Liudvikas Jakimavičius. Tautos ciklotimija

Bernardinai.lt | Mažoji studija

Valstybės, panašiai kaip ir žmonės, žiūrėk, tarytum iš niekur atsiranda, išgyvena savo vaikystę, vienos subręsta, suklesti, po to sunyksta, subyra ir žlunga. Kitos net neturi prabangos subręsti, kaip Oskaras Milašius yra pasakęs apie Lietuvą.

Kad ir kaip ten būtų, jei valstybės kuriamos pagal žmogaus modelį ar dieviškąją mintį, galima prikurti gausybę literatūrinių fantazijų ir traktatų apie žmogaus ir valstybės panašumą, elgsenas, fikcijų apie nacionalinius charakterius, ir nebus jos visos vien iš piršto laužtos, nors po XX amžiaus karų, kataklizmų ir rasistinių teorijų apie tai kalbėti yra labai prasto skonio ir intelekto ženklas. Tokios kalbos madingos užstalėje tarp įkaušusių sugėrovų, kurie, neieškodami žodžio kišenėje, žiūrėk, po trečio bokalo tampa antropologais, galinčiais vienu žodžiu, etikete apibūdinti bet kurią pasaulio tautą ar valstybę. Atsiranda neišsemiama temų gausybė, pasakojimas pagražintas smulkiąja tautosaka apie gudrų žydą, patvirkusį prancūzą, girtą rusą, lėtapėdį estą, čiukčį, čigoną ir kitų spalvingų tautų atstovus. Šie smulkieji linksmi naratyvai atkeliauja iš tradicijos, apauga naujomis laiko detalėmis, taip įgaudami naujų prieskonių ir aktualumo. Jei šio žanro kūrinėlyje nebūtų atpažįstamos tikrovės, toksai kaipmat keliautų monitoriaus šiukšliadėžėn. Kultūra, papročiai, kalba, istorija elgsenos ypatumai ir daugybė kitų dalykų tautas ir valstybes apdovanoja unikaliais bruožais, dėl ko pasaulyje gyventi ir bendrauti su kitokiu yra ir įdomu, ir prasminga, pažindamas kitokį kitaip ir geriau imi suvokti pats save ir tikrovę, kurioje gyveni.

Ne kažin kiek išmanau apie mediciną, net apie latentines mano ligas daug daugiau gali pasakyti mano gydytoja nei aš pats. Medicina sena, kaip ir pasaulis. Dievas diagnozavo Babelio puikybę ir sumaišė bokšto statytojų kalbas ir tautas išblaškė po pasaulį, už ištvirkimą sunaikino Sodomą ir Gomorą, už stabo garbinimą baudė iš Egipto vergovės išvestą žydų tautą. Šiuo atžvilgiu jis buvo sergančių tautų diagnostikas, gydytojas ir chirurgas.

Taigi, gal nėra visai beprasmiška pastanga pamėginti įsižiūrėti į savo valstybės tikrovę ir pamėginti iš įvairių simptomų gausybės nuspėti savo negalias ir jų priežastis. Pirmoji įžvalga, stebint bene ketvirtį amžiaus mūsų lietuviškus viešuosius diskursus, nėra perdėm optimistinė ir guodžiama. Mūsų savivoka ir emocinė būsena labai šokinėja tarp kelių kraštutinumų – euforijos, puikybės, neadekvačios didybės manijos ir depresijos, neurozės, liūdesio, saviniekos ir savinaikos. Būna laiko tarpsnių, kai mes apie save imame šnekėti kaip apie Europos centrą, Baltijos tigrą, atominę valstybę, tautą, išsaugojusią seniausias pagoniškas tradicijas, dvasią ir papročius, o paskui, žiūrėk, jau pasipila mitologemos, kad mes – maža valstybė, nieko negalim, nacionalinis stadionas – ne mūsų jėgoms, nieko neturim, per ilgos ir tamsios žiemos, per trumpos vasaros, per ilgos naktys, per trumpos dienos.

Taip mąstančiam ir save jaučiančiam pacientui psichiatras pasakytų, kad jis serga ciklotimija. Medicinos žinynuose rašoma: „Ciklotimija priskiriama nuolatiniams nuotaikos sutrikimams. Šis sutrikimas prasideda jaunystėje ir tęsiasi ilgai, nors gali būti mėnesius trunkančių normalios nuotaikos periodų. Asmenys šiuos nuotaikos svyravimus paprastai nesieja su gyvenimo įvykiais. Be ilgalaikio stebėjimo ar gero ankstesnio periodo apibūdinimo diagnozuoti šį sutrikimą gana sunku. Kadangi nuotaikos svyravimai yra gana lengvi, o nuotaikos pakilimo periodai būna malonūs, ciklotimija sergantys žmonės retai kreipiasi į medikus. Serga vienodai vyrai ir moterys. Apie 30-čiai % pacientų sergantiems ciklotimija vėliau išsivysto manijos epizodas arba depresija.

Esminis diagnostikos požymis yra nuolatinis nuotaikos svyravimas, apimantis daug lengvos depresijos arba lengvo pakilumo periodų. Nuotaika gali pasikeisti iš depresijos į maniją per kelias dienas ar kelias savaites. Kartais nuotaikos kitimai gali būti net kas kelias valandas. Jei asmuo yra hipomanijos būsenos, miegas būna trumpas, o depresijos – „negali atsikelti iš lovos“. Asmenys yra linkę patys „gydytis“ alkoholiu ar nelegaliai gautais vaistais. Per mažiausiai dvejų metų ligos periodą gera, be simptomų būsena pacientui gali trukti ne ilgiau kaip 2 mėnesius. Kai kuriems asmenims, sergantiems ciklotimija, vėliau pasireiškia bipolinis afektinis sutrikimas. Šis sutrikimas gali išlikti visą gyvenimą, laikinai arba visam laikui praeiti arba pereiti į sunkesnius nuotaikos sutrikimus, atitinkančius depresinio sutrikimo kriterijus.
Pacientai retai gydomi vaistais. Jei kreipiasi gydytis, geriausiai gali padėti grupinė psichoterapija. Gydytis ligoninėje nereikia. (Ilgos citatos pabaiga).“

Taigi, psichiatrai siūlo grupinę psichoterapiją. Kas galėtų tautai būti tasai mediumas, gebantis įtikinti visuomenę, kad jai nelyg pagal Minesotos programą, laiptelis po laiptelio, žingsnis po žingsnio reikia pamėginti kapanotis ir lipti iš dvasinio ir psichinio chaoso, kitaip tariant – sveikti. Be jokios abejonės, autoritetas, kuriuo tauta patikėtų. Ir ne koks nors išminčius, tikras ar apsimetęs pranašas, žinantis išganingą sėkmės formulę.

Platonas manė, kad valstybės hierarchijoje tos misijos turėtų imtis filosofai ir poetai. Nuo Platono laikų daug vandens nutekėjo, kūrėsi socialiniai visuomenių ir valstybių modeliai, tačiau jei išlikome, vadinasi, jo mintyje buvo daug tiesos. Dabarties visuomenėse tą kolektyvinio psichoterapeuto vaidmenį atlieka ar bent turėtų atlikti kultūra ir Bažnyčia. Pastovus, besisukantis metų liturgijos ciklas saugo visuomenę nuo patologinių kraštutinumų, burdamas bendruomenes tikėti ir pasitikėti aukštesne išmintimi ir sutaikyti vienus su kitais bendrystėn. Kultūra, jei nėra destruktyvi, turi panašią misiją kurti visuomenės statinį ant tvirto ir tvaraus vertybėmis grįsto pamato. Mūsų nelaimė ta, kad abu šie visuomeniniai psichoterapeutai pastaruoju metu yra arba nustumti į visuomeninio gyvenimo paraštę, arba paprasčiausiai kaip kokie dinozaurai išmirė.

Bažnyčiai sekuliarizacinės slinktys paliko siaurą sielovados funkciją su pagrasinimais ir pasityčiojimais, šiukštu, nesikišti į valstybės ir visuomenės negalių diagnozes ir visuomenės gydymo programas. Bažnyčiai atimta teisė diagnozuoti ir išrašyti sergančiai tautai receptus. Vietoj Bažnyčios visuomenei siūloma pačiai išsirinkti sau gerą valdžią (tą „išmanantį“ psichoterapeutą), kuris kaip koks Mozė išves vergus į Pažadėtąją žemę. Grynų gryniausias blūdas ir klaidatikystė tų, kas tuo bent rinkimų dieną įtiki.

Kultūra per pastaruosius du dešimtmečius katastrofiškai ir fiziškai nukraujavo. Perfrazavus Sesario Valiecho vieną eilėraštį galėtume sakyti: „Numirė Bernardas Brazdžionis, numirė Henrikas Nagys, numirė Judita Vaičiūnaitė, žuvo Vaidotas Daunys, numirė Antanas Ramonas, numirė Vladas Šimkus, numirė Jonas Avyžius, numirė Nijolė Miliauskaitė, numirė Onė Balikonytė, numirė Albertas Zalatorius, numirė Elena Bukelienė, numirė Jonas Strielkūnas, numirė Sigitas Geda ir Marcelijus Martinaitis ir dar daug kas ne laiku numirė.“ Tai ir buvo tas kolektyvinis psichoterapeutas – galinga tautos ir „mažos valstybės (ironizuoju) egzistencinio pastovumo ašis, į kurią tauta su pasitikėjimu galėjo remtis. Šimtąkart didesnės valstybės tokios kaip Rusija tokio vertybiškai stipraus pamato XX a. antrojoje pusėje nesusikūrė ir neturėjo. Tad liguistos ir tuščios kalbos apie tai, kad esam maži ir nieko neturėjom. Tiesa, dabar galėtume perprasti ir Antano Baranausko „Anykščių šilelio“ metaforą. „Visa prapuolę: tik ant lauko pliko, kelios pušelės apykreivės liko.“

O savo pasvarstymą norėčiau pabaigti šiek tiek optimiškesne nepelnytai primiršto išmintingo poeto Gedimino Jokimaičio keliomis eilėraščio „Ne tokia jau maža Lietuva“ strofomis:

Ji ne tokia maža, kaip taria:
Tiek jos aukščio ir gylio randu
Nuo Sietyno, danguj įšalusio,
Ligi žemės širdies kaitrų.

Spanguolynuos ji net kraitelę
(kaip žvejus vandenyno vanduo)
Ir tave tiek vagų išarusį
Ji sutemus lydės jei trūks

Lydinčių į beržyną žalią.
Ir tik jai gali visa paduot –
ant jos rankų palikt jautrių –
Tų, brangiausių vardų netaręs.

Bernardinai.lt | Mažoji studija

0 0 balsų
Straipsnio įvertinimas
Prenumeruoti
Pranešti apie
guest
7 Komentarai
Seniausi
Naujausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
7
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x
Scroll to Top