Aušra Maldeikienė. Nepriimtos laisvės dovanos

Jau visas ketvirtis šimtmečio, kai esame nepriklausoma valstybė. Nepriklausomybė labai slidus žodis: ji težymi atsiribojimą, buvimą pačiam sau. Nepriklausau tam ar kitam dariniui, tad nesu atsakingas, ar ne? Nepriklausau, tad neprivalau. Nepriklausau, tad turiu teisę stovėti nuošalyje ir, jei noriu — tyčiotis ir smerkti. Nepriklausau, tad neprivalau aiškinti. Nepriklausau, tad jei su manimi nesutinki, turiu teisę paskelbti tave priešu. Nepriklausau, nes nesu toks, kaip tu. Nepriklausomas gali būti piktas, godus, agresyvus, nesidalijantis. Nepriklausomybė gali sunaikinti laisvę ir ji labai dažnai tai padaro.

Liūdna tiesa, bet nepriklausomas paradoksaliai pasirodo, kaip nelaisvas. Kasdien vėl ir vėl nepakeldamas kardo kovai su savo nepriklausomumu (o, ta gundanti žmogaus aistra atsiriboti…) vieną dieną aiškiai pamatai, kad kažkokie kiti — nedraugai, pikti kaimynai, pavydas, neviltis, svetimi ginklai, svetimos aistros — jau gyvena ir tavo namuose, ir tavo sieloje.

Šios liūdnos tiesos tinka ir nuo nieko „nepriklausomam“ žmogui, ir visuomenei, kurią suformuoja tie „nepriklausomi“ individai (kažin ar individas vis dar žmogus?), ir valstybei, kurios piliečių esminis siekis — būti tiesiog nepriklausomiems. Nepriklausoma valstybė juk taip lengvai ir taip dažnai virsta nepriklausoma nuo savo žmonių. Ji lengvai piliečius paverčia individais, įkalina juos tik pačiai valstybei palankių įstatymų rėmuose, o vėliau paprasčiausiai atsisako savo vaikų ir ima gyventi pati sau. Tokia valstybė kurį laiką plečiasi kažkur šalia savo šaltinio, savo ištakų ir savo prasmės, kol galiausiai nusižudo. Gal tas savižudybės aktas ir gali atrodyti, kaip svetimųjų valia ir prievarta, bet įdėmiau žiūrėdamas matai: kiekviena okupacija prasideda tada, kai supainioji laisvę ir nepriklausomybę. Laisvo žmogaus pavergti neįmanoma. Tiesiog nepriklausomą — labai paprasta.

Ketvirtis mūsų deklaruojamos nepriklausomybės amžiaus, deja, neišmokė mūsų pamatyti, suvokti ir priimti tų tikrųjų dovanų, kurias tada, prieš dabar jau ilgus metus (karta užaugo, ar ne?), galėjo padovanoti kova už teisę būti savimi.

Laisvas gali būti, kai nesieki galios, valdžios, turtų. Kai nemanipuliuoji. Kai labai aiškiai matai savo ribas, suvoki jas ir priimi. Kai nenori kitam to, ko nenorėtum sau. Kai tiesiog gyveni, dirbi ir turi žmogaus vertą tikslų sistemą, kuri nesiremia išoriniais atributais. Esi laisvas, kai suvoki, kad laisvė prasideda ir plečiasi tik ten, kur nuolat matai ne save, o kitą. Kitas, o ne tu pats, yra tikrasis laisvės veidas.

Laisva valstybė mato savo žmones ir geba kurti jiems tinkamas buvimo laisviems sąlygas. Laisva visuomenė nebijo kitų ir kitokių, ji su jais nekovoja ir priima taip numesdama nuo savęs žmonėms neįveikiamą naštą būti dievais. Laisvas žmogus nuolat kartoja Popiežiaus Pranciškaus tarsi netikėtai suformuluotą giliausią laisvės sąlygą: „Kas aš toks, kad smerkčiau?“ Laisvas žmogus priima ir atsiveria. Nebebijo.

Nelaisvė linkusi vilioti, ir lengviausias jos grobis — nepriklausomybė, kuri tėra vienas iš puikybės pavidalų. Kai nepriimi laisvės dovanų, esi suviliotas. Tuo tarpu priimdamas didžiausias laisvės dovanas — kritinį mąstymą, solidarumą, bendrąjį gėrį, rinką, laisvą valstybę — nepriklausomybės atsisakai, bet tampi laisvas. Ir todėl tampi nenugalimas.

Kritinio mąstymo dovana gili tuo, kad yra būtina savo ribotumo suvokimo sąlyga. Kritiškai vertindamas gaunamą informaciją, visų pirma, mokausi matyti ribas, kurias pačiam vertinimo procesui uždeda tavo protas, tavo žinojimas, tavo gebėjimas plėsti suvokimo laiką. Kaupdamas įvairiapusę, tad visada prieštaringą informaciją, mokaisi vertinti, mokaisi gerbti, mokaisi matyti tą, kuris mato kitaip. Kritinio mąstymo prieštara — propagandinis kalbėjimas — remiasi priešų paieška ir jų demonizavimu. Nebandydamas girdėti kito žmogaus žodžių, save matai kaip tiesos monopolio valdytoją, tad atstumi dialogo galimybę ir renkiesi totalitarizmo kelią. Ar tikrai po tiekos metų nepriklausomybės pagarbos įvairioms nuomonėms daugiau? Manyčiau, gerokai mažiau nei Sąjūdžio aušroje.

Solidarumo dovana dar labiau priartina prie kito. Matydamas kitų žmonių problemas, mokaisi atsiliepti ir dalintis. Supranti, kad turėjimas tikrai nėra tai, kas apsaugo nuo gyvenimo. Neapibrėžtumas, glūdintis kiekvieno mūsų būtyje, individualiai negali būti suvaldytas jau vien todėl, kad normaliam žmogiškam buvimui būtina kita, artima siela. Daugumą slegianti buities kasdienybė irgi gali būti įveikta tik suvokiant bendradarbiavimo prasmę. Kritinis įvairių procesų vertinimas priartina ne tik prie dialogo, bet ir prie praktinio veikimo. Kai kitą matai, kaip kitą žmogų, o ne blogio ir netiesos įsikūnijimą, nebeklausi, o kodėl turėčiau kam nors ką nors duoti, — tiesiog imi ir daliniesi tuo, ką turi. Ar tikrai po tiekos metų nepriklausomybės dalinamės daugiau? Manyčiau, mažiau. Tokie dabar madingi parodomieji aukojimo aktai TV šou laidose padėties nekeičia.

Solidarumo dovana atneštų kitą — bendrojo gėrio – dovaną. Čia bene daugiausiai laisvės kiekvienam ir tuo pačiu visiems galėtų pagimdyti tinkama politika, nes pripažinus bendrojo gėrio pirmenybę politika būtų suvokta ir plėtojama ne kaip įtakingų, galingų elito grupių interesų apsaugos sistema, o kaip priemonė kiekvieno galimybėms plėsti. Agresyvi panieka žmonių iniciatyvoms (tarkime, patyčios iš referendumų rengėjų) sako, kad ir čia labai netoli tenuėjome nuo sovietų, kur viską, kas valdžiai nepriimtina ir jos neaprobuota, esą inspiruodavo stori blogiukai kapitalistai.

Nepriklausomybė galėtų dovanoti laisvą rinką, pamatytą kaip sąžiningų mainų, o ne galingojo prievartą. Laisvė tikrai nurodytų į pirmąją laisvo verslo sąlygą — empatiją, taigi, ir kito interesų, jo lūkesčių atpažinimą. Pradėję nuo savanaudiškumo, atmetėme ne tik liberalizmo ideologo Adamo Smitho mąstymo ir teorijos logiką. Atmetėme pačią laisvą rinką, o ekonomika palaipsniui išsigimė į primityvų galingųjų interesų apsaugos lauką. Tuščios yra kalbos apie darbo rinkos liberalizavimo prasmę, kai darbas daugybei virto ilgų valandų baudžiavos forma. Naujųjų ponų troškimas prisivežti vergų iš visų pašalių irgi nesustiprins nei šalies ekonomikos, nei jos nepriklausomybės, nei valstybės laisvės.

Laisvos valstybės dovana atsiveria tik tada, kai yra laisva, taigi geba mąstyti, kurti ir dovanoti, didžioji šalies žmonių dauguma. Valstybė, kuriama elito ir elitui, gal kurį laiką ir gali išlaikyti išorines nepriklausomybės formas, bet nėra pajėgi išsaugoti laisvę.

maldeikiene.lt

0 0 balsų
Straipsnio įvertinimas
Prenumeruoti
Pranešti apie
guest
33 Komentarai
Seniausi
Naujausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
Žmogus

sociali būtybė…Kaip sunku provincijoj,kai miršta viena kaimynė,po kelių mėnesių esanti kitoj gatvės pusėj,o ją belaidojant kaimynas.Kitas gi su greitąja nuvežtas ligoninėn,mirė ten.O mes visi pažįstami,visa gatvė gedi,mes užaugom su jais.Mes bendruomenė .Labai skaudu.Jau nekalbant,kad mirė vyro mama vasarą,kuri visus labai girdavo.Senoviškai.

Sovietmečiu buvom labai

draugiški,kad ir mažos algos buvo.Gal buvom tuo turtingesni?

priklausomi nuo nuodėmės

labiausiai priklausomi nuo nuodėmės – tiesiog nuodėmių vergai – yra ateistai komunistai, kgbistai, grušnikai.
Tik vienintelė priklausomybė nuo Dievo padaro žmones iš tikro laisvus.
kaip tokios trivialios tiesos maldekienė nemato ar nenori matyti, ar uždrausta jai matyti?

Juozapas

Įdomus tekstas.
Nebanalus.
Ką galėčiau pasakyti apie autorę – esu įsitikinęs, kad p. Aušra tapusi savivaldybės tarybos nare tikrai neis vogti Gedimino prospekto trinkelių.
Zuokas greta Maldeikienės tampa nuogas visa savo prigimtimi -Jonavos pijokų vaikas pralobęs machinacijų dėka ir praradęs ne tik sąžinės likučius bet ir elementarų saiką.

Gerb. Maldeikiene

paprotinkite savo studentus uz ka reikia balsuoti .

juozapui

tai kad Gerb. Maldeikienė kandidatuoja į Seimą ir reik vienytis ją paremti…. ir nereikia rašinėti ne į temą….

Trupmenas

A. Maldeikienė kandidatuoja į Seimą Žirmūnų apygardoje ir yra Lietuvos Sąraše į Savivaldą. Jei nepavyktų laimėti Žirmūnuose, ji dirbtų su Sąrašo žmonėmis savivaldybės taryboje. Čia jokių prieštaravimų nėra.

Juozapas--- tyčia meluojančiam (21:54)

O, tu žiūriu ne šiaip sau žioplys. Esi suktas melagis ir manipuliatorius. Žmonės -žiūrėkite kaip chuntos bobikas bando jums palauti smegenis. Tiesiog įžūliausiu būdu. Štai paėmiau iš greta esančio straipsnio fragmentą kandidatų į Vilniaus miesto savivaldos rinkimus sąrašo: : „1. Dr. Darius Kuolys, kultūros istorikas 2. Naglis Puteikis, politikas, paveldosaugininkas 3. Liutauras Stoškus, aplinkosaugininkas 4. Joana Noreikaitė, skulptorė 5. Dr. Daiva Tamošaitytė, filosofė 6. Gintautas Terleckas, istorikas 7. Dr. Marija Vesėliūnienė, medikė 8. Gediminas Storpirštis, aktorius, teatro pedagogas 9. Liudas Bradauskas, ekonomistas ! ! ! !! ! ! !! ! ! !! ! ! !! ! ! !! ! ! ! ! ! ! ! 10. Dr. Aušra Maldeikienė, ekonomistė ! ! ! !! ! ! !! ! ! !!… Skaityti daugiau »

Marija

Aušra Maldeikienė kalba apie esmę. Reikia, kad apie tai būtų kalbama seime ir Vilniaus taryboje.

Pavogtos

laisvės dovanos.Jas reikės atsiimti.Reikės kautis,rizikuoti.

Pagarbiai

pritariu autorei, dėkui: „Esi laisvas, kai suvoki, kad laisvė prasideda ir plečiasi tik ten, kur nuolat matai ne save, o kitą. Kitas, o ne tu pats, yra tikrasis laisvės veidas“.

Iš rinkimų istorijos

Iš kur atsiranda kiauliažmogiai? Iš tokių, kaip Maldeikienė su „kiaulės akimis, ir atsiranda, jeigu kvaili rinkėjai patiki tokių kandidatų suokimu lakštingalos balsu.

Propagandistui Juozapui

Ką čia putojiesi, kas ne durni, tas matė jos FB, kuriame ne tik rašė prieš vasarą vykusį referendumą, bet ir apskritai prieš referendumus ir piliečių teisę spręsti.

Propagandistui Juozapui

Ir dar, jeigu pasak jūsų ji buvo už referendumą, tai koks jos indėlis: kiek parašų surinko, kiek laiškų išsiuntinėjo, ragindama pasirašyti, kiek išplatino referendumo laikraščių ir skrajučių, ir t.t.? Nė vieno, ir pats esi šlykštus melagis, kaip ir Maldeikienė. Ir apskritai, visi jūs lovio siekiantys, esate šlykštūs, nes jūs tik dėl lovio tampate kovotojais ir vaizduotojais. Koks buvo lovininkų nusivylimas, kai Šliužas parodė, kad neis į rinkimus, tai ir referendumą pamiršo ir sužlugdė su savo lovio siekiu.

Ponia net parašų nerenka rinkimams, iš Facebook, s

Dabar maža, bet svarbi informacija. Rytoj vakare prasideda mano atostogos. Išvažiuoju Į Etiopiją ir grįšiu tik sausio 21 dieną. Taigi, kol kas manęs čia nebus. Rinkimai man tėra nors labai rimtas, bet tikrai ne svarbiausias gyvenimo iššūkis. Jeigu būsiu reikalinga, parašai, kurie man leistų dalyvauti rinkimų procese, bus surinkti. Jei ne, vadinasi mano iššūkis nereikalingas. Ir nėra jokios bėdos, jeigu jau taip. Tada ir toliau bendrausime, bet jau be rinkiminio užrašo virš avies. Jei parašai bus surinkti, atsakingai ir rimtai dalyvausiu rinkimų maratone. Tie, kurie norite palaikyti ir gyvenate Žirmūnų apygardoje pirmiausia turėtumėte pasirašyti, kad turėčiau galimybę dalyvauti rinkimų maratone. Kaip tai padaryti, informacija bus paskelbta ir čia. Kai grįšiu kalbėsimės toliau. Dėl atostogų. Tai ne privilegija. Tai absoliuti pareiga… Skaityti daugiau »

Maldiekienės mintys

„Antras mano rinkiminis įrašas. Kam mums reikia rinkimų ir kandidatų, kurie atstovautų mus Seime (istoriškai, parlamente, t.y. kalbykloje, ten kur žmonės kalba )” Kad seimas jai ne darbas, kuriame turėtum dirbti įstatymų leidybos darbą, rodo ir pirmas įrašas: „Aš NIEKADA nėjau į Seimą daryti tvarkos. NIEKADA . ir dabar NEINU daryti tvarkos. Dar Melo ekonomikoje (nemokate skaityti?) įžangoje parašiau, nežinau nei kas ta jūsų tvarka, nei kas tas tamstų teisingumas. Nemeluokite Elena Buzeliene, Niekada niekur nežadėjau nesąmonių. Aš einu į rinkimus pasakyti, kad vagių ir melagių tauta turi tai, ko ji verta. Va ponia Elena man sukuria programą ir po to kalbės — visi tokie. Bet tai ji tokia. Meluoja, ir net nejaučia, kad meluoja. O po to naiviai akytes… Skaityti daugiau »

Maldiekienės mintys
Maldiekienės mintys

„Apskritai nesuprantu JOKIŲ kalbų apie pensijų didinimą, kai toks darbo užmokestis daugelio žmonių, ypač viešajame sektoriuje. Gal baikime tyčiotis iš visšojo sektoriaus darbuotojų, kurių daugumos išsilavinimas labai aukštas, o realios pajamos nuolat mažėja. Ir kurie, jeigu yra sąžiningi (o tokių dauguma), negauna jokių vokelių ar kyšių.”

Maldiekienės mintys

„Nuoširdžiai pritariu. Man tikrai netrukdo žmogaus pasirinkimas savo gimtąja kalba užsirašyti savo gatvės pavadinimą. Labai puiki iniciatyva agituoti Fb už laisvą žmonių pasirinkimą yra puslapis Aš neapaksiu nuo lenkiškų lentelių Džiaugiuosi sveiko proto ir pagarbos kitiems žmonės gestu. Ir nereikia verkti, kad tai sužlugdys lietuvių kalbą. Tik patys raudotojai nežlugdykit, ir ji nežlugs.”

Maldiekienės mintys

„Išmečiau iš draugų dar vieną pseudodraugą,kažkokį Mindaugas Šimkūnas už tai, kad jo galva politekonomija pseudomokslas. Gal yra daugiau panašiai manančių? Su malonumu pravalyčiau ir savo sieną, ir jiems sumažinčiau psudomokslininklų komentarų”.

Taip, Grybauskaitė mokslininkė 🙂

Trupmenas

Kontora dirba. Pailsėk propagandone.

Deja

A.Maldeikiene buvo uz zemes pardavima uzsienieciams,uz eura,pries musu ukininku skundus del mazesniu ismoku ir tt.Laukiau Lietuvos Saraso ir nusivyliau.Teks balsuoti uz valstiecius.Daug patikimesnis ekonomistas man yra P.Gylys.Labai gaila del Saraso…

Trupmenui

Propagandonai esate jūs – lovio siekėjai.

Trupmenas to deja

Tai išgąsdinai, kad už valstiečius balsuosi, o ne už Sąrašą. Berje, o nuo kada P. Gylys valstietis?
Tavo balsas valstiečiams – aukso vertės. Jau dabar gali bėgt pas karbauskį atsiimt per naktį uždirbtų sidabrinių.

Keli pastebėjimai.

Gal žodžiai nepriklausomas ir abejingas sumaišyta?Nepriklausomas nuo alkoholio,nepriklausomas nuo narkotikų nepriklausomas nuo smurto,nepriklausomas nuo įtakojimo-ar tai blogai?Jei naudojamas būtų žodis abejingumas,reiktų analizuoti kokios jo atsiradimo priežąstys ir kodėl jis atsirado pas neabejingus žmones.Tada reiktu pasakyti ir tai apie ką vengiama kalbėti.Nepriklausomybę nereiktų apverst aukštyn kojom.Tai aiškus žodis turintis nenuginčyjamą mums svarbią prasmę.”Laisvė-ne sukčių puota” taip kažkada pasakė mums visiems žinomas iškylus politikas.Nežinia ar jis dabar taip sakytų,kažkada pasakė daug gražių žodžių ir reikšmių.Laisvė-nėra anarchija,ji turi savo ribas.Laisvoji rinka-klausimas ką pirksime ir ką parduosime.Laisvąjai rinkai kaip tik reiktų morališkai ir dvasiškai stiprių žmonių ,kad netaptų preke kas neparduodama,bet einama numoralėjimo ir nudvasėjimo keliu,bet kalbama apie laisvą rinką ir pardavimą ko?Jei laisva rinka tai visko???Jei ne visko tai savaime ta rinka nėra… Skaityti daugiau »

Nors pasidomekite

kokias idejas skelbia kandidatas del esminiu jums rupimu klausimu,o tada jau rinkites.Nepatingekite pasiieskoti internete ivede jo pavarde ir suzinokite jo paziuras ir ar su jomis sutinkate.

Tadas

Kad ir patys geriausi ponios norai,tačiau tokia neribota panieka oponentams,verčia mane galvoti,kad ir tie norai,jau ne tokie geri,kaip dėstot.

petras

Straipsnis geras,bet etatiniai seimo ir savivaldybiu verslininkai sunkiai uzliaisti nores saziningiems,sekmes…

Bočius75

Nuostabiai Tiksliai gerb.p.Maldeikienės išreikštas mūsų db.tv.v.” nepriklauso mos ” Lt.gyvenimas ir Moralinis lygmuo.Norėčiau ją matyti Prezidentės poste.Ypatingai teisingai įvardintos Tautinės Patrijotinės įniciatyvos naikinimo pasekmės…Tauta be savo Tikėjimo ir Moralinių Tradicijų – Žuvusi. Tiesos ir Teisingumo Stoka – Valstybės Mirtis…

rasa

isiskaitykit gerai ka ji pliupia. Raso,kad laisvas esi tada,kai nesieki valszios,turtu,tai kokio velnio ji pati nori lysti i valdzia ,jei jai nereikia pinigu.Anot jos pensininkai tai ir taip daug gauna,todel senyvi zmones nepakliukit ant jos kabliuko.Ojei ji nori valdzios ar pinigu,tegu remia kiti,pagal kuriu nuomone ji pliurpia

manau

kad greit ir Mečys Laurinkus už Sąerašą ims guldyti galvą. N. Puteikis su kolegomis turėtų labai įdėmiai atsijotyi dirses, kad jos vėl nesuviešėtų najame pasėlyje.

nebesuprantu,

ar kas nors gali pasakyti – kokios srities mokslininkė yra Maldeikienė (neteko matyti nė vieno Madeikienės MOKSLINIO straipsnio – tik sovietinio politruko lygmens rašliavas, kurių pagrindu „apginta“ sovietinės ekonomikos politruko disertacija) ir kaip ji pateko pas tuos, kuriuos ji tiesiog NIEKINA?
Kiekvieno mėnesio 17-ąją sieną žmonės renkasi Daukanto aikštėje Vilniuje. Ko jie renkasi? Tie, kurie renkasi, dar nepamiršo, ko ten renkasi. D. Kuolys ir „Tiesos sąrašo“ branduolys nuolat ten matomas. O štai pakanka p. Maldeikienei vien užsiminti apie ten susirenkančius žmones ir priežastį, kaip ją apima isterijos priepolis…

33
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x
Scroll to Top