Ramūnas Aušrotas. Ant stalo padėtas pirmasis Laisvės partijos projektas

Ant stalo padėtas pirmasis Laisvės partijos projektas, kuriame siūloma baudžiamąją atsakomybę numatyti ne UŽ NEDIDELĮ KIEKĮ (kaip yra dabar), bet už DAUGIAU NEI NEDIDELĮ kiekį (naujas teisinis eufemizmas) narkotikų, kuriais disponuojama be tikslo parduoti (t.y. už vartojimą).

Teisinės gramatikos požiūriu surašyta nepriekaištingai. Tačiau viena yra teisėkūrinė estetika, o kita – etika. Pasižiūrim.

Baudžiamoji lazda paprastai turi du galus: iš vienos pusės, kriminalinė bausmė už vienkartinį „paslydimą“ tikrai gali būti neteisinga ir neproporcinga priemonė. Žmogus yra klystanti būtybė. Tačiau iš kitos pusės – baudžiamoji teisė atlieka ir svarbią atgrasymo funkciją (tai vienas iš baudžiamosios teisės tikslų).

LP narės Morganos Danielės paruoštame aiškinamajame rašte kalbama apie tai, kad BK ir ANK keitimo tikslas – užtikrinti tinkamą protingumo, proporcingumo, teisingumo ir kraštutinės priemonės (ultima ratio) principų taikymą. Tai – viena lazdos pusė.

Apie kitą lazdos pusę – apie atgrasymo funkciją – ir jos efektą Lietuvoje – projekto aiškinamąjame rašte nekalbama.

Tenka pasižiūrėti į Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento metinę ataskaitą „Psichoaktyvios medžiagos: tendencijos ir pokyčiai 2020“. Joje (apie vartojimo tendencijas Lietuvoje Europos kontekste):

1. Lietuvoje nors kartą gyvenime vartojusių kanapes 15–64 m. amžiaus gyventojų paplitimo rodiklis (10,8 proc.) yra 2,4 karto mažesnis, palyginti su ES šalių vidurkiu (27,4 proc.).

2. 2016 m. bendrosios populiacijos narkotikų vartojimo paplitimo Lietuvoje tyrimo rezultatai parodė, kad narkotikų vartojimo paplitimas Lietuvoje išliko stabilus ir apytiksliai du kartus mažesnis nei ES šalių vidurkis. Bendras narkotikų vartojimo LTP rodiklis yra 2,5 karto mažesnis nei ES šalyse. Kitų medžiagų – nuo 2,4 iki 7,7 karto mažesnis.

Norintys ras ir daugiau (ČIA).

Apie administracinę atsakomybę: dabar galiojančio ANK 71 str. numato už disponavimą be tikslo juos platinti (t.y. vartojimą) baudą nuo 30 iki 150 Eur., jei nusižengiama pakartotinai – baudą nuo 150 iki 300. Dabar siūloma baudas SUMAŽINTI iki 20–100 Eur už pirmą kartą ir nuo 100 iki 200 Eur – jei nusižengiama pakartotinai.

Kitaip tariant už narkotikų pabandymą mažiau negu už automobilio pastatymą netinkamoje vietoje. Ar teisinga ir proporcinga? Kažin. Argumentų, kodėl administracinė atsakomybė mažinama, – nėra.

Aš suprantu, kad žmogus gali suklysti. Vieną kartą, antrą kartą. Trečią kartą. Bet jei žmogus suklys, pvz., dešimtą kartą?

Susimokės 200 Eur. baudą ir važiuos toliau. Sakysite, ANK numato galimybę taikyti administracinio poveikio priemonę – įpareigoti dalyvauti alkoholizmo ir narkomanijos prevencijos, ankstyvosios intervencijos, sveikatos priežiūros, resocializacijos, bendravimo su vaikais tobulinimo, smurtinio elgesio keitimo ar kitose programose (kursuose). Tačiau jei nedalyvaus, tai ką? Atvęsdins su antrankiais? Aišku, kad ne. Čia juk ne BK, pagal kurį nuteistasis nori nenori privalo dalyvauti korekcinėje programoje. Pagal ANK 225 str. susimokės baudą nuo vieno šimto dvidešimt iki vieno šimto septyniasdešimt eurų, ir tiek.

Bijau, kad toks pasiūlymas, kai pabandymo kaina nedidelė ir ją galima įskaičiuoti į įsigijimo kaštus, „teps slides“ narkotikų vartojimo kultūrai.

0 0 balsų
Straipsnio įvertinimas
Prenumeruoti
Pranešti apie
guest
15 Komentarai
Seniausi
Naujausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
15
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x
Scroll to Top