip iki savo Gyvenimo pabaigos…

Citizen Go

http://citizengo.org/en/lf/39521-tell-irish-citizens-assembly-dont-make-mistake-legalising-abortion?dr=2344129::6292beb55824521e1f48363e1feeb22c&utm_source=email&mkt_tok=eyJpIjoiTmpSa04yWm1aR1l3WkRNMCIsInQiOiJsc3h6Q0J4TFdTdXJObDJpOStIQkwyZXRCZXFGSTA0QnVcL1ZjdlhWcGxlMXZzckhpcWZWaHExZzBVR1NnTFJGT2prN3FJQmcwNDJ2OEJyY1ZqVkdGcVRvcThMbndhb2twMjRCSnd0S1QrMFVrK25OZEJwN0l4cWxGcFVRcG12UWEifQ== The Irish Government’s ‘Citizens’ Assembly’ met at the end of November to discuss abortion and repealing the 8th Amendment to the Irish Constitution – the pro-life amendment in the Irish Constitution, which provides legal protection to both mother and baby in pregnancy. The Citizens’ Assembly is supposed to be a cross-section of Irish society – 99 citizens, „randomly” selected by pollsters from Red C, plus one judge, from the Irish Supreme Court, Mary Laffoy, to chair the meetings – which take place on one weekend per month, with the 8th Amendment being discussed over the coming months. But, actually, the Citizens’ Assembly is not an official ‘governmental’ body at all, and it has no statutory power. However, it is… Skaityti daugiau »

Colten Mahoney

Good post! We will be linking to this particularly great post on our site. Keep up the great writing

23
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x
Scroll to Top