laikmetis.lt
A. Romanovskis priklauso partijai „Suvereni Lenkija“ („Suvereni Lenkija“, iki šių metų gegužės „Solidarna Polska“), kuri nuo 2015 m. Lenkiją valdo koalicijoje su partija „Teisė ir teisingumas“) PiS. Aptarėme prieštaringai vertinamą Europos Sąjungos Teisingumo Teismo (ESTT) sprendimą priimti Stambulo konvenciją ir naująjį susitarimą dėl migrantų pasidalijimo.
Ar ESTT sprendimas, kad visos ES šalys turėtų priimti Stambulo konvenciją, nėra šiurkštus sutarčių pažeidimas? Ar čia nesirūpinama teisinės valstybės principais?
Pagal bendrą ES sutarčių režimą priimant tarptautinius susitarimus, pavyzdžiui, Stambulo konvenciją, reikalaujama vienbalsio Ministrų tarybos pritarimo. Šia taisykle saugomi valstybių narių interesai, nes tarptautinės teisės sistema grindžiama suverenia valstybių valia, o sutartimis dažnai kėsinamasi į pagrindines nacionalinių vyriausybių kompetencijas.
Viena vertus, Stambulo konvenciją Europos institucijos pristato kaip mechanizmą, skirtą kovai su smurtu šeimoje. Kita vertus, tikrovė rodo, kad jos autorių tikslas buvo propaguoti lyčių ideologiją, natūralią šeimą vaizduojant kaip pagrindinę smurto šeimoje paplitimo visuomenėje priežastį.
Tai prilygsta dideliam kišimuisi į šeimos reikalus visose valstybėse narėse. Nepaisant to, ESTT priėmė netikėtą sprendimą, leidžiantį įvaikinimo procedūroms apeiti vienbalsiškumo reikalavimą, todėl suverenus mažesnių valstybių narių balsas iš esmės liko neišgirstas.
Lenkija priėmė įstatymus prieš smurtą šeimoje be jokio ideologinio bagažo. Ar šie įstatymai pasiteisino ir ar tikrai būtina priimti Stambulo konvenciją?
Pirminį mūsų pasiūlytą kovos su smurtu šeimoje įstatymą priėmė visos Lenkijos politinės partijos. Mes įrodėme, kad nereikia ideologinio indėlio, kai kalbama apie teisėkūros iniciatyvas tokiais jautriais klausimais kaip smurtas šeimoje. Įstatymu buvo įvesti tokie mechanizmai kaip skubus nurodymas smurtautojui išeiti iš namų – jau daugiau kaip 12 000 kartų panaudotas, todėl smurto artimoje aplinkoje mažėjimas tapo akivaizdus.
Neseniai parlamentas priėmė naują nuostatą, pagal kurią apsauga taikoma ne tik namų ūkyje, bet ir kitose vietose, pavyzdžiui, mokyklose, kurias lanko vaikai, arba aukos darbo vietoje. Priešingai nei Stambulo konvencijoje, mūsų pasiūlymuose yra realių teisinių ir praktinių priemonių, reikalaujančių nuolatinio bendradarbiavimo su visomis procese dalyvaujančiomis institucijomis, tačiau be jokių ideologinių nuostatų, pagrįstų radikaliomis idėjomis, keliančiomis grėsmę natūraliai šeimai.
Jūsų ministerija taip pat parengė vaikų apsaugos įstatymo projektą, apie ką jis?
Šeimos apsauga yra vienas iš pagrindinių tikslų, kurių nuolat siekiame Teisingumo ministerijoje ir partijoje „Suvereni Lenkija“. Kaip asmuo, ministerijoje atsakingas už šeimos reikalus, didžiuojuosi tuo, ką jau pasiekėme, ir žinau, kad laukia dar daugiau.
Be kovos su smurtu įstatymų, sukūrėme tinklą, kurį sudaro daugiau kaip 300 pagalbos centrų, kuriuos valdo nevyriausybinės organizacijos iš specialaus Teisingumo ministerijos įsteigto fondo. Šie centrai teikia nemokamą teisinę ir psichologinę pagalbą nusikaltimų aukoms, jų artimiesiems, partneriams, taip pat liudytojams.
Šiuo metu nuo 2021 m. bendradarbiaujame su keliais išorės ekspertais, kad parengtume nacionalinę kovos su seksualiniu smurtu prieš vaikus strategiją. Mūsų tikslas – sukurti stiprų įvairių lygmenų tinklą: teisinį, praktinį ir finansinį, apsaugantį šeimas, ypač vaikus, nuo bet kokios formos seksualinės prievartos.
Kokių priemonių Lenkija imsis dėl šio ESTT sprendimo?
Lenkija stengiasi pasipriešinti plačiai paplitusiai radikaliai kairiųjų ideologijai ir ją blokuoti daugelyje ES teisės aktų pasiūlymų. Atidžiai analizuojame vykstančius procesus ir manome, kad moralinių pagrindų neturintys modeliai negali prisidėti prie saugios ir sveikos visuomenės kūrimo.
Per visą su Stambulo konvencija susijusią procedūrą pateikėme oficialią poziciją, kurioje teigėme, kad ES negali priimti konvencijos nesilaikydama bendro sutarimo principo. Atrodo, kad teisinis skundas dėl šio sprendimo turi mažai šansų būti patenkintas, atsižvelgiant į ESTT požiūrį į Sutartis ir ES teisę. Laimei, vis dar esame suverenūs ir mūsų konstitucinis tribunolas taria paskutinį žodį visais atvejais, susijusiais su Lenkijos teisine sistema ir tuo, kiek į ją gali kištis tarptautinės sutartys.
Be Vengrijos, nei Čekija, nei Slovakija, nei Latvija, nei Lietuva, nei Bulgarija nėra priėmusios Stambulo konvencijos savo teisinėse sistemose. Ar Briuselis ketina pradėti raganų medžioklę prieš visas šias šalis?
Tai, kad tokia didelė valstybių narių grupė dabar bus priversta pripažinti konvencijos principus vykdytina ES teise, kelia rimtų etinių abejonių. ES institucijos elgiasi taip, tarsi įstatymas būtų tik plastiška medžiaga, iš kurios galima sukurti pagrindus, vėliau leisiančius įgyvendinti itin radikalias Europos kairiųjų idėjas. Konvencijos dėl lyties įtraukimas į ES teisę, dėl kurios aiškinimo ir vykdymo ESTT turi beveik neribotus įgaliojimus, kelia didelį pavojų tokioms valstybėms kaip Lenkija ir Vengrija, kurios jau patyrė finansinių apribojimų dėl su lytimi susijusių teisės aktų.
Lenkijoje 2023 m. vyks visuotiniai rinkimai. Kaip manote, ar Europos Komisija gali pasinaudoti šia priemone ir paremti Briuselio partiją, Donaldo Tusko Pilietinę platformą?
Europos Komisijos atstovai ne kartą yra pripažinę, kad jų tikslas – pakeisti Lenkijos vyriausybę, nes, jų nuomone, dabartinė koalicija, nors ir turinti suverenios tautos mandatą, neatspindi iš anksto primestų neišrinktų Briuselio pareigūnų susitarimų.
Aštuonerius metus vykdėme suverenią politiką, kurios rezultatas – Lenkija yra viena saugiausių ir sparčiausiai augančių ES šalių, kurioje tiesa nenusileidžia politiniam korektiškumui.
Į valdžią grįžusi Piliečių platforma (priklausanti EPP) nepasitarnaus mūsų nepriklausomybei, o Lenkija nebesipriešins bandymams federalizuoti Europos Sąjungą. Tačiau giliai tikiu, kad to neprireiks. Pokyčiai vyksta daugelyje Europos šalių; naujausi rinkimų rezultatai Italijoje ar apklausos prieš artėjančius rinkimus Ispanijoje rodo, kad visoje Europoje smarkiai keičiasi socialinės nuotaikos, o tai gali padėti išlaikyti konservatyvių politinių jėgų galią Lenkijoje.
Jei valstybės narės pritars šiam ESTT sprendimui, rytoj gali būti kalbama apie klimato kaitą arba „LGBT teises“. Ar tai nėra ne tik ginklas prieš konservatyvias vyriausybes, bet ir dar vienas žingsnis link biurokratinės supervalstybės, kurioje mažėja tautų suvereniteto reikšmė?
Reikėtų pažymėti, kad Europos Komisija jau bandė įgyvendinti Stambulo konvencijos principus priimdama direktyvą, kurią mums pavyko užblokuoti. Siekdamas apeiti rezultatą, ESTT pakeitė žaidimo taisykles ir leido ES tiesiogiai priimti konvenciją be vienbalsiškumo. Akivaizdu, kad siekiama ne bendrų valstybių narių interesų, o mažos grupės, siekiančios sukaupti galią, tikslų.
Kalbant apie nelegalią imigraciją, Lenkija ir Vengrija atmetė ES migrantų dalijimosi schemą, pagal kurią numatyta mokėti 20 000 eurų už kiekvieną nepriimtą migrantą. V. Orbanas pavadino tai „piktnaudžiavimu“, o M. Morawieckis pareiškė, kad Lenkija nemokės už kitų šalių imigracijos politikos klaidas. Kaip vertinate šią priemonę?
Perkėlimas – tai bandymas perkelti atsakomybę už sprendimus, priimtus, pavyzdžiui, Berlyne. Lenkija yra atvira legaliai migracijai, tai rodo mūsų pozicija karo Ukrainoje akivaizdoje. Priėmėme milijonus nuo tėvynės bėgančių žmonių, ir nebuvo pastatyta nė viena stovykla, prilygstanti tai, kurią galime stebėti daugelyje kitų valstybių.
Gerai prisimename, kai dauguma pabėgėlių, bėgančių nuo Rusijos agresijos, labai ilgai gyveno kartu su lenkų šeimomis jų namuose. Nepaisant to, neįteisinsime neracionalių sprendimų ir nekontroliuojamo nelegalių migrantų, netiksliai vadinamų „pabėgėliais“, antplūdžio.
Nors beveik kasmet išduodame vieną didžiausių visoje Bendrijoje leidimų gyventi ne ES piliečiams, Lenkijoje nusikalstamumo lygis yra vienas mažiausių. Lenkijoje visi jaučiasi saugūs, nepriklausomai nuo jų buvimo vietos ar laiko. Taip yra dėl mūsų nuoseklumo, kai savo suverenumą iškeliame aukščiau už Briuselyje propaguojamą ideologinę darbotvarkę.
Šaltinis: European Conservative