Jūratė Laučiūtė. Gal jau laikas ir mums, žemaičiams, kviesti: „Atvažioukėt pasėveizietė, kol tabesam“???

Žiūrėjau laidą apie Rusijos Šiaurės chantų-mansių tautelę, kurią baigia išnaikinti … nafta. Kaip liūdnai baigė laidą vedančioji: „Nyksta jagelis (tokia kerpė, kuria maitinasi šiaurės elniai). Jis labai trapus. Nėra jagelio – nėra elnių. Nėra elnių – nėra chantų (jų šiandien – apie 20 tūkstančių). Atvažiuokite pasižiūrėti. Jei dar suspėsite“.

Šiurpas nukrėtė nuo tų trumpų sakinių, nuo tokios jų sekos.

Paradoksas – žmonių pasaulyje daugėja, o mažos gentys, mažos tautelės nyksta su greitėjančiu pagreičiu.

Paskutinius pasakotojos sakinius lydėjo chantų liaudies muzika. Apstulbau: „atpažinau“ žemaitišką lopšinę, kuria mama migdė mane, kuria aš migdžiau vaikus. „Atpažinau“, žinoma, ne žodžius, o melodiką, ritmą.

O žodžiai labai geri (didžiosiomis raidėmis pažymėti kirčiuoti skiemenys): „Aa aa, a-pa-pA, zoikis vaka lingavA, balingoudams ožsnūdA, nu krieslelė nosprūdA, katėns nuosį nukondA“…

Gal jau laikas ir mums, žemaičiams, kviesti: „Atvažioukėt pasėveizietė, kol tabesam“???

0 0 balsų
Straipsnio įvertinimas
Prenumeruoti
Pranešti apie
guest
17 Komentarai
Seniausi
Naujausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
Petras

Pritariu mielajai p. Jūratei, tik manau, kad tas pats gresia ir visai Lietuvai, ir daugeliui mažesniųjų valstybių. Todėl kviečiu visus tikinčiuosius, kovojančius už išlikimą, melstis už visus žmones, prisidedančius prie globalistų masonų, genderistų, sodomitų, satanistų vykdomos „didžiojo perkrovimo” programos, siekiant įvesti vadinamąją „naująją pasaulio tvarką”: už Dievą ir Jo įsakymus atmetusius „valdančiuosius”, „influencerius”, melagingos informacijos skleidėjus, diktatoriškosios valdžios reikalavimams paklususius medikus, dvasininkus, mokslininkus, mokytojus, menininkus, „žvaigždes” ir „žvaigždūnus”. Dieve, apšviesk juos bei mus visus ir pasigailėk! Amen.

Vytka

tai ką p. Jus Jūrate, ir pas Jus Žemaitijoje jagelis nyksta?
Kodėl taip liūdnai apie žmudzinus?

Kis

mane besina tas noras zemaiciu noras buti isskirtinais,labai panasu jaip ir gejai su lesbemis.Kodel pone nepagalvojus apie Lietuva,juk Lietuva didelis kaimas,kurio taip bijoma prisipazinti,nuvaziuokite i Suvalkija,Dzukija,Aukstaitija visos mamos migdidamos vaikusius ir supdamos lopsius pakabintus ant lingiu,dainuodavo ne angliskai,o savo tarmeir sitaip beveik skirtingai skirtinguose kaimuose.Siandiena mums parankiau angliku kalba,nes Zukauskas panaikino VU net lietuviu kalbos fakulteta,uztai sedi seime su istvirkeliais,stai kokiu „sviesuliu”reikia bijoti,ka toks padaras gali duoti zemaiciui ar aukstaiciu su dzuku bei suvalku.Mokykime vaikus myleti artimus,o jie jau mokes myleti ne narkotikus ir istvirkavimus ,bet pasirinks Lietuva Tevyne.Pasodink i auto ir pervezk per Lietuva pradzioje isilgai po to skersai parvesivaikus anukus jau su kita smegenine.

Info

Kokia ta laida (be reklamos)?

apie tarmes

Manau, žemaičių patarmės dar sėkmingai gyvuoja ir Plungės,Skuodo,Telšių,
Mažeikių,Kretingos apylinkėse. Raseiniuose pietų žemaičių patarmė labai sunykusi,nors į pietus nuo Juodaičių , jau dabartiniame vakarų aukštaičių („kauniškių”) patarmės plote ne kartą girdėjau sakant Nemuns, Jonuks o ne Niemunas,Jonukas, lytus,o ne lietus, pas tėvų buvo, o ne pas tėvus buvo.

O kur tada

žiūri, taip vadinamoji, pasaulio bendruomenė? Juk tai viešas, atviras genocidas? Ko tyli žydai, ko negina chantų? Ko negina Amerikos prezidentas su Anglijos karaliene? Lenkiją juk gynė kadais Anglija ir Amerika, net karą skėlė Vokietijai, o čia tyla, kodėl? Kur jų moralė ir įsipareigojimai demokratijai?

Šią žiemą mėgom

pažiūrinėti video apie tas šiaurės tauteles.O kokio gražaus elegantiško kirpimo jų paltai.Kad mums kažką panašaus pasiūtų.

>> apie tarmes

Netiesa, kad Raseiniuose žemaičių patarmė sunykusi. Ji tik kitokia, nes tų vietų žemaičiai neturėjo kuršių protėvių. Tiesa ta, kad tie kuršiškieji žemaičiai tik save pačius laiko žemaičiais ir niekina tuos, kurie ne iš kuršių. Todėl apie Raseinius ir atsiranda žmogelių, kurie pasiduoda, sako: na, aš toks pusiau žemaitis. Mane stebina kitkas: buvusieji jotvingiai, sėliai, žiemgaliai didžiuojasi savo protėviais, o buvusieji kuršiai bijo savo praeities kaip velnias kryžiaus. Kodėl? O juk pasąmonėje dar aiškiai išlikęs tas išskirtinumas. Tik tie, kurie nuo Kretingos, Skuodo, Plungės, Mažeikių, sakosi esą atskira tauta. Bet juk taip ir yra. Atsiverskite internetinį XII amžiaus baltų genčių žemėlapį, ir patys tuo įsitikinsite. O tie žemaičiai, kurie nuo Raseinių, Kelmės, Šilalės, Tauragės, Lietuvoje nesijaučia kitataučiais. Nes jie su aukštaičiais… Skaityti daugiau »

apie tarmes

Ar Raseiniuose vis dar sakoma dūna,pynas,dyna? Nekalbu apie netoli Raseinių esančią Marcelijaus Martinaičio tėviškę Paserbentį -ten matyt,vis dar gyva pietų žemaičių tarmė.

to  >> apie tarmes     13:35

„ ,,Savos parapijos” patriotizmas gal ir gražu, bet šiek tiek kenkia vienybei.“
Moksliškai tai vadinama ‘vidinė konkurencika’ (nemaišyti su ‘sovietiškai…’ ar ‘tarybiškai..’).

apie tarmes

Yra mokslinė hipotezė,kad žemaičiai susiformavo užnemunės gyventojams migruojant į šiaurės vakarus ir maišantis su vietiniais kuršiais.Teigiama,kad vietovardžiai su priesaga -ang, -ing (Palanga,Gondinga, Kretinga, Ablinga,Babrungas, Būtingė) yra kuršiškos kilmės.Tačiau rytų Aukštaitijoje yra Dubingių kaimas.

apie istoriją

Teko skaityti,kad rašytojos Žemaitės tėvai vaikystėje jai draudė kalbėti lietuviškai,manydami,kad tai trukdys jai įsilieti į aukštuomenę,tad lietuviškai ji išmoko jau sulaukusi pilnametystės.Deja,kitas žemaičių kilmės bajoras Juzefas Giniatovičius Pilsudskis ( Juozapas Gineitaitis Pilsūdiškis?) tikriausiai nebemokėjo lietuviškai ir galimai nematė nepriklausomos lietuviškos Lietuvos valstybės perspektyvos.

>> 14:01

Aš kilimo ne iš pačių Raseinių, bet iš Kelmės – Raseinių rajonų paribio, iš Viduklės – Nemakščių šnektos pakraščio. Taip: dūna, pyns, svysts, siūls ,,suolas”, vandū, bieg, kluo ,,kloja”, lytus lyn, kas nuonts ,,kas nors”… Dar daugiau: žierniai, duomples, pierms ,,pirmas”, pipiers… Mygt ,,miega”, skaust ,,skauda”… Ateik pas munes ,,ateik pas mane” ir t.t. Tačiau su kitų tarmių atstovais žmonės stengiasi kalbėti bendrine kalba, todėl svetimieji tos tarmės gali ir neišgirsti.

>> 8:48

O buvusiame jotvingių krašte yra Leipalingis ir turbūt ne tik. Mūsų (ir ne tik mūsų) gentys migravo ir maišėsi nuo pat paskutinio ledynmečio, taigi jau keliolika tūkstančių metų. Kas traukė paskui šiaurės elnius, ką viliojo dar kokie nors gamtos turtai. Dar viena migracijos ir maišymosi banga kilo dėl viduramžių karų. Viskas veikė kalbą, daug kur palikome savo pėdsakų, pvz., baltiškų vandenvardžių. Ir pokyčiai natūralūs, ir prokalbės palikimas labai svarbus. Dabar turime suvokti, kad visi, kiek mūsų dar liko, esame giminės, ir tik nuo pagarbos vieni kitiems priklausys, ar išliksime.

dar

Žemaičiams tikriausiai nežinomi anksčiau rytų aukštaičių vartoti žodžiai: zėnas,zenkis-jaunuolis, dropanos-drabužiai, riktigai-teisingai,starkus-gandras, jaknos-kepenys,launagas-pavakarių valgis,dubultas-dvigubas, bokanas-kepalas,grojimas- virinto pieno plėvelė, stovyla-skulptūra,grumuntas-grumstas,kūta-tvartas,brolanas-pusbrolis,keselys-pintinė…
Kupiškėnų tarmės plote taip pat sakoma undo- vanduo (taip sakydavo ir uteniškiai,anykštėnai,dalis panevėžiškių), pavoseris-pavasaris, atajo-atėjo, ošenai-aš,margoita-mergaitė.Tad ne tik žemačių tarmės skiriasi nuo literatūrinės lietuvių kalbos.

Ona

Graži lopšinė.O sako žemaičiai, kad jie, tipo, ne lietuviai. O dainuoja tai lietuviškai

 >>> dar

Klystate pone dėl žodžių. Tamstos nurodyti kai kurie žodžiai žemaičiams buvo ir yra puikiai žinomi ir net plačiai buvo vartojami Žemaitijoje ligi pat XXI a. pr. O gal net ir dar dabar… Tik jų transkripcija kiek kitokia ir tartis. Pavyzdžiui: dropanos-drapanas/drabužėė; dobėlts/dvėgubs; stovyla/skulptūra; kūtė/tvarts; kėseles/krėpšis… Na ir visa eilė kitų žemaitiškų žodžių: šmuots; pėloodė; douba; jauja; abetaa; apėntas; vėleek; rokuotėjs; videlčios y tap toliau…

17
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x
Scroll to Top