Humanitarinių mokslų daktaras | skrastas.lt
Šiuolaikinėje Lietuvoje aukštasis mokslas yra tapęs ne(iš)sprendžiama problema, kurios mastas ir poveikis valstybės pažangai ir visuomenės raidai atsiskleis tik ateityje. 2020 metais, kai išseks Europos Sąjungos struktūrinių fondų investicijos, paaiškės, ką Lietuvos universitetai subrandino per 30 atkurtos Nepriklausomybės metų. Tada ieškosime atsakymų, kurie bus pavėluoti, dėl to dabar turime tęsti viešas diskusijas.
Nepriminsiu įvairiausių skaičių, tyrimų, institucijų, straipsnių, knygų, ataskaitų, kurios analizuoja ir charakterizuoja Lietuvos aukštąjį mokslą, bet išdėstysiu, mano galva, esmines problemas. Jas formuluodamas ir argumentuodamas suvokiu, kad Lietuvoje yra puikiausių mokslininkų, studentų, inovacijų, studijų programų, mokslo centrų, tyrimų, atradimų, bet jie sudaro tik nedidelę esminio vaizdinio dalį.
1. Klasikinė, humboldtiškoji, universiteto idėja Lietuvoje yra devalvuota, paversta neoliberalizmo įkaite, rinkos tarnaite. Nesibaigiančios aukštojo mokslo reformos išardė mokslo ir studijų vienovę, atnešė studijų krepšelius, bet ne studijų kokybę. Konvejerinis aukštasis mokslas dovanojo Lietuvai tūkstančius absolventų, turinčių diplomus, bet ne aukštojo mokslo kvalifikacijas.
Dėmesys buvo nukreiptas į rinkos ir vadybos principų perkėlimą į universitetą. Studijų turinys ir procesas, mokslinė ir pedagoginė dėstytojų veikla, intelektualinė aistra ir mokslinė abejonė tapo šalutiniu dalyku. Užmiršta, kad be stipraus mokslo universitete negali būti aukščiausio lygio studijų.
Universitetai agresyviai kovoja dėl savo vietos po saule, visi kaltina demografinę situaciją ir išvykstančius abiturientus, mokslininkai grumiasi rašydami projektus LMT, dėstytojai ieško išgyvenimo būdų, studentai studijuoja, perka darbus ar tobulina plagiavimo meną, politikai mokslui ir studijoms skiria grašius ir tikisi, kad aukštosios mokyklos susijungs natūraliai.
Iš tiesų universitetas Lietuvoje yra pačioje giliausioje krizėje, kurią lemia ir nacionaliniai, ir tarptautiniai faktoriai: aukštojo mokslo komercializavimas, žinių pavertimas preke, studijų tapsmas paslauga, administracinio aparato išplėtimas etc. Mirė „Mokslas mokslui“, gimė „Mokslas rinkai“!
2. Universitetų skaičius yra neadekvatus Lietuvos intelektualiniam potencialui ir realiam valstybės poreikiui. Lietuvoje turi likti tik tie universitetai, kurie yra konkurencingi tarptautiniu mastu. Vadinasi, mokslininkų koncentracija turi būti maksimali ir strategiškai pagrįsta. Universitetuose turi dirbti tik pačios aukščiausios kvalifikacijos mokslininkai, galintys konkuruoti tarptautinėje mokslo erdvėje. Taip bus užtikrinta studijų kokybė, pažangiai bus ugdomos jaunosios kartos, atvyks motyvuotų studentų iš užsienio. Lietuva privalo tapti lygiaverte Europos aukštojo mokslo žaidėja, jeigu ji nori, kad būtų konkurencinga, pažangi ir gerbiama valstybė.
3. Tarptautinis Lietuvos aukštojo mokslo konkurencingumas yra žemas. Tai parodo menkas tarptautinis dėstytojų ir studentų mobilumas, tarptautinių publikacijų skaičius, studijų programų, vykdomų užsienio kalba, kiekis, dalyvavimas ES programoje „Horizontas 2020“, skirtoje moksliniams tyrimams ir inovacijoms. Šiuo atžvilgiu mes turime pasivyti bent jau kaimynę Estiją.
Tokią situaciją galima paaiškinti tuo, kad atkūrus Nepriklausomybę pagrindinis dėmesys buvo skirtas neracionalios nacionalinės aukštojo mokslo sistemos sukūrimui. Nesugebėjome savalaikiškai reaguoti į labai greitai besikeičiančią situaciją globaliame pasaulyje, likome nacionaliniame moksle. Žinoma, tai negalioja pavyzdžiui, gyvybės mokslams, bet taikoma humanitariniams ir socialiniams mokslams. Jų atstovams varžytis su viso pasaulio mokslininkais yra labai sunku, tačiau bendradarbiauti yra būtina ir galima. Tai mūsų augimo galimybė!
Norėdamas konkuruoti tarptautinėje mokslo erdvėje, mokslininkas privalo žinoti naujausius savo srities mokslo pasiekimus. Jis turi skaityti profesionaliausius mokslo žurnalus, nusipirkti naujausių knygų ir dalyvauti tarptautinėse konferencijose bei projektuose.
Kaip tai padaryti, jeigu iš vargano atlyginimo jis gali įpirkti tik kelias knygas? Kaip jis gali megzti ilgalaikius mokslinius kontaktus ir planuoti dalyvavimą projektuose, jeigu nežino, ar kitais mokslo metais bus pakviestas dirbti universitete? Kaip jis gali kurti idėjas, jeigu jam reikia atlikti neakademines užduotis?
Mokslas šiandien yra tarpdisciplininis, dėl to neužtenka išmanyti vieną sritį, bet reikia peržengti kitų disciplinų ribas. Interdiscipliniškumas / tarpdiscipliniškumas / multidiscipliniškumas jau tapo Vakarų akademinio pasaulio kasdienybe, o Lietuvoje vis dar dominuoja disciplininiai tyrimai ir analogiškos studijų programos. Jeigu jos nebus modifikuojamos, mūsų universitetų absolventai ateityje susidurs su rimtomis problemomis, konkuruodami globalioje darbo rinkoje. XXI a. visiems teks mokytis nuolat, keisti profesijas ir įgyti vis naujų įgūdžių bei gebėjimų.
Straipsnio tęsinį skaitykite portale skrastas.lt