skrastas.lt
Penktadienį Šiaulių vyskupijos pastoraciniame centre diskusiją „Ar liksime istorijoje kaip išsivaikščiojusi tauta?“ surengęs Vilniaus universiteto profesorius, Sąjūdžio iniciatyvinės grupės narys, filosofas Vytautas Radžvilas kvietė šiauliečius kurti piliečių sąjūdį, kaip alternatyvą tam, kas vyksta Lietuvos politikoje.
Vieni V. Radžvilo mintis palaikė, diskutavo ir pasibaigus renginiui, kiti paliko salę jam įpusėjus. „Kai žmonės tampa piliečiais, jie patys žino, kaip tvarkytis savo valstybėje“, – sakė filosofijos profesorius.
Ragina burti dar vieną Sąjūdį
V. Radžvilas yra vienas iš bendrijos „Vilniaus forumas“ iniciatorių ir ideologų, diskusijoje Šiauliuose dalyvavo ir jaunimo sambūrio „Pro Patria“ atstovai – politologas Dovilas Petkus ir filosofijos studentas šiaulietis Rokas Gasparaitis.
V. Radžvilas akino šiauliečius burtis į dar vieną piliečių Sąjūdį, vardijo, kad sostinėje veikia „Vilniaus forumas“, forumo užuomazgos yra ir Panevėžyje. „O ką susibūrus į forumą piliečiai turi spręsti – žino patys piliečiai“, – sakė filosofijos profesorius, vienas iš visuomeninio judėjimo, įgyvendinusio Lietuvos valstybingumo atkūrimą 1990 metais, iniciatyvinės grupės narių.
Klausytojų abejonę, kad „Vilniaus forumo“, „Pro Patria“ idėjų viešoje erdvėje beveik nesigirdi, V. Radžvilas atrėmė faktu iš praeities: „Prieš trisdešimt metų tautą pavyko sukviesti paskleidus laikraštėlį „Sąjūdžio žinios“.
V. Radžvilo mokinys R. Gasparaitis susirinkusiems kalbėjo apie tolerancijos diktatūrą, kai pati tolerancija tampa netolerantiška kitokiai minčiai ar nuomonei. Kitokią nuomonę jie sakė atvykę išsakyti į Šiaulius.
V. Radžvilas atsakinėjo ir į susirinkusiųjų klausimus.
Apie pilietinę ir politinę visuomenę
„Esame įstumti į pilietinės visuomenės įvaizdžio spąstus. Pilietinė visuomenė yra neblogas dalykas šalyse, kuriose veikia demokratija. Tačiau pilietinė visuomenė ir politinė visuomenė nėra tas pats. Pilietinė visuomenė aptarnauja politinę sistemą. Pilietinės visuomenės veikimo principas – pagal savo interesus žmonės susiburia į tam tikras pilietines organizacijas ir gina kilnius interesus. Tokio tipo organizacija gali kovoti dėl savo interesų tik teisinėmis priemonėmis, bet normalioje politinėje sistemoje.
Tačiau mes turime vadinamąją kontroliuojamąją demokratiją. O joje tokių pilietinių organizacijų didžioji problema – kad jos nesugeba susiorganizuoti ir susivienyti. Kitaip tariant, pilietinės organizacijos tampa nuostabia priemone skaidyti visuomenę ir neleidžia jai tapti kumščiu, kuriuo visuomenė buvo trumpai tapusi Sąjūdžio laikais. Tada belieka ja manipuliuoti. Sistema sustyguota taip, kad partijos, užuot reikalavusios demokratizuoti ir keisti rinkimų sistemą, pačios įsitraukia į rinkimų žaidimą. Taigi tikroji politika – reikalavimas keisti sistemą.
Iki maždaug 1995 metų savivaldos subjektas buvo vietos bendruomenė. O grįžusi į valdžią nomenklatūra padarė taip, kad savivaldos subjektu tapo nebe bendruomenė, o savivaldybių administracijos. Nebe žmonės save valdo ir yra valdžios šaltinis, bet – administracija. Jeigu sistema yra pastatyta ant tokių vėžių, žinoma, seniūnai yra skiriami, o ne renkami. Tai juk savivaldos parodija!
Kada Lietuva turėjo gyvą politinį gyvenimą? Vienintelį kartą – labai trumpai, tada, kai Lietuvos Aukščiausiojoje Taryboje didžiąją dalį sudarė nuo Sąjūdžio atėjusi inteligentija. Nors inteligentija viešai yra kaltinama, kad yra nepraktiška, bet jie bent jau turėjo viziją ir visumos matymą, nes politika nėra ūkio vadyba.
Nėra nė vienos partijos Lietuvoje, kuri turėtų bent iš tolo ką nors panašaus į politinę Lietuvos viziją – kas yra lietuvių tauta ir valstybė, ko ji turi siekti. Lietuvos nelaimė yra tai, kad ją beveik 30 metų valdo vadinamieji praktiški žmonės su kurmio akiračiu.
Kaip veikia Europa? Daugybę metų prieš „Brexit“ galingiausi Anglijos universitetai skaičiavo Europos Sąjungos raidos scenarijų. Ką veikė mūsų vadinamieji politikai? Kai buvo pasiūlyta įsivesti eurą, buvo sakoma, kad žmonės bus paversti skurdžiais, nes, žinant kai kurių valstybių skolas, reikėjo, kad būtų jas daugiau dengiančiųjų. Tuo tarpu Donaldas Tuskas, būdamas Lenkijos premjeru, pasakė, kad Lenkija euro neįsives. O kai jį išrinko į aukštą postą Europos Sąjungoje, jis atvyko į Lietuvą ir pasveikino mus su euro įvedimu. Mes net nebesuvokiame, iki kiek mes esame smukę moraliai, politiškai, intelektualiai.“
Apie alkoholio prieinamumo ribojimą
„Alkoholizmas – tamsumo, skurdo ir panašių dalykų rezultatas. Būdamas entuziastingas pačios idėjos rėmėjas turiu pasakyti, kad kažkaip keistai pradedama veikti pastačius vežimą prieš arklį. Jeigu nebus vykdomos mokesčių reformos, kurios iš esmės keistų gyventojų būklę, gerintų jų materialinę padėtį, tai visi tie alkoholio akcizai įtartinai panašūs į užmaskuotą mėginimą iš kažkur papildomai surinkti lėšų į valstybės biudžetą.
Diferenciacija turi būti labai aiški ir reikia labai subtiliai dirbti, nes tokia reforma gali būti pražūtinga. Tarkime, beveik ketinama panaikinti alkoholio pardavinėjimą mažose parduotuvėlėse. Sutinku, kad blogai, kai vyrai geria, bet ar mažos parduotuvėlės kaimuose iš viso išliks, turint omenyje, kad iš duonos ir panašių prekių yra gana nelengva išgyventi? Tai reiškia, kad tokie sprendimai gali pribaigti kaimą. Racionali strategija būtų imtis radikalių priemonių, kad šeima, pragerianti pašalpas, iš viso negautų pinigų į rankas. O tai, kas dabar norima padaryti, įtartinai primena M. Gorbačiovo ir J. Andropovo akcijas.“
Apie „valstiečius“
„Šiuo metu dirbantys Seime „valstiečiai“ yra dvejopi. Apie pusę jų atstovų Seime yra normalių pažiūrų, bet, deja, neturintys politinės patirties, dažnai tiesiog politinio mąstymo įgūdžių žmonės, kurie atėjo į politiką labai staigiai. Jais lengva manipuliuoti. O vadovybėje yra žmonių, kurie vykdo senųjų vyriausybių kursą ir jai yra priemonių paveikti. Todėl viską dabar lems tai, ar „sveikoji“ „valstiečių“ frakcijos dalis susitelks, supras, kas dedasi, ar – ne.
Pavyzdžiui, dėl Vyčio paminklo sostinės Lukiškių aikštėje „valstiečių“ pozicijos pasikeitimas mane nustebino, kaip reta. Kadangi paminklo atsisakymui pritaria ir „valstiečių“ vadovas, žvelgiant šaltu politologo žvilgsniu, belieka manyti, kad esama kažkokių mygtukų, kuriuos spustelėjus galima paveikti „valstiečius“. Matyt, kažkas tokio yra, nes nenatūraliai atrodo toks sprendimas. Juk Tautos paminklo pastatymas tokiai partijai būtų nemokamas politinis kapitalas. Būdų pigiau užsidirbti politinio kapitalo turbūt neįmanoma sugalvoti. O kai tokio dalyko atsisakoma – už to, matyt, yra kažkas labai rimta.“
Apie elitą
„Oficiali statistika – ekonomika kyla. Estijoje, augant ekonomikai – auga algos, Lenkijoje augant ekonomikai algos augo truputį mažiau nei ekonomika, bet augo. Lietuva galbūt vienintelė Europos Sąjungos šalis, kurioje atsigaunant ekonomikai algos neauga. Išvertus į žmonių kalbą tai reiškia, kad Lietuvoje turime nesuvokiamą išnaudojimo mastą.
Kodėl estams pavyksta kurti oresnę savo valstybę nei lietuviams? Tai pirmiausia lėmė estų tautinis valstybinis sąmoningumas. Estų tauta jaučia daug didesnę atsakomybę savo tautai. Ten yra labai turtingų žmonių, bet tuo besipuikuojančių įvairiuose elito žurnaluose Estijoje nėra. Estijoje yra europinė visuomenė.
Aristotelio mintis, kad sunkiausias pasaulyje dalykas yra išmokti valdyti ir pakaitomis būti valdomam. Tai reiškia, kad yra sunkiausia išmokti palaikyti natūralia pagarba grindžiamus santykius su įvairiais žmonėmis nepriklausomai nuo padėties. O kaip yra Lietuvoje? Jeigu žmogus pasijaučia aukščiau už kitą, jis – didžiulis ponas. Jeigu susiduria su bent per centimetrą aukštesniu už jį patį, – iš karto virsta šliužu.“
Apie dvigubą pilietybę ir nelietuviškas raides
„Palaikant dvigubą pilietybę norima galutinai išplauti pilietybės sampratą. Kadangi organizuojamas masinis darbo jėgos įvežimas į Lietuvą, vienas iš patraukliausių jaukų (kadangi algų mūsų verslas siūlyti neketina) darbo jėgai vilioti – dvigubos pilietybės perspektyva. Tie, kurie norės įsivežti į Lietuvą pigią darbo jėgą, argumentuos, kad Lietuvoje gauti dvigubą pilietybę – lengva. Lietuvos pilietybė taps bilietu į tą Europą, kur geriau.
O suteikus pilietybę emigracijoje esantiems lietuviams nesunku nuspėti, kad kils diskriminacijos klausimas – pilietybė suteikiama Lietuvoje negyvenantiems lietuviams, argi visi Lietuvoje gyvenantys žmonės nėra lygiateisiai? Tokiu atveju būsime taip išplauti, kaip niekada savo istorijoje. Kas paneigs, kad tokiu būdu gali būti įvykdyta Suslovo programa – „Lietuva be lietuvių“? Bet verslui – reikia…
O įvedus tris nelietuviškas raides pase, Lietuvos laukia labai daug rūpesčių. Tie, kurie sako, kad įvesime tik tris raides, yra arba piktavaliai, arba nemokšos, nes, pavyzdžiui, lenkų žodyne kitaip, nei lietuviškame rašoma ir „l“ (ł), ir „s“ (sz), o latvių žodyne kitaip yra rašomos ilgosios balsės. Vadinamųjų diakritinių ženklų Europos kalbose yra šimtai. Vadinasi, įsivelsime į neišsprendžiamą problemą, o reikalavimų tik daugės. Štai kodėl valstybės, kuriose yra politinis mąstymas, to neleidžia. Tai yra spąstai. Kodėl į juos einame? Tai ypatingas mentaliteto bruožas – įpratę pataikauti“.
Šaltinis: propatria.lt