„Plečiasi rusų kampanija, formuojanti pasaulio požiūrį į įsiveržimą į Ukrainą: dabar ji apima verbavimą ir paruošimą etatinių interneto „trolių“, kurie viešina Kremliaus požiūrį pagrindinėse amerikiečių svetainėse“, – praneša BuzzFeed žurnalistas Maksas Sedonas.
Leidinys gavo dokumentus su instrukcijomis Fox News, Huffington Post, The Blaze, Politico ir WorldNetDaily komentatoriams – perduoda Цензор.НЕТ. Juose taip pat išdėstoma, kokios apimties darbo tikimasi iš „trolių“: vidutiniškai per dieną prie naujienų straipsnių jie turi palikti apie 50 komentarų. Kiekvienas tinklaraštininkas turi vesti 6 paskyras Facebook’e, publikuoti ne mažiau kaip 3 įrašus per dieną ir dukart dalyvauti bendrijų svarstymuose. Kiti bendradarbiai turi vesti po 10 paskyrų Twitter’yje, kasdien publikuoti 50 komentarų.
Pagal dokumentus, prisegtus prie keleto šimtų laiškų ir išsiųstus Igoriui Osadčiui, kuris, kaip spėjama, yra projekto vadovas, kampanija prasidėjo balandžio mėnesį Sankt-Peterburgo „Internetinių tyrimų agentūroje“. Pats I. Osadčius pareiškė, kad niekada su šia kompanija nebendradarbiavo ir dokumentų paviešinimą pavadino „nevykusia provokacija“.
Nėra paprasta įrodyti dokumentų autentiškumą ir jų autorių ryšį su Kremliumi, bet daugelis stebėtojų Rusijoje neabejoja, kad tai tiesa.
„Jūs galvojate, kad pamišę rusai draugiškai išmoko anglų kalbą ir ėmė komentuoti straipsnius? – klausia agentūros Bloomberg apžvalgininkas Leonidas Beršidskis. – Jei tai panašu į Kremliaus mėšlą, kvepia kaip Kremliaus mėšlas ir skonis kaip Kremliaus mėšlo, vadinasi, tai ir yra Kremliaus mėšlas“.
Rusų „troliai“, atrodo, apsiėmė išnagrinėti įvairių resursų valdymo politiką: dokumentuose vardijami daugelyje svetainių draudžiami keiksmai ir įžeidinėjimai.
„Dosnus „trolių“ projekto finansavimas atitinka jo gana didelę apimtį, – kalbama straipsnyje. – 2014 m. balandžio mėnesio biudžete – pirmąjį jo egzistavimo mėnesį – įrašyti 25 bendradarbiai ir išlaidos, kurių bendra suma – per 75 000 dolerių, – rašo straipsnio autoriai. – Pačioje „Internetinių tyrimų agentūroje,“ kuri įkurta praėjusią vasarą, dabar dirba per 600 žmonių, tad jeigu išlaidos bus tokios pat kaip 2013–2014 metų gruodžio–balandžio mėnesiais, šiais metais jos biudžetas, kaip matome iš dokumentų, gali viršyti 10 mln. dolerių“.
„Verslo laikraštis „Naujienos“, remdamasis Putino administracijai artimais šaltiniais, praėjusią savaitę parašė, kad kampaniją tiesiogiai režisavo valdžia, o joje dalyvauja tinklaraštininkai Vokietijoje, Indijoje ir Tailande, – tęsia M. Sedonas. – „Naujasis laikraštis“ šią savaitę pranešė, kad kampanijai vadovauja Jevgenijus Prigožinas, 2012 metais patarnavęs Putino inauguracijai“.
Anot žurnalisto, dokumentus BuzzFeed gavo iš „programišių“ grupės „Anoniminis Internacionalas“. Anksčiau ji buvo pagarsėjusi tuo, kad paviešino medžiagą, kaip Kryme ruošiamasi referendumui, išspausdino už Krymo įvykių nušvietimą Putino apdovanotų žurnalistų sąrašą ir asmeninį ukrainiečių sukilėlių vado Igorio Strelkovo elektroninį adresą. „Nė vienas iš šių faktų nebuvo pripažintas melagingu“, – pabrėžia Sedonas.
„Faktas, kad Kremliaus šalininkų aktyvumas dėl krizės Ukrainoje labai išaugo, rodo, kad Rusija nori sukelti nepasitenkinimą Amerikoje ir numalšinti jį savo namuose, – spėlioja straipsnio autorius. – Internetinės atakos pasirodo kartu su naujais įstatymais, nedviprasmiškai leidžiančiais suprasti, kad Rusija pasiryžusi suvaržyti savo dinamišką, nepriklausomą internetinę erdvę“.
„Putinas niekada nebuvo didelis interneto mėgėjas, netgi 2000 m., – sako žurnalistas, specialiųjų tarnybų specialistas Andrejus Soldatovas. – Kai vykstant protestams jis turėjo galvoti apie internetą, tapo labai įtarus. Jis tiki, kad egzistuoja suokalbis, prieš jį nukreiptos Vakarų intrigos. Čia jis mato didžiulį pavojų sau ir privalo tai kontroliuoti“.
„Internetas tapo pagrindine grėsme – Kremliaus nekontroliuojama sfera, – Sedonas cituoja Pavlą Čikovą, Žmogaus teisių tarybos narį. – Štai kodėl jie jo ėmėsi. Šiomis priemonėmis keliamas pavojus tokiam internetui, prie kokio mes jau esame pripratę“.