2016–2020 m. kadencijos LR Seimas šiandien [ketvirtadienį – Tiesos.lt past.] renkasi į paskutinį, IX, rudens sesijos posėdį. Mėnesis darbo, rinkimų maratonas ir perkrauta programa, kurios neįmanoma išpildyti. Šiandien pagrindiniu klausimu bus sesijos programos patvirtinimo klausimas, bus siūloma ką nors dėl politinių ar ideologinių priežasčių papildomai įtraukti, o ką nors išbraukti.
Kas yra programoje, ko nereikia, ir ko nėra, ko reikia?
Nėra programoje LR Seimo patvirtintos Nacionalinės šeimos tarybos išrinkto Tarybos pirmininko patvirtinimo klausimo. NŠT buvo patvirtinta birželio pradžioje, liepą išsirinko Tarybos pirmininką ir Seimas jį turi patvirtinti. Pagal Šeimos stiprinimo įstatymą, per penkis mėnesius nuo NŠT išrinkimo Seimo Pirmininko teikimu, kitaip NŠT bus IŠFORMUOTA. Pikti liežuviai kalba, kad liberalai, kurių gretas papildė Seimo Pirmininkas, siekia šį klausimą atidėti naujos kadencijos Seimui ir/ar Tarybos pirmininko nepatvirtinti, taip sužlugdydami šios jiems nepatinkančios institucijos darbą.
O programoje yra labai diskutuotinų dalykų: tokių, dėl kurių ta pati NŠT, kaip LR Seimo patariamasis organas šeimos politikos formavimo srityje, mano nuomone, turėtų duoti savo vertinimą, nes jie paliečia tėvų ir šeimų interesus. Tai:
a) LR Prezidento siūlymai keisti LR Švietimo įstatymą, ankstinti pradinį ugdymą ir palaipsniui daryti privalomą ikimokyklinį ugdymą;
b) LR Vyriausybės siūlymas įteisinti santuokos nutraukimą notarine tvarka;
c) LR SocMinas siūlo Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo pakeitimus, vienu iš jų naikinamas 365 straipsnio 3 dalis, kelianti klausimą, ar nebus apsunkinta tėvų teisė skųsti institucijų veiksmus neteisėto vaiko paėmimo iš šeimos atveju;
d) Civilinės būklės aktų registravimo įstatymo pakeitimai, naikinantys pareigą civilinės būklės aktų registrui gauti Teisingumo Ministerijos išvadą gauti leidimą pakeisti pavardę tam tikrais atvejais (įskaitant kai pareiškėjas turi pavardės formą, neatitinkančią jo lyties ar pasikeitus pavardę užsienio valstybėje). Argumentuojama proceso operatyvumu, bet galima įžvelgti ir translyčių lobistinį interesą;
e) LSDDP (Bernatonis, Kirkilas, Šiaulienė) siūlo Civilinio Kodekso keitimą, kuriuo siekiama įteisinti notarine tvarka registruojamą partnerystę, jos turinį eksplikuojant pasirėmus abejotinu KT šeimos sampratos išaiškinimu (Partnerystė yra vyro ir moters (partnerių) bendras gyvenimas kuriant šeiminius santykius neįregistravus santuokos, kuris grindžiamas pastoviais emocinio prieraišumo, tarpusavio supratimo, atsakomybės, pagarbos, bendro vaikų auklėjimo ir (ar) panašiais ryšiais bei savanorišku apsisprendimu prisiimti tam tikras teises ir pareigas.) Nors nurodoma, kad partnerystė yra tik tarp vyro ir moters, praktikoje tai reiškia skundą ETT ir jo pripažinimą, kad valstybė negali diskriminuoti vienalyčių partnerysčių atžvilgiu ir atitinkamą CK keitimą ateityje numatant vienalytes partnerystes;
f) liberalų, socdemų ir konservų neatsakingai siūlomą išlygą privalomai mediacijai, kai buvo smurtas šeimoje, nesuprantant, kad tokiu atveju smurtą patyrusiam asmeniui reikės teisme įrodinėti smurtautojo kaltę, t.y. psichologiškai įtampą keliančioje aplinkoje (teismo posėdžio metu) kalbėti apie patirtą smurtą, kurį kitas neigs. Privaloma mediacija leistų saugioje (psichologo kontroliuojamoje aplinkoje) sutarti dėl santuokos nutraukimo bendru sutarimu. T.y. ne kariauti, o sudaryti paliaubas ir klausimą išspręsti greičiau;
g) Aplinkos ministerijos siūlomas Daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų valdymo įstatymas, kuris kelia nerimą daugiabučių namų savininkams, kaip naikinantis daugiabučių namų savivaldą (bendrijas) per perteklinių neproporcingų reikalavimų nustatymą, kurių jos nebus pajėgios išpildyti;
h) yra programoje ir Stambulo konvencija, pateikta svarstymui prezidentės Dalios Grybauskaitės dar 2017 m. ir automatiniu būdu nuolat įtraukiama į kiekvienos sesijos darbų programą.
Programą rasite ČIA.