UŽBAIGTI SPECIALIĄJĄ 60 DARBO DIENŲ TRUKMĖS PROJEKTAVIMO OPERACIJĄ PER METUS – MISIJA (NE)ĮMANOMA!

Šių metų balandį kilo nemažas sujudimas po to, kai visuomenė sužinojo apie Turto banko ir UAB “DO Architects” 2023 m. sausio 19 d. sudarytą sutartį dėl pastatų Goštauto g. 11, Vilniuje atnaujinimo (modernizavimo) projektinių pasiūlymų parengimo (Sutartis).

Kilo pasipiktinimas dėl galimai neskaidriai atlikto pirkimo, taip pat buvo teigiančių, kad 60 darbo dienų terminas projektiniams pasiūlymams parengti yra „neprotingas“, todėl perkami darbai nebus atlikti per 60 darbo dienų. Ir tai buvo viena iš priežasčių galimai atgrasiusių dalį tiekėjų nuo dalyvavimo pirkime (žr. Ministerijų miestelio statybos jau kelia klausimų: pirmoji sau vietą užsitikrino Šimašiaus žmona – DELFI).

Tačiau šis kilęs nepasitenkinimas ir sujudimas buvo suvaldytas. Dalis visuomenės buvo nuraminta, Turto bankui patikinus, kad viskas buvo atlikta skaidriai, ir kad sutartis yra už mažiausią kainą (suprask, visuomenei sandoris yra naudingas). Kita dalis abejojančių būsimu efektyvumu greičiausiai buvo ,,perauklėti“ garsiai nereikšti savo nuomonės. Dar kiti abejojantys buvo užliūliuoti žalinimo idėjomis projekte, kruopščiu medelių skaičiavimu, netikėtu slėptuvės atradimu ir kitais rinkodariniais triukais.
Tiesa, ne visi buvo įtikinti Turto banko žadamomis „naudomis visuomenei“. Nacionalinis susivienijimas kreipėsi į prokuratūrą, kad šis galimai neskaidrus pirkimas būtų ištirtas. Nežinia, kaip baigsis prokuratūros tyrimas, tačiau norisi paminėti keletą svarbių faktų:

1. Sutartis su Do Architects 2023 m. sausio 19 d. net negalėjo būti pasirašyta, nes vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 19 str. 9 dalimi, valstybės nekilnojamojo turto atnaujinimo projektai, kai jų vertė yra 10 mln. eurų ir didesnė, pradedami įgyvendinti tik tada, kai jiems pritaria Vyriausybė. Vyriausybė tik 2023 m. gegužės 17 d. nutarimu Nr. 372 patvirtinto pastatų, esančių Vilniuje, A. Goštauto g. 11, atnaujinimo projektą (projekto vertė 16,185 mln. eurų).

2. Pirkimo dokumentuose buvo numatyta, kad parengto projekto sprendiniai turės derėti prie ministerijų miestelio bendros architektūrinės vizijos. Tačiau inicijuojant pirkimą Ministerijų miestelio architektūrinė vizija prie pirkimo dokumentų pridėta net nebuvo. Vadinasi buvo perkami darbai, kurių neįmanoma atlikti. Net pats Turto bankas viešai pripažino, kad skelbiant pirkimą dėl Goštauto g. 11 projektinių pasiūlymų parengimo nežinojo, ar Vyriausybė pritars Ministerijų miestelio koncepcijai. Tik dabar vyksta Ministerijų miestelio architektūrinės vizijos pirkimas.

Žemiau iškarpa iš Turto banko ir Do architects 2023 m. rugpjūčio 22 d. Susitarimo Nr. 23-S1-533:

Šaltinis: CVP IS – Centrinė Viešųjų pirkimų informacinė sistema (eviesiejipirkimai.lt)

Papildomai norėtųsi atkreipti dėmesį į tai, kad Vyriausybė iki šiol nėra priėmusi nutarimo dėl 168 mln. eurų vertės atnaujinimo projekto įgyvendinimo. Vyriausybė 2023 m. sausio 18 d. protokoliniu sprendimu pavedė Turto bankui vykdyti „likusios komplekso dalies vystymo projekto konkursą“. Todėl nesuprantama, kodėl Turto bankas vietoje to, kad rengtų vystymo projektą, inicijavo architektūrinės vizijos parengimo pirkimą.

3. Sutartyje yra reikalavimų, kurių neįmanoma įvykdyti, dėl netinkamai pasirinkto pirkimo būdo.

Planuojamai perkelti Susisiekimo ministerijai turi būti įrengtos patalpos, kuriose bus dirbama ir saugoma įslaptinta informacija. Norint įvykdyti Sutarties reikalavimą „konkrečių administracinių patalpų išplanavimo poreikių išgryninimą ir susiderinimą su būsimais pastato naudotojais“ Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo nustatyta tvarka turėjo būti sudarytas įslaptintas sandoris.

Finansų ministerija 2023-03-31 raštu Nr. 6K-23/1962 patvirtina, kad „detali informacija apie Susisiekimo ministerijos poreikį, susijusį su teritorijų ir patalpų, kuriose bus dirbama su įslaptinta informacija ar ji saugoma, įrengimu, galės būti teikiama tik subjektui, kuris turi Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatyme nustatyta tvarka išduotą tiekėjo patikimumo pažymėjimą arba įslaptintos informacijos, žymimos slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, apsaugos reikalavimų atitiktį patvirtinančią pažymą, arba tiekėjo leidimą dirbti ar susipažinti su “įslaptinta informacija“

4. Projektiniai pasiūlymai rengti vadovaujantis teoriniais Turto banko samprotavimais apie tai, kad apie 60 procentų valstybės tarnautojų turi dirbti nuotoliniu būdu, taip pat interpretacija, kad tik dalis valstybės tarnautojų gali turėti tipines fiksuotas darbo vietas. Teisės aktų nustatyta tvarka toks Turto banko darbo vietų projektavimas ir įrengimas yra galimai neteisėtas. Turto bankas tik šių metų lapkritį (jau po to, kai buvo parengti projektiniai pasiūlymai) nusipirko paslaugas dėl konsultacinių ir ekspertinių paslaugų teikimo rengiamai Ministerijų miestelio darbo vietos standarto metodikai.

5. Vadovaujantis Sutartimi, projektinių pasiūlymų parengimo paslaugos turėjo būti atliktos per 60 darbo dienų, taip pat buvo numatytas 10 darbo dienų terminas pateikti Sutarties įvykdymo užtikrinimą.

Sutartis su Do Architects buvo sudaryta 2023 m. sausio 19 d., todėl maksimalus 70 darbo dienų terminas turėjo baigtis gegužės 2 d.
Tai, kad Turto bankas, galimai praleidęs sutarties įvykdymo terminą su Do Architects, 2023 m. rugpjūčio 22 d. pasirašė Sutarties sustabdymą, leidžia tvirtinti, kad Sutartis nebuvo įvykdyta tinkamai ir nustatytais terminais.

6. Sutartis stabdoma neapibrėžtam terminui ir nėra tikimybės, kad ji kada nors bus atnaujinta. Projektinių pasiūlymų parengimo Sutartis buvo sustabdyta laikotarpiui, iki kol bus nupirktas pastato Goštauto g. 11 techninis projektas. Toks darbų atidėjimo terminas pagal Sutartį nenumatytas.
Turto bankui techninio projekto nupirkti nepavyko, todėl dabar planuojama pirkti rangos darbus su techninio darbo projekto parengimu. Kadangi nebus perkamas techninis projektas gali būti, kad Do Architects legaliai bus „atleistas“ nuo bet kokių pagal Sutartį neatliktų darbų vykdymo.

Šaltinis: A.Goštauto kvartalo konversija: ruošiamasi skelbti I-ojo pastato rangos darbų konkursą – Turto Bankas (turtas.lt)

Bet, nereikia nusiminti, kad sutartis su Do Architects sustabdyta. Do Architects tikrai neliks be darbo, nes Turto bankas šio paslaugų teikėjo taip lengvai nepaleis. Do Architects prie Ministerijų miestelio projekto privalės plušėti ir toliau.

Kaip tai įmanoma? Ogi paprastai – Turto bankas su Do Architects 2023 m. lapkričio 5 d. pasirašė naują konsultacinių paslaugų sutartį už beveik 20 tūkstančių eurų!

Ką konkrečiai Do Architects turės daryti sunku suprasti, bet tarp kitų dalykų prašoma padėti sukurti darbo vietų įrengimo pagal veiklos pobūdžiu grįstos darbo aplinkos (angl. Activity based workspace, toliau – ABW) kūrimo metodiką. Spėjama, kad pagal šią sutartį bus parengiama ir informacija spaudai apie ABW naudą, o taip pat skleidžiamas naratyvas, kad tie kurie nesutinka su ABW darbo vietų įrengimu yra nešiuolaikiški ir/ar negebantys priimti naujovių.

Šaltinis: Juriaan van Meel. THE ACTIVITY-BASED WORKING PRACTICE GUIDE (Second edition). 2020.

Valstybės tarnautojų darbo vietų įrengimas pagal ABW metodiką yra neįteisintas. Taip pat niekur nėra reglamentuota, kad 40 proc. ar bet koks kitas procentas valstybės tarnautojų privalo dirbti nuotoliniu būdu.

Todėl tam, kad būtų galima valdininkus priverstinai „iškeldinti“ iš dabartinių patalpų ir, kad jie nepurkštaudami dėl netinkamų darbo vietų plušėtų prie bilijardo stalų, planuojamose įrengti valgyklėlėse ar sporto salėse, reikia įteisinti darbo vietų įrengimą pagal ABW metodiką.

O kas gali geriau pagrįsti ABW darbo vietų įrengimą, jeigu ne tie, kurie (kaip galima suprasti iš viešų pristatymų) tokias darbo vietas Goštauto g. 11 patalpose galimai pažeidžiant teisės aktus jau suprojektavo.

Vyksta tikrai sunkiai paaiškinami dalykai su valstybės nekilnojamojo turto atnaujinimo projektais, todėl Turto bankui norisi priminti, kad viešosios teisės subjektų kompetencijos apibrėžtumo principas reiškia, kad „galima tai, kas nustatyta“. T. y. įstatymų viršenybės principas, kuris nustato, jog viešojo administravimo subjektai gali veikti tik teisės aktais jiems suteiktų įgalinimų ribose ir neturi teisės viršyti savo kompetencijos.

Nekantriai lauksime projektinių pasiūlymų sutarties užbaigimo ir ABW metodikos įteisinimo Lietuvos valstybės tarnyboje pradžios. Jeigu ABW metodika būtų įteisinta, tai tikrai nustebintume pasaulį, nes mokslininkai iki šiol diskutuoja šiuo klausimu ir nėra vieningos nuomonės dėl darbo vietų įrengimo pagal ABW metodiką tinkamumo ir naudos. Yra mokslinių tyrimų, kurie patvirtina jog ABW darbo vietos yra nepalankios susikaupimui ir privatumui. Dėl fizinės ir psichinės sveikatos surinkti įrodymai yra dviprasmiški, todėl reikalauja papildomų tyrimų ir ilgalaikio stebėjimo rezultatų.

Redakcijos specialusis ekspertas

4.4 7 balsų
Straipsnio įvertinimas
Prenumeruoti
Pranešti apie
guest
3 Komentarai
Seniausi
Naujausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
3
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x
Scroll to Top