Nida Vasiliauskaitė. „O ką daryt tiems vargšams ten, už kalnų, kurie neturi tokio gero didiko?“

Ėjo 968-ieji Viešpaties metai.

Didikas, kurio šeima jau tris dešimtmečius valdo mažą mūsų miestelį, sumanė naujovę: laikai neramūs, viskas taip greit keičiasi, žmonės keliauja, sklinda gandai ir ligos – nesaugu, maišosi galvose, reikia kažką daryti. Pvz., uždrausti pasakoti kur nors nugirstas ar sugalvotas istorijas, juokauti, dainuoti dainas prieš tai nepristačius jų didiko patikėtiniams pilyje ir negavus patvirtinimo. Taip pat – išvykti už miestelio sienos (arba sugrįžti namo) prieš tai neišgėrus pilyje pagaminto specialaus nuoviro: jis vienintelis patikimai apsaugo nuo pasaulyje vykstančios velniavos.

Dauguma miestelėnų buvo supratingi – noriai gėrė, noriai deklaravo mintis ir džiaugėsi kaip vaikai, kai pilyje pasakydavo, kad viskas su jais gerai, kad jiems galima. Dėkingumas tviskėjo jų guviose akyse gavus eilinį bilietėlį į laisvę (taip šitą procedūrą mūsuose vadino). Buvo, tačiau, ir piktavalių arba silpnapročių (kaip ir kiekviename miestelyje), kurie vengė ar net patyliukais drįso burnoti smuklėse ir priemenėse, šnabždėdamiesi apie nešvarius pilies valdovo ketinimus.

Dauguma, suprantama, tokio papiktinimo toleruoti nebegalėjo – užsakė daugiau švietimo, surengė miestelio valymą ir įsipareigojo prižiūrėti vieni kitus, kad kartais jų tarpe ir vėl neatsirastų koks atsilikėlis nepraustaburnis.

Jiems sekėsi – kiekviename skersgatvy radosi vis išmanesnių patikros punktų, gudresnieji aptiko, kad ne tik gatvinių kalbų turinys ir tonas, bet ir daugybė senovėje nekaltais laikytų ir todėl nekoordinuotų, paprastų veiksmų, kaip kad žingsniavimo gatve tempas, kasymosi kryptis ar nepridengta galva, gali kelti pavojų mūsų trapiam bendrabūviui ir pačiai piliai, todėl (ačiū jiems) parengė išsamias jų atlikimo taisykles, o už pažeidimą – sankcijas.

Nuovirų atsirado vis geresnių, vis tobulesnių ir patikimesnių – žmonės karščiuodavo, vemdavo, šlitinėdavo, bet buvo saugūs, laisvi ir vis dar gyvi. O ką daryt tiems vargšams ten, už kalnų, kurie neturi tokio gero didiko?

0 0 balsų
Straipsnio įvertinimas
Prenumeruoti
Pranešti apie
guest
17 Komentarai
Seniausi
Naujausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
Puiki

parabolė

Klausimas

Tikrai,o ka dary? geras klausimas,Nida.Aciu

Nepasirašysiu

Baudžiauninko pamąstymai.
Ar 968-aisiais Lietuvoje buvo galvojančių baudžiauninkų? Kažkodėl abejoju. Nes tai reikštų, kad jų palikuonys 2021-aisiais turėtų galvoti. Bet, kaip žinia, negalvoja.

Juozas> Nepasirašysiu

Prašau, tik niekur iš tiesų nepasirašinėk- pridarysi bėdos ir sau, ir kitiems. Pirmiau pasistenk suprasti, apie ką rašoma. Apie kuriuos laikus, koks žanras…

tarp kitko

„O ką daryt tiems vargšams ten, už kalnų, kurie neturi tokio gero didiko?” -geriausia, ką perskaičiau 6iomis dienomis.
Tarp kitko vakar pamačiaui, kad šeitis rasta – eksportas – mūsų ministrų eilė pasirašinėja sutartis su Ukrainos ministrais, dalinsis patirtimi ir sems patirtį. Yra ko pasimokyti –ten tris netikėlių TV uždarė, čia Tomkaus „Respublika” paleido gerklę, Radžvilas išėjo į aikštę, akivaizdžiai reikia daugiau teisingų antraščių ir teisingų pašnekovų.

Terp kitko

tiesa visa laika nebuvo madoje tu ,kurie gyveno is didiko malones.Galiu apraminti,kad gyvenime viskas keiciasi,galimai net greiciau negu kazkas vis dar nepatekes i marijos zeme.Supraskite karta,kad tai kiuo tauta gyveno simtmecius per kelis metus nespesite pakeisti,arba jus pakeis kur kas greiciau.

įsteigė komunistų partiją pradžiai

(mūsų laikais – laisvės partiją)
o partija pagimdė Leniną, Staliną, Brežnevą
o partija pagimdė šimonytę, čmilytę, arnonaitę
ir kitus didikus.
VOT !!

Hm.

Labai geras straipsnis. Tik šitas jau kažin ar į delfį paklius 🙂

ah1

Ką daryti kai neturi didiko? Ogi nusipiešt…
Pagal Bibliją, Iš laiško Galatams 3:1 ” O neprotingi galatai.Kas apkerėjo jus, kuriems akivaizdžiai buvo nupieštas nukryžiuotasis Jėzus Kristus?”, pagal Bibliją.

stasys

O dabar paplokime draugai ! Šaunuolė autorė koks gilus meninės vertės išjaustas ‘pamfletas’ ..ir aš ten sėdėjau midu aulu geriau …

Deivis

Vakarų plutokratija seniai prarado protą. Plutokratija ir Lietuvoje proto neturi, tik pinigus ir neįtikėtiną godumą.

štaziui

stasele, ne tą į burną dediesi. Šeimininkus spermotoksikozė baigia pražudyti, o ji čia alkoholizmą reklamuoja.

Rinkėja iš Kauno

manau, kad komentaro „nepasirašysiu” autorius vertas ne moralų, o didelės užuojautos, nes yra auka. Jis yra taip suluošintas konsliberalų ir socdemų supartalintos lietuviškos švietimo sistemos, kad net nesuvokia savo mąstymo neįgalumo. Visas žmogučio žinojimas sutelpa į šprotų dėžutės dydžio karstelį, uždarytą testų sklendėmis. Šitas komentatorius man priminė ponią, kuri kažkada, po Jurašo pastatytos „Barboros Radvilaitės” premjeros, piktinosi: argi senovėje rūmai taip atrodė, scenoje kabo tik kažkokia užuolaida, tiesiog skurdas….Ką galėjau jai atsakyti? Aiškinti apie metaforą, Ezopo kalbą, perkeltinę prasmę, alegoriją? Ponia šitų dalykų nežino, bet ji tvirtai žino – rūmuose turi būti aksomas, paauksuoti baldai, rytietiški kilimai, viskas „kaip senovės gyvenime”, kitkam ji „nepasirašys”, neapgausit. Prabėgo dešimtmečiai, bet taip suvokiantys matymo ir mąstymo ribas niekur nedingo. Jų dabar dar daugiau.… Skaityti daugiau »

Reikėtų

parabolės tęsinio – ateities vizijos. Pavyzdžiui, kas ištiktų pilį ir pilėnus, jei gerasis didikas pasirodytų esąs mirtingas? Arba į pilį slapčia kaip nors sugebėtų įsibrauti koks nors kenkėjas? Na, panašiai…

Spėju, kad

Chulijas Florensijus Kortasaras, gavęs iš Ugnės Karvelio rekomendaciją dėl Nidos, drauge su Chorchė Luisu Borchesu pakvietė ją matės puodeliui,
kad aptartų, kaip kovoti su tirono Arkadijaus (žr. Ch.L. Borcheso „Šimtą metų vienatvės“) agentūra Lietuvoje. Štai Nida ir prabilo Ezopo kalba…

stasys

Tam kam neduota kūrybinės dovanos neverta imtis rašyti pamfletus , visada žiūrovų tribūnose atsiras plojanciu ir aiksciojanciu , tai ne rodiklis . Pats autorius žino kada mintis ‘viniojasi’ tik spek pirštais minkyti .

išjunkit

idiotą sąsį.

17
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x
Scroll to Top