Veidaknygė
Lietuva kaip tik gali protestuoja prieš NT mokesčio reformą ir protestuoti tikrai yra dėl ko, nes reformos projektas pasibaisėtinas ir keliantis didžiulių grėsmių būsto savininkams. Jį pristatę valdantieji daug kartojo, kad čia reikalauja Europos Komisija, kad kitaip negausime „ES pinigų“, bet kaip pristatė eurokomisaras Sinkevičius, net ir tai netiesa. Modelį Lietuvos valdžia renkasi pati.
Lietuva ir visi Europoje seniai turi NT mokestį ir jis nėra blogis savaime (ar jį bent pajutote), tačiau turi būti taikomas labai protingais principais: a) būti pakankamai mažas, b) būti proporcingas; c) prasidėti nuo pakankamai aukštos kartelės. Iš esmės Lietuvoje galima tiesiog toliau taikyti dabartinį NT mokesčio modelį, NT vertės augimas iš dalies pats plečia jo taikymą, galima prasmingai diskutuoti, kiek jį dar galima išplėsti pačiame įstatyme. Viskas.
Mokesčio teisingumas, kitaip nei kultūriniuose klausimuose, apsisprendžia ne iš principo (už-prieš, geras-blogas), o per jo praktines pasekmes konkrečios valstybės socialinėmis sąlygomis. Tai yra NT mokestį kaip bet kurį mokestį reikia vertinti ir rinktis pagal tai, kokias pasekmes jis turės gyventojams. Kokių pasekmių reikia? Valstybės siekiamybė turėtų būti kuo daugiau NT turėtojų, kuo plačiau pasklidęs turtas ir kuo daugiau turto turinčių, juo rūpintis, jį gausinti ir galiausiai jį palikti vaikams norinčių ir galinčių žmonių. NT mokestis jokiu būdu neturi kelti rizikos, kad žmogus bus stumiamas to apmokestinto NT atsisakyti. Taip pat NT negali būti įrankiu savivaldybės rankose „išbuožinti“ konkrečius vystytojams labai patraukliai atrodančius objektus. Na, kaip kad visi privatūs namai ypač gerose miesto vietose.
NT mokesčio reformos dėka, taigi TS-LKD dėka visiems kartu vis tenka aiškintis, ar ir kaip Lietuvoje realizuosis garsusis „Nieko neturėsite ir būsite laimingi“. Nacionalinio susivienijimo kolega teisininkas Ramūnas Aušrotas DELFI portale tą NT mokestį išnarstė po kauliuką. Tas tekstas visapusiškai vertingas ir netgi labai taikliai, protingai vadinasi. MODERNUS FEODALIZMAS. Žinote, viduramžiais buvo tokia socialinė santvarka: feodalui priklausė žemė ir valstiečiai joje, šie neturėjo žemės nuosavybės, bet galėjo išgyventi tą feodalo žemę dirbdami ir mainais gaudami jo apsaugą karo atveju (o kartais patys jo mobilizuojami į karą).
Šiemet nutariau bent stengtis kiekviena aktualia politine tema rekomenduoti skaitytojams ir lietuvišką knygą platesniam supratimui. Prisipažinkit, nesitikėjot, kad padarysiu tą ir NT mokesčio kontekste. Bet štai! JAV profesoriaus Joelio Kotkino „NEOFEODALIZMO ATĖJIMAS“ yra studija, na, ne apie NT mokestį, bet apie tai, kaip visame pasaulyje globalizacijos ir kiti procesai naikina viduriniąją klasę. Nuosavybė vis labiau koncentruojasi labai mažos gyventojų dalies rankose, galimybė iškilti į aukštesnę klasę („socialinis mobilumas“) vis mažėja, žmonės gali sau leisti mažiau nei prieš keliasdešimt metų (na, šis paskutinis galioja Vakarams, mes buvome SSRS dalis ir lyginti negalima). Daug kur Vakaruose jau dabar absoliuti dauguma žmonių visą gyvenimą būstą nuomojasi ir NT nuosavybės neturi. Globalizmui tai geriausia tvarka – nepririšti prie vietos, prie žemės žmonės yra „mobili darbo jėga.“
Jūs nuspręsite, kiek šių globalių tendencijų atpažinsite ir Lietuvoje, čia kylančiose diskusijose ir tendencijose. Lietuva niekada neišvystė plačios, stiprios viduriniosios klasės, visa politika buvo prieš tai nukreipta. Turbūt tik NT turėjimo prasme esame socialiai stipri valstybė, turinti kuo pasigirti. Bet dabartinių moksleivių, studentų karta vis labiau supranta, kad jei kažkas iš esmės nesikeis, jiems NT bus nepasiekiamas tikslas. O tyrimai rodo, kad saugumas dėl gyvenamosios vietos yra vienas svarbių veiksnių sprendžiant, ar ir kiek turėti vaikų. Taigi nuo NT iki demografijos – viskas susiję. Jeigu būtų priimtas valdančiųjų pasiūlytas projektas, masiškai apmokestinantis NT tūkstantiniais mokesčiais, žengtume didelį žingsnį blogiausių Vakarų tendencijų linkme.
Tad kaip kuriamas naujasis feodalizmas, kaip labiausiai išsivysčiusios visuomenės pasuko link to, kad „nieko neturėsite ir būsite laimingi“ ir apskritai kas čia vyksta, nes tai, kas vyksta, neatrodo nei protinga, nei nuoseklu. Visa tai atsakyti ir platesnę visumą suprasti padės profesoriaus Joelio Kotkino knyga „Neofeodalizmo atėjimas“. Paantraštė skelbia: perspėjimas pasaulinei viduriniajai klasei. Mums.
Knyga spaustuvėje, bet jau galima ją iš anksto užsisakyti ir gauti vos tik pasirodys. Užsakymo nuoroda komentare.